• Anonym (mojo)

Hur får en polisbil utan blåljus bete sig i trafik?

Åkte hem på vägen igår (wow), blev ikapphunnen av en bil som körde obehagligt nära, saknade ner, men idioten vägrade släppa på gasen.

Var mörkt och mycket möten så svårt att se så långt fram heller om det skulle springa ut djur och skit på vägen.

Sen blir det omkörningssträcka och då åker dåren om i full fart och försvinner fort som ögat, ingen blinkers, nada. Ser sen i ögonvrån att det står "POLIS" på bilen. 

Ska polisen inte vara ett föredöme för trafikanter och hålla avstånd? Och framförallt, blinkers? Hålla hastighet?

Tänker om jag behövt stå på bromsen då hade jag haft polisbilen i arslet och en kvaddad baklucka.

• Svar på tråden Hur får en polisbil utan blåljus bete sig i trafik?
  • Anonym (Ö)

Jag förstår att det var obehagligt, men man måste också inse att poliser inte är ?fria från trafikregler? på något personligt plan. Om en polisbil kör utan blåljus ska den föra sig som vilken annan bil som helst och hålla avstånd, använda blinkers och anpassa hastigheten efter förhållandena. Att agera som du beskriver är helt oacceptabelt och sätter andra trafikanter i fara.

Samtidigt är det viktigt att hålla huvudet kallt, reagera inte med aggression, försök dokumentera eller rapportera händelsen om det upprepas. Att kritisera är nödvändigt för att få systemet att fungera, men låt det inte leda till farliga situationer på vägen.

• Anonym (Hej)

Kan inte en polisbil vara under utryckning utan blåljus? Ibland vill dom inte väcka uppmärksamhet och skrämma bort en eventuell brottsling.

• Anonym (Pålis)
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-25 00:29:15 följande:

Kan inte en polisbil vara under utryckning utan blåljus? Ibland vill dom inte väcka uppmärksamhet och skrämma bort en eventuell brottsling.

Det stämmer. 
    Min erfarenhet säger mig att de letade efter ett fordon, gick då ikapp ts för att läsa regplåten och slå på bilen. När det inte var aktuellt fordon så fortsatte man. 

Svaret på tidigare fråga är ja enskild polisman får frångå vissa trafikregler utan att använda blåljus. Blåljus och siren används för att påkalla fri väg. 
Svar på tråden Hur får en polisbil utan blåljus bete sig i trafik?