• Anonym (Bob)

Att skaffa barn det absolut sämsta man kan göra?

Jag må vara ego, omogen och lat. Men helt ärligt nu, jag fattar inte hur folk frivilligt kan skaffa barn, i synnerhet kvinnor. 

Jobba en hel arbetsdag, komma hem och ta hand om barnen. Laga mat, tjata, diska, städa, motivera barnen. Sedan nästa dag samna sak igen. Och allt till priset av 1 miljon+ på 18 år. Det känns som slaveri, fast som man får betala för. 

Ni föräldrar, hur motiverar ni er?

• Svar på tråden Att skaffa barn det absolut sämsta man kan göra?
  • Anonym (Sinom)

Blir därför ganska irriterad över att problemen som finns och anledningen till att (kvinnor) väljer bort barn ska avfärdas som en slags bortskämdhet,

Löser inte ett dyft. Skapar däremot en känsla av att skaffa för guds skull inte barn. Bättre att ligga lågt i stället för att ta en risk.

• Anonym (Sinom)

Nu satsar dessutom regeringen på infrastruktursprojekt. Vilket har visat sig kicka igång ekonomin i lågkonjunkturer. Det som är fördelaktigt är att infrastrukturen rustas upp och pengar spenderas inom landet. Vad de däremot inte tänkt på är att saken ser annorlunda ut 2025. Kvinnor räknar med risken att bli ensamstående. Männens plånbok ökar, vilket innebär att de barnafödande kvinnornas då också minskar. Vi kommer att se betydligt mindre barnafödande framöver.

Vi skulle behöva rusta upp vårdapparaten. Pengarna det kostar kommer att spenderas inom landet. Bidragen minskar och skapar självständighet. Incitamenten ökar och skapar framtidstro.

• Anonym (Hopp)

Sverige har haft en god nativitet till för bara ett par år sedan. Dagens siffror är väldigt nya. Däremot har kvinnor i Sverige utbildat sig, arbetat och tagit föräldraledigt i många år. 

Mer traditionella samhällen när det gälker kvinnorollen, som Italien och Japan, har haft rekordlåg nativitet och stora problem i väldigt många år.

• Anonym (såhär)
    Anonym (B) skrev 2025-08-09 15:47:13 följande:
    Jag kan försäkra dig att dessa "billionärer" betalar mer skatt än vad du gör. Skattetrycket är massivt i Sverige och skattesystemer är progressivt vilket medför att du betalar procentuellt mer skatt ju mer du tjänar.

Kommunernas prioriteringar är något du bör ta med dina kommunalpolitiker. Ofta prioriterar de simhallar och hockeyrinkar framför kärnverksamheten. 

Arbetslöshet bekämpas bäst med fria marknader. Är det detta du efterlyser, eller?

Att vissa människor har det tufft vet jag. Men ofta beror det på olyckliga personliga val som personerna gjort, t.ex. vad gäller utbildning och partner. Detta är inte något som "samhället" kan göra speciellt mycket åt.
    Men om samhället inte känns tryggt att skaffa barn i, så väljer folk bort att skaffa barn. Så samhället borde se över hur det prioriterar resurserNa, i alla fall om samhälle vill att det ska födas barn. 
  • Anonym (WIN)
    Anonym (såhär) skrev 2025-08-09 20:49:14 följande:
    Men om samhället inte känns tryggt att skaffa barn i, så väljer folk bort att skaffa barn. Så samhället borde se över hur det prioriterar resurserNa, i alla fall om samhälle vill att det ska födas barn. 
    Som konstaterats är samhället ovanligt tryggt. Kanske för tryggt. Med fler faror brukar människor bli mer traditionella.

Sverige är faktiskt rätt bra på att supporta barnafödande då vi har grymt bra barnomsorg.

Det man kan göra mer är:
    * Högre barnbidrag
    * Kortare arbetstid 
  • Anonym (Hopp)
    Anonym (WIN) skrev 2025-08-09 20:51:47 följande:
    Som konstaterats är samhället ovanligt tryggt. Kanske för tryggt. Med fler faror brukar människor bli mer traditionella.

Sverige är faktiskt rätt bra på att supporta barnafödande då vi har grymt bra barnomsorg.

Det man kan göra mer är:
    * Högre barnbidrag
    * Kortare arbetstid 
    Till för bara några år sedan var svenska kvinnors nativitet hög, för att vara i västvärlden.

Skiftet till en lägre nativitet har skett nu, när omgivningen har blivit mer oförutsebar och hotande. Så om folk skulle ha blivit mer traditionella, så har det ändå INTE lett till att fler barn föds. 
  • Anonym (Kin)

Ja, för den som inte har det minsta barnlängtan så är detta nog det sämsta val man kan göra.

• Anonym (såhär)
    Anonym (WIN) skrev 2025-08-09 20:51:47 följande:

Det man kan göra mer är:
    * Högre barnbidrag
    * Kortare arbetstid 

Hur definierar du ? grymt bra barnomsorg ??

Visst, den är bättre än att låta barnen vara ensamma, men i förhållande till övrig levnadsstandard i Sverige så har både förskola och skola skrämmande låg kvalitet. Snart på ett sätt som riskerar att skada barnen. Och den monteras ner mer och mer, i synnerhet sedan man började låta resurser gå till vinstdrivande istället för verksamheten.

• Anonym (Hopp)
    Anonym (såhär) skrev 2025-08-10 10:06:54 följande:

Hur definierar du ? grymt bra barnomsorg ??

