• Anonym (Anonym2.0)

Extrem mensvärk

Jag är 15 år och enda sedan jag fick mens när jag var 10 år har jag haft extrem mensvärk. Så mycket så jag ligger och gråter och stannar hemma ifrån skolan. Jag har testat ipren och panodil men det funkar inte, värme hjälper inte. Ipren kan hjälpa men den börjar värka efter cirka 4 timmar och sen hjälper det I ungefär 2 timmar och jag har så ont. Så jag undrar först om ni tror det kan vara endometrios och sen om ni har nått tips för jag vill skaffa p plåster men jag vet inte hur jag ska säga det för jag har försökt men det känns som att om jag säger att jag vill ha det kommer mina föräldrar tror att jag vill ha det för att inte bli gravid men det är det ju inte och att skaffa det utan att dom vet är inget alternativ så har ni något tips hur jag ska göra?

• Svar på tråden Extrem mensvärk
  • Elin pelin

Prata med din mamma, hon kan säkert relatera. Annars går du till ungdomsmottagningen och dina föräldrar behöver inte få veta något, när barnet är 13 år så är vi föräldrar utestängda från deras journaler och barnet kan söka vård utan föräldrars vetskap.

• Anonym (Em)

Jag hade också extrem mensvärk i din ålder! Vet dina föräldrar om hur ont du har och att det är därför du är hemma från skolan? De borde kontakta vården så att du kan få rätt hjälp! Annars kan du själv prata med ungdomsmottagningen eller skolsköterskan. Du ska inte behöva ha så ont som du har!

• Anonym (Anonym2.0)

Ja de vet om det men min mamma tror nog att jag överreagerar lite och sen säger hon att ipren skulle hjälpt ifall jag hade tagit den i rätt tid men om jag inte har mensvärk när jag går och lägger mig men jag har det när jag vaknar kan jag ju inte ta den tidigare. Sen säger hon att hon också hade ont som jag när hon var liten men jag tror inte hon hade såhär ont.

• Anonym (Em)
    Anonym (Anonym2.0) skrev 2025-08-10 11:02:57 följande:

Ja de vet om det men min mamma tror nog att jag överreagerar lite och sen säger hon att ipren skulle hjälpt ifall jag hade tagit den i rätt tid men om jag inte har mensvärk när jag går och lägger mig men jag har det när jag vaknar kan jag ju inte ta den tidigare. Sen säger hon att hon också hade ont som jag när hon var liten men jag tror inte hon hade såhär ont.

Prata med din mamma igen och säg att du behöver hjälp! Tjata om det behövs. Det var först när jag fick barn som jag förstod hur ont jag faktiskt haft. Förlossningen var inte värre än den värsta mensvärken, vilket säger en del. Lätt att jämföra med sig själv men du kan ju ha mycket ondare än vad din mamma hade.
  • Anonym (Frida)

Du kan gå själv till ungdomsmottagningen, alternativt att du kontaktar skolsköterskan och förklarar läget med att din mamma inte tar dina problem på allvar och att du vill ha hjälp utan att din mamma lägger sig i.

Lycka till, jag hoppas verkligen det löser sig för dig!

Svar på tråden Extrem mensvärk