• Anonym (Smyg knarkande)

Sambo tar i smyg

Min Sambo jobbar och sköter sig på alla sätt men på kvällen och ledigheter så tar hon något neråt typ oxi, lyrica ,morfin . Något åt det hållet. Jag har ju levt med missbruk i större delen av mitt liv så det är väl insatt. Ändå så tänkte jag nog ähh hon är bara trött osv. Så jag filmade henne i sina bästa stunder okontaktbar sittandes noddand3s i soffan och under samtal (hon gav sitt samtycke) visade för några vänner som jag litar på och de säger bara fly medans du kan. Nu är ju inte det ett alternativ. Har hon bekymmer får man försöka lösa dem. Ett stort problem är att hon vägrar erkänna. Försökt säga hon får ta vad hon vill huvudsaken är hon inte köper i smyg. Tro mig alla vinklar är provade ,hon vägrar. Hon arbetar på ett äldreboende. Min erfarenhet säger mig att i om 6mån är hon utan jobb ,bostad osv vad fan kan jag göra.

• Svar på tråden Sambo tar i smyg
  • Anonym (Hmm)
    felicityporter skrev 2025-08-09 23:07:37 följande:

Jag har själv varit beroende av Oxycontin och jag levde också ett helt normalt liv utåt, jag kände dock att det blev ohållbart till sist då mängderna läkarna förskrev aldrig räckte och jag tvingades köpa mer och mer illegalt för enorma mängder pengar och det åt upp mitt psyke sakta med säkert.

Jag sökte till sist hjälp hos en LARO-mottagning där jag fick hjälp i form av Subutexbehandling och detta ändrade hela mitt liv till det bättre. Jag har aldrig känt något sug efter opioider sedan jag började och har därmed heller aldrig tagit något återfall på opioider sedan jag började 2016.

Jag tycker du skall göra allt i din makt för att få din tjej att förstå att detta inte är hållbart och att det finns hjälp att få! Läs på om LARO och visa henne, det är fantastiskt bra hjälp som faktiskt fungerar! Det kommer vara en lättnad för henne när hon äntligen kan känna sig fri från sitt missbruk. 

Förstår att det är svårt dock och önskar er all lycka! ❤️

Wow ! Laro alltså, sitter med guds stavpinne och bara viftar och vips så blir allt bra? Snälla man måste förstå att livsöden har olika påverkan och att folk tar droger p ga olika orsaker. Glad att det fungerade för dig. Men det är inte en självklar lösning för allt och alla. Men om du tror på det så hårt, fångar du in rådjuren som äter äpplen med och skickar in dom innanför laros automatiska skjutdörrar så länge man kommer utifrån ? Säger inte att du har gjort något fel och jag upplevs dryg jag vet. Men en fråga, var ditt oxy en nedåt drog menar du??
  • Anonym (tufft)

Vad bra att du har insett att din sambo missbrukar trots att hon smyger med det. Sorgligt att det är så att hon har ett missbruk. Att hon smyger med det är väl ganska typiskt för missbruk. 
    Hur tänker du att vara en missbrukare i vanlig mening. Att det ska ha gått så långt så att alla kan se det som träffar personen? 
    Kanske är bättre att inte tänka på hur en typisk missbrukare är. Utan att se att det är en människa som har ett missbruk. Även om missbruket tar över så bor det ändå en person bakom missbruket. Den finns där även om man är i ett djupt missbruk. En del är omtänksamma, humoristiska, musikaliska, intelligenta, tankspridda, slarviga, snåla etc. 
    Du får väl säga till henne att jag är uppväxt med missbruk, jag är uppväxt med lögner, jag vet vilken väg som missbruk leder in på. Säg att du vet att hon tar någon lugnande drog. Säg att du vill stötta henne om hon tar hjälp men annars att du kommer att behöva lämna. Det kan bli ett wake up call för henne om du lämnar. 
    Har du visat henne filmen som hon gick med på att du filmade. Så att hon ser sig själv... i det drogade tillståndet som hon är i. 
    Finns det något som hon mår dåligt över som hon flyr från, som du kan försöka få henne att prata om, lätta på hjärtat kring....något som hon kanske skäms över att berätta om eller något som är väldigt smärtsamt, ångestfyllt...som gör att hon tar lugnande tabletter. om du kan prata med henne när hon inte är påverkad om det.
    Kanske kan hjälpa henne boka samtal hos kurator eller liknande. 

