• Emmaander01

Svartsjuk på min partners ex och jämför mig konstant

Jag har varit med min kille i snart 3 år. Jag är väldigt kär i honom och vi har det för det mesta väldigt bra ihop. Jag har dock känt att han betyder mer för mig än vad jag gör för honom. Han är äldre än mig och har två barn tillsammans med sitt ex som han också var förlovad med. Senaste tiden har jag blivit väldigt svartsjuk av mig, då det gång på gång kommer fram nya personer han dejtat eller legat med, tjejer som han umgås mycket med eller stöter på ofta. Jag har även råkat se nakenbilder på han o hans ex tsm, samt gamla kärleks-sms mellan dem. När han nämner något han tycker är attraktivt är det alltid något som han förra tjejer har, vilket gör att jag jämför mig väldigt mycket och LIDER av detta. Jag själv har också haft många sexpartners tidigare, men dessa personer ser jag aldrig o tänker därför aldrig på. Jag känner att han inte är lika kär i mig som han varit i tidigare. Han bekräftar sällan mitt utseende, spendera tid med mig känns som längst ner på hans priolista, när vi bråkar blir han knäpptyst o kommunicerar inte alls, när vi är ifrån varandra längre tid ringer han aldrig. Jag har tagit upp mina osäkerheter och han gör INGET för att det ska kännas bättre för mig, medan jag gör allt för att spräcka hål på hans osäkerheter. Han pratar dåligt om sina ex, vilket jag tar som något dåligt, låter som att han fortfarande bryr sig väldigt mycket. Han säger att han trivs bättre med mig då hans ex bestämde mycket, medan jag inte bestämmer någonting, då jag bor hos honom o han o hans barn redan har egna rutiner. Känns som att jag anpassar mig efter honom hela tiden. Hur hanterar jag dessa osäkerheter, tror inte han riktigt förstår när jag berättar. Jag tror att hans ex var det bästa som hänt honom, och att han liksom nöjer sig med mig då vår relation känns så ytlig från hans håll och jag knappt inkluderas i nåt. 

• Svar på tråden Svartsjuk på min partners ex och jämför mig konstant
  • Grässtrå77

Känns tyvärr inte som att han är tillräcklig engagerad i ert förhållande. Har ni pratat om framtiden? Vill du ha egna barn?

• Anonym (Jan-Åke)

Du borde berätta för honom hur du känner det i ditt hjärta. Utan att anklaga honom eller kritisera honom. Berätta vad du behöver, vad du längtar efter, vad du ibland saknar i ert förhållande.

Jag är betydligt mer romantisk och uppvaktande än min fru. Jag har berättat för henne några gånger att jag skulle önska att hon gav mig komplimanger, klappade mig på kinden, gav mig en kram.

Det hjälper lite grann, ibland några dagar, ibland längre tid. Just nu har hon en dålig period på grund av sjukdom. Då inser hon att jag saknar hennes ömhet, så jag märker att hon ger mig en extra kram då och då.

Så mycket mer kan du nog inte göra. Om det blir alltför magert så finns det tyvärr inget annat att göra än att stå ut eller lämna relationen.

• Tecum

Ni har ju varit tillsammans i tre år, det visar att han valt dig och trivs med dig.
    Det finns alltid en eller flera orsaker att en person blir ett ex, något väsentligt fungerar inte. Även om de är vackra och duktiga.

Kanske borde du fundera på om killen är bra nog för dig, istället för om du är bra nog för honom...?

• Anonym (Chameleon)

En kille som talar illa om alla sina ex=  röd flagg.

Han är uppenbarligen helt inkapabel att tänka att det är något fel på hur han betett sig i relationer, men nu har han hittat dig som låter helt kravlös och som bara står ut medan han jämför dig med allt och alla. Som om han vill säga "jag kan få nästan vem jag vill så du borde vara tacksam".

Det är en form av lindrig misshandel att göra sin partner osäker på sig själv och ens känslor.

Var det exet som gjorde slut eller han (om du kan kontrollera det så han inte kan ljuga)? Har han blivit dumpad av flera tjejer efter kort tid? 

Man får det man nöjer sig med, tänk på det.

• Anonym (H)

Varför pratar ni om gamla grejer? Efter 3 år ihop. Finns det inget annat ni kan prata om? Jag vill inte heller prata om sånt och skulle tycka det var konstigt om gamla ex kom på tal. Försök leva i nuet istället. 

• Anonym (x)
    Anonym (H) skrev 2025-08-08 19:29:16 följande:

Varför pratar ni om gamla grejer? Efter 3 år ihop. Finns det inget annat ni kan prata om? Jag vill inte heller prata om sånt och skulle tycka det var konstigt om gamla ex kom på tal. Försök leva i nuet istället. 

Instämmer i detta.
  • Anonym (Syster)

Helt ärligt. Det finns inget han kan göra. Dessa hjärnspöken är i ditt huvud och du, och endast du måste jobba på det. 
    Du är satt i en situation där du anpassar dig, säger du. Det påverkar dig nog mer än vad du tror. Ta ett steg tillbaka och gå och prata med någon. Du måste jobba på din osäkerhet om detta ska funka. 

Svar på tråden Svartsjuk på min partners ex och jämför mig konstant