• Anonym (Ledsen)

Deppar ihop pga förklimakteriet

Är snart 43 så säkert i ett förklimakterie. Mensen har kommit lite tätare, vilket ju kan vara det eller också pga att jag långtidsammat och nyss typ slutat helt. 

Och fy fan rent utsagt vad deppad jag är. Borde inte vara det, har ändå utåt sett ett "lyckat" liv med två söner, man, hus och ett bra jobb. Jag har ju bockat av livsmålen liksom. 

Men den här åldersmarkören är  knäckande. Jag hatar detta. Vill vara ung. Kunna fundera på en sladdis (vilket aldrig realistiskt hade hänt då maken är väldigt bestämd att två är gränsen och min mentala hälsa inte hade klarat fler...) . Vill kunna känna att jag har framtiden före mig.

Just nu känns det bara deppigt, även om jag borde vara glad.

Det är heller inte att jag känner att jag inte gjort det jag velat, har rest massor och liksom levt av mig. Har gjort så mkt sånt att jag är mättad. Så det är ingen saknas. Bara någon väldigt åldersrelaterade ledsen känsla av att vara... Gammal och värdelös?

Hur sjutton tar man sig ut på andra sidan lite glad igen?

• Svar på tråden Deppar ihop pga förklimakteriet
  • Lynx123

Det är jättevanligt att få en medeålderskris precis i den åldern. Det blir bättre, jag lovar. Om 10 år kommer du se tillbaka på det.här och undra vad fn det här var för en knäpp. Kram

• Anonym (Ledsen)
    Lynx123 skrev 2025-08-10 22:16:13 följande:

Det är jättevanligt att få en medeålderskris precis i den åldern. Det blir bättre, jag lovar. Om 10 år kommer du se tillbaka på det.här och undra vad fn det här var för en knäpp. Kram

Tack, jo, det är väl det. Det komiska är ju att jag inte ångrar så mkt i livet ens. Hade jag skaffat barn tidigare hade jag ju inte fått mina underbara ungar liksom.

Ändå känner jag mig bara nedstämd.
  • Anonym (S)

Pröva ashwagandha och fenugreek. Jag är 45 med tätare mens och började även få nattsvettningar. Svettas inte mer på natten och har så mycket energi och vardagsglädje. Visst går det upp och ner som för alla men vissa dagar bubblar det nästan över för att jag är så glad. Tar även zink, q10 och lite annat vilket också kan ha gett bättre hormonbalans och energi.

Funkar kanske inte för alla, men det kan vara värt att pröva. Har även fått tillbaka mer sexlust sedan jag började med tillskotten.

• Lynx123
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-08-10 22:19:26 följande:
    Tack, jo, det är väl det. Det komiska är ju att jag inte ångrar så mkt i livet ens. Hade jag skaffat barn tidigare hade jag ju inte fått mina underbara ungar liksom.

Ändå känner jag mig bara nedstämd.
    Förstår - har själv varit där - men din nedstämdhet handlar mindre om det du gjort och mer om känslan av att bli äldre och att inget är riktigt meningsfullt. Tror att många också känner att det är "kört" nu att göra nya saker. Det är nedstämdheten som har tagit över, helt enkelt.

Kan rappportera att jag bytte jobb vid 52 och även hittade kärleken då. Nu känner jag mig glad och stark medan jag vid 42 kände mig gammal och meningslös.
  • Anonym (Ledsen)
    Lynx123 skrev 2025-08-11 07:05:49 följande:
    Förstår - har själv varit där - men din nedstämdhet handlar mindre om det du gjort och mer om känslan av att bli äldre och att inget är riktigt meningsfullt. Tror att många också känner att det är "kört" nu att göra nya saker. Det är nedstämdheten som har tagit över, helt enkelt.

Kan rappportera att jag bytte jobb vid 52 och även hittade kärleken då. Nu känner jag mig glad och stark medan jag vid 42 kände mig gammal och meningslös.
    Jo, det är väl så. Jag är ju på ett vis tacksam att ha små barn i detta läge för att följa och stötta dem blir ju meningsfullt. Det är väl mest någon form av insikt att man inte är odödlig bara. Som kvinna blir det ju så mycket mer påtagligt.
Svar på tråden Deppar ihop pga förklimakteriet