Visst, den är bättre än att låta barnen vara ensamma, men i förhållande till övrig levnadsstandard i Sverige så har både förskola och skola skrämmande låg kvalitet. Snart på ett sätt som riskerar att skada barnen. Och den monteras ner mer och mer, i synnerhet sedan man började låta resurser gå till vinstdrivande istället för verksamheten.

Ja,förskolorna har ofta för stora grupper eller är underbemannade. Konstigt, eftersom barn påverkas mycket när de är små. 
  • Forestman66

Ja, du är både ego men i synnerhet omogen!
    Likt en 14-åring!

Har du aldrig reflekterat över VEM som tar hand om dig när du blir gammal och som verkligen står för dina rättigheter?

Att inte få barn skulle aldrig några från exv.  Afrikas Horn eller MENA och som lever i Sverige ens tänka på!

Om fler tänker som du blir Sverige snart som ett kaosande korrupt skräp land och skurkstat 

• Core
    Anonym (Michel) skrev 2025-08-09 13:01:10 följande:
     Fast det gör du inte. Du går direk inpå att säga att vi som frivilligt valt bort barn i denna tråd. Gjort det på för lösa grunder. Det är INTE att respektera våra val lol

Jag föredrar att kalla mig realistisk. Man måste vara bra blind om man inte ser försämringarna på stort. Allra mest nes klimatet. Det är alltså vetenskaplig fakta, som granskats kritiskt. Inget som forskare tillämpat som sina egna åsikter som privat personer på något vis.

Jag vet dock att detta är oerhört jobbigt psykiskt för en hel del människor. Så dom väljer att ignorera det. Sedan har vi haft det väldigt bra i Sverige, under en väldigt lång tid. Folk vill hålla fast vid den bilden till varje pris.  Jag kan tyvärr inte sticka huvudet i sanden. Det är inte min personlighet. Men vi svenskar har ju också det ryktet som folk, dessvärre.

Jag är oerhört lättad att jag inre har barn som kommer behöva möta det som kommer. Man kan vända på det också.

Dessutom kan en person som inte är van vid att vara själv och trivs med det. Förstå att det inte är ett problem. Det handlar om människor med väldigt starka psyken sol inte är beroende av andra människor, för att leva och göra saker. Det är lite sol att en nykter person som aldrig dricker. Ska skriva en bok om alkoholism. Di kommer inte förstå det om du inte är den typen av person.

Och att det inte kommer vara det som pensionär heller. Det låter som du bygger det på att vi bara lever för våra jobb. Och när vi går i pension har vi inget mer. Många av oss har väldigt mycket hobbies och gillar att resa mycket. Dessutom kommer jag avsluta mitt liv själv. Om jag blir så pass dålig att jag inte längre klarar mig själv. Det lr inget liv för mig personligen, att vara som en grönsak .

Att dessutom tro att dom flesta människor är goda, är bra naivt i mina ögon. Som någon skrev i denna tråden. Se hur världen ser ut. Hur vi behandlar arbetslösa och sjuka i detta land. Speciellt denna regering. Det är ingen vidare människosyn. Men, vi vill gärna tro att vi är goda. Men är det alltid så? Nej.
    Jag skulle vilja säga att det är på för lösa grunder, om man känner ett behov av att förklara för föräldrar varför det är ett misstag att skaffa barn. Om man känner ett behov av att försöka tvinga på sin egen cynism på omvärlden. Det betyder att man inte kommit till ro i sitt beslut, man måste fortsätta förklara för sig själv och alla andra varför man gör rätt.

Jag förklarar också här, varför jag inte ser det som något dåligt att ha barn, men det är i respons till en trådstart som ifrågasätter varför man skaffar barn. Jag skulle aldrig starta en tråd för att ifrågasätta varför man väljer bort barn, eller ställa frågan direkt till en person som gör det.

Sen ang cynismen, som jag själv lider av i stora drag. Du bildar din världsbild av det du läser på forum, i tidningen, ja vart som helst förutom i din direkta upplevelse. Går jag ut på gatan och ser mig omkring, eller följer med barnen till skolan, eller går till mitt jobb, ser jag en miljö som är bättre än någonsin att växa upp. Vårt problem är att vi har det så bra att vi måste hitta problemen utanför oss själva, via en länk till en krönika på nätet eller liknande.

Hur tror du framtiden såg ut för barn i slutet av 1800-talet, med vårat sätt att betrakta världen? Eller 40-talet? 1100-talet? Eller vilken era som helst egentligen. Ett helt liv kunde bestå av svält och fattigdom,  du levde i en värld där ett äpple utan ohyra var en lyx. Ändå fanns inte cynism på samma sätt, eftersom när man gick upp på morgonen var målet bara att överleva den här dagen. Nu sitter såna som du och jag och ältar vad som kan hända om några år, eller decennier.

Skaffa barn, eller inte, men bilda dig nya perspektiv. Snap out of it, lev nu, inte sen. Bygg inte din framtid på hur du tror att du dör, oavsett om det är av självmord eller en översvämning.
  • Anonym (Hopp)

Jag är övertygad om att ifall man ser till att alla grupper i samhället har det drägligt och att man stöder barnfamiljer på olika sätt, så kommer det att ordna sig med nativiteten. 

De som vill ha barn skaffar då barn. 

Vi ligger för lågt nu när det gäller barnafödande, men det är ingen nackdel om vi långsamt minskar befolkningen i alla länder. Blir lättare att klara ett bra utveckling framåt då. 

Svar på tråden Att skaffa barn det absolut sämsta man kan göra?