• Anonym (Smyg knarkande)

Hej och tack igen för alla svar. Även det som lite incel likt anklagade mig för vara kvinna och någon förkortning jag inte förstod vad det var. Tack för du tror jag är kvinna :) underbart ju... synd att du upplevs så hatisk och tönt var jag  också. För din vetskap är ju knappast oxytocin uppåt men inte här för läxa upp dig utan få lite råd för efter 4 mån av skiftningar i personlighet beroende på drog blir jag uppgiven. Är högkänslig så märker direkt. Tagit kokain och amfetamin i stora delar av livet så någon kurs i hur olika droger fungerar behöver.jag inte och är väldigt tacksam
     För er input må bäst från Henrik skall tilläggas.

• felicityporter
    Anonym (Hmm) skrev 2025-08-10 01:04:57 följande:
    Wow ! Laro alltså, sitter med guds stavpinne och bara viftar och vips så blir allt bra? Snälla man måste förstå att livsöden har olika påverkan och att folk tar droger p ga olika orsaker. Glad att det fungerade för dig. Men det är inte en självklar lösning för allt och alla. Men om du tror på det så hårt, fångar du in rådjuren som äter äpplen med och skickar in dom innanför laros automatiska skjutdörrar så länge man kommer utifrån ? Säger inte att du har gjort något fel och jag upplevs dryg jag vet. Men en fråga, var ditt oxy en nedåt drog menar du??

Jag förstår inte riktigt varför du har taggarna utåt på detta vis och varför du är så negativt inställd till min behandling. 

Nåväl, nej jag anser inte att LARO-behandling automatiskt hjälper rådjur som äter äpplen?
    Däremot är det överlägset bästa behandlingen för människor med opiat och/eller opioidberoende. Helt enkelt eftersom medicinen automatiskt tar bort allt sug efter detta och dessutom inte påverkar ens omdöme. Minimalt med biverkningar också, åtminstone om man väljer Subutex/Buprenorfin (Metadon bör undvikas så långt det är möjligt). Det värsta som kan hända är lite hård mage eller tillfällig förstoppning. 

Och ja, Oxycontin räknas självklart som en neråt drog. Varför ens diskutera detta? Förstår inte varifrån all din ilska kommer. Hoppas du återigen finner glädje i livet snart!

• Anonym (mög)
    Laro alltså, sitter med guds stavpinne
    Det här "stavpinne" låter precis som något som du skulle behöva. Dina inlägg är knappt läsliga.

fångar du in rådjuren som äter äpplen
    Va?
     innanför laros automatiska skjutdörrar så länge man kommer utifrån
    En grundförutsättning för att hamna innanför en dörr som man passerar är att man kommer utifrån. Det är inte LAROs fel.
    jag upplevs dryg jag vet.
    Det behöver du nog inte oroa dig för, för ingen fattar hur innehållet i dina inlägg ska tolkas.
  • Anonym (Syster)

Du kan inte göra något åt hennes problem. Hon måste på egen hand se till att det blir en förändring. 
    Du kan ta ställning till hur du känner med en missbrukande partner. 
    Är du ok med det? Då är du kvar. 
    Tycker du inte det är ok? Då lämnar du relationen. 

Och det om något, kommer vara en väckarklocka för henne. Men det kanske inte gör att hon slutar. Vissa slutar inte trots enorma konsekvenser. 

• Anonym (Vy)
    Anonym (Syster) skrev 2025-08-10 20:14:24 följande:

Du kan inte göra något åt hennes problem. Hon måste på egen hand se till att det blir en förändring. 
    Du kan ta ställning till hur du känner med en missbrukande partner. 
    Är du ok med det? Då är du kvar. 
    Tycker du inte det är ok? Då lämnar du relationen. 

Och det om något, kommer vara en väckarklocka för henne. Men det kanske inte gör att hon slutar. Vissa slutar inte trots enorma konsekvenser. 

Men man kan ställa ultimatum till en missbrukare. Det är inte säkert att det hjälper, men man kan pröva. Det kan sammanfalla med att de själva håller på och funderar i samma banor. 
  • Anonym (Kimchi)

Himla jobbig sits. Din sambo behöver erkänna sina drogproblem innan det går att ta tag i det och göra något. Utan egen insikt finns ju inga problem. Man ljuger för sig själv och ev sin omgivning. Pratar runt med sig själv tills man hittar den bästa lösningen. Alltså fortsätta sitt missbruk. För det är ju bara ibland, för avkoppling, unnar mig det osv.
    Jag tror att du själv är en hake i det hela. Du ser förändringen hos din sambo. Vet mekanismerna. Kanske Tom en smula rädd för återfall. Tror du är jätterädd för vad det innebär att få sambon ren. Skiner igenom rädslan för att bli lämnad. Det är nog det stora hotet i hela situationen. Bättre att stå kvar i skuren för då vet du vad du har än att satsa på drogfrihet med allt vad det innebär och riskerar att bli singel. 

