• Anonym (L)

Hitta på aktiviteter med vän, motsatt kön?

Tjo, är en 35-årig man som sedan barnsben haft stora problem när det kommer till det sociala livet. Att prata och umgås med folk. Har i många år nästintill bara svarat ja eller nej på frågor som kommit min väg. 

Detta skapade problem med vänner redan i ungdomen. För vem vill egentligen umgås och prata med någon som inte kan diskutera alls. Utan alltid bara har ett ja eller nej som svar.

För lite mer än 10 år sedan träffade jag dock min sambo. Hon var väldigt intresserad av mig. Försökte få mig att prata (men misslyckades förstås). Men någonstans där på vägen blev jag bekväm med henne och min sociala kompetens har utvecklats enormt tack vare hennes insatser. 

Om jag endast pratar med en person kan jag diskutera och utveckla mina svar, utan större problem. Däremot om det blir en grupp (mig + 2 till) så blir det genast svårare. Lätt att jag bara står tyst då. Övar förstås på att bli bättre på det!

Sambon är min bästa vän, och tyvärr också min enda vän jag haft sedan ungdomstiden. Men i takt med min sociala utveckling har jag också fått idéer om att umgås med folk. Helst via sportaktiviteter som badminton, golf o.s.v.

Bortsett från min sambo, så har jag själv aldrig tagit initiativ till att umgås med någon. Har önskat att göra det men aldrig vågat. Först och främst svårt att hitta någon som vill hitta på en sportaktivitet, sedan en rädsla över att få ett nej.

För några månader började en ny kollega på jobbet, som jag trivs med. Vi har en del gemensamma intressen, samtalen flyter på bra och har nästan börjat klassa personen som en vän. Min sambo är förstås den jag känner mig överlägset bekvämast med på alla plan, men denna person kommer tvåa? så om det är någon jag ska våga fråga, är det henne.

Så till problemet, ja. Det är en hon. Har önskat att det vore en man, men tyvärr inte.

Har förstås diskuterat detta med min sambo. Mitt förslag var att jag skulle fråga min arbetskollega om hon vill spela padel i grupp (t.ex. jag, min sambo, arbetskollegan och arbetskollegans sambo). Men min sambo insisterar att jag ska fråga min arbetskollega enskilt och sporta på tu man hand. För att kunna öva på att ta egna initiativ och utveckla en vänskapsrelation.

Upplever att jag och min sambo har en väldigt bra relation. Sambon har en manlig vän och jag litar på henne att inget sker där. Så någonstans där ligger väl också att hon litar på mig.

Så nu till mina frågor.

Är ni vänner med motsatt kön, och hittar ni på saker med denna person enskilt?

Hur skulle ni rekommendera mig att hitta kompisar av båda kön, för att hitta på någon rolig aktivitet såsom frisbeegolf?

• Svar på tråden Hitta på aktiviteter med vän, motsatt kön?
  • Anonym (Molly)

Börja med din kollega. Sedan kan du utöka det med kollegans sambo och din sambo. 

Fungerar det, så är ni två par som trivs och kan hitta på olika aktiviteter tillsammans, eller parvis. T ex du och kollegans sambo. 

När du känner dig bekväm med detta kan du och kollegan kanske bjuda in en till kollega till en aktivitet. Eller din sambos vän. 

Ta det sakta så du känner dig bekväm. Lycka till. 

Svar på tråden Hitta på aktiviteter med vän, motsatt kön?