• Anonym (Vy)

Sedan behöver man ju följa upp sitt ultimatum med handling, så man behöver vara redo att separera om utgången skulle bli så, tyvärr. 

• Hamburgartjuven

Det finns inte en risk att hon stjäler tabletterna på arbetet? Då riskerar hon ju dessutom att bli mer eller mindre paria i branschen sen. 

• Anonym (Ox)
    Klart oxy och andra opioider och opiater är neråt. Tar man bara lite i början kan det ge en liten uppåteffekt, inte att likna vid amfetamin alls, enbart pga att man mår bra och orkar ta tag i saker pga välmåendet. Ta lite till och du noddar istället.

Laro är jättebra för de som gått på opiater en lång tid. Låter inte som att ts tjej ens är så beroende att hon får abstinens om hon klarar att ta lite ditt och datt (lyrica och opiater är verkligen inte samma sak) som hon fått tag på under dagen eller snott på jobbet och ändå må bra nog att gå till jobbet dagen efter.
    Om jag har rätt är det nog bäst att gå till öppenvården först, behandlingshem om det inte funkar och enbart LARO om hon varit beroende dagligen i flera år och gjort flera försök att sluta, vilket inget tyder på hittills. Laro kan lätt bli ett fängelse för resten av livet. Det väljer man bara som sista alternativ, när inget annat fungerar. Då kan det vara jättebra.
  • Anonym (Ox)

Sen tycker jag att det var riktigt illa av dig att filma din påverkade tjej och skicka till polarna. Ett medgivande i ett läge där man noddar och kanske inte ens är medveten om att man filmas och det kommer att delas räknas inte som ett medgivande.
    Var din beskrivning av din tjejs tillstånd inte tillräcklig eller trovärdig för polarna? Eller ville de ha lite kul på din tjejs bekostnad och du gav dem det?

• Anonym (Ox)
    felicityporter skrev 2025-08-09 23:07:37 följande:

Jag har själv varit beroende av Oxycontin och jag levde också ett helt normalt liv utåt, jag kände dock att det blev ohållbart till sist då mängderna läkarna förskrev aldrig räckte och jag tvingades köpa mer och mer illegalt för enorma mängder pengar och det åt upp mitt psyke sakta med säkert.

Jag sökte till sist hjälp hos en LARO-mottagning där jag fick hjälp i form av Subutexbehandling och detta ändrade hela mitt liv till det bättre. Jag har aldrig känt något sug efter opioider sedan jag började och har därmed heller aldrig tagit något återfall på opioider sedan jag började 2016.

Jag tycker du skall göra allt i din makt för att få din tjej att förstå att detta inte är hållbart och att det finns hjälp att få! Läs på om LARO och visa henne, det är fantastiskt bra hjälp som faktiskt fungerar! Det kommer vara en lättnad för henne när hon äntligen kan känna sig fri från sitt missbruk. 

Förstår att det är svårt dock och önskar er all lycka! ❤️

Grymt bra jobbat att du aldrig tagit ett enda återfall på hela tiden inskriven på LARO👍
  • felicityporter
    Anonym (Ox) skrev 2025-08-11 02:31:04 följande:
    Grymt bra jobbat att du aldrig tagit ett enda återfall på hela tiden inskriven på LARO👍

Tack så jättemycket! ❤️ Jag var så rädd innan jag började och satt och lipade när jag pratade med läkaren första gången eftersom jag kände det som ett misslyckande att be om medicinsk hjälp för att sluta och var så otroligt rädd för att bli ?stämplad? som en missbrukare.
    Det var dock en enorm lättnad för mig efter mina första doser när jag märkte att jag var mig själv samtidigt som jag slapp allt opioidsug och all abstinens. En riktig befrielse! 

Jag ska dock tillägga att jag har tagit några återfall på benzo (vilket jag också hade på recept innan och ca 1 år in i min Subutexbehandling innan Socialstyrelsen satte tvärstopp för det) sedan jag började, då medicinen inte hjälper mot benzoberoende. Jag är inte Guds bästa barn med andra ord, men min upplevelse av LARO är väldigt positiv. Jag har helt sluppit allt sug efter opioider vilket var mitt största problem och jag får samtidigt samtalsstöd och annan hjälp för övriga beroenden eller andra problem i livet när jag behöver. Det känns tryggt och skönt för mig och absolut inte som ett fängelse, visst behöver jag min medicin troligtvis för resten av livet men å andra sidan är det inte konstigare än att en diabetiker behöver sin medicin varje dag. Dessutom har jag och personalen på min mottagning en god relation och eftersom jag skött mig så länge kan jag hämta medicin en gång i månaden om jag vill. ☺️

Svar på tråden Sambo tar i smyg