• Anonym (Stellabella)

Mer troligt att någon tycker man luktar illa? ;-)

Ta det här med glimten i ögat... Med tanke på att vilka parfymer man gillar är minst sagt objektivt är det inte mer troligt att någon tycker att ens parfym luktar illa än att han/hon tycker att man doftar gott? 

Jag utgår från att man är hel och ren och pratar nu bara om parfym/cologne som enbart känns när man kramas eller är väldigt nära någon. 

Vad är oddsen att personen ska tycka att man har en jättegod parfym liksom? Tänk om dom tycker att man luktar jätteilla? Hemska tanke haha. 

Eller tänker man inte så eftersom att man blir utsatt för parfymen så kort tid när man kramas? 

Pratar nu enbart om vänskapliga korta kramar. 

• Svar på tråden Mer troligt att någon tycker man luktar illa? ;-)
  • Anonym (Stellabella)
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-11 12:16:34 följande:

Enda gångerna jag har reagerat negativt på någons parfym, förutom när någon har dränkt sig i den, är när den är blandad med cigarettlukt eller svett. Jag kommer tyvärr ihåg en kollega som hade någon citrusdoftande parfym/deo men sannolikt ingen antiperspirant, så när lukten av svett blandades med citronlukt var det rätt hemskt. Den lukten var inte så rolig att jobba nära i en kassa.

Svag parfymdoft är sällan störande för mig, men om parfymen luktar kemiskt eller "härsket" (jo, parfymer kan härskna) så är det inte så trevligt. Hur gott en parfym än doftar i små doser så blir den dock hemsk i stora mängder. Kläder dränkta i sköljmedel, och såna där billiga bodysprayer som typ Axe är värst.

Usch det låter hemskt med kollegan. Att parfymer blir gamla eller förstörda verkar många missa eller så vill dom använda klart den ändå för att det är ganska dyrt med parfym. Jag köper alltid minsta flaskan så att den inte ska hinna bli gammal. 
  • Anonym (m)

Jo har på det sättet känt vissa som inte riktigt faller mig i smaken och faktiskt luktar lite illa. I mitt tycke då. Men det handlade om vissa kvinnoparfymer på 90-talet typ. Nu för tiden har jag hittills inte varit med om det.

• Anonym (Stellabella)
    Anonym (m) skrev 2025-08-11 16:12:41 följande:

Jo har på det sättet känt vissa som inte riktigt faller mig i smaken och faktiskt luktar lite illa. I mitt tycke då. Men det handlade om vissa kvinnoparfymer på 90-talet typ. Nu för tiden har jag hittills inte varit med om det.

Jag tror att 90-talsparfymer var tyngre än vad dom är idag. Nu verkar det vara inne med tvättmedelsdoftande parfymer och lätta doftnoter. Jag är ingen expert men det är ju tur att du inte springer på det "problemet" idag iaf.  
  • Anonym (m)
    Anonym (Stellabella) skrev 2025-08-11 16:22:02 följande:
    Jag tror att 90-talsparfymer var tyngre än vad dom är idag. Nu verkar det vara inne med tvättmedelsdoftande parfymer och lätta doftnoter. Jag är ingen expert men det är ju tur att du inte springer på det "problemet" idag iaf.  
    Jo det fanns väl en del tunga parfymer på 90-talet men de jag syftade på tyckte jag inte var direkt tunga utan det var något annat i dem jag inte gillade riktigt. Tex nån blomma med mer av nåt persika-aktigt och lite mysk eller sibet om jag ska försöka identifiera en ur minnet. Ja det kanske är tur men mig skulle det inte göra så mycket, är ju bara en kort stund. Tvättmedelsdoftande som parfym lät inget vidare faktiskt men direkt illaluktande tror jag inte ska skulle uppleva det som.
  • Anonym (Frida)
    Anonym (m) skrev 2025-08-11 17:13:56 följande:
    Jo det fanns väl en del tunga parfymer på 90-talet men de jag syftade på tyckte jag inte var direkt tunga utan det var något annat i dem jag inte gillade riktigt. Tex nån blomma med mer av nåt persika-aktigt och lite mysk eller sibet om jag ska försöka identifiera en ur minnet. Ja det kanske är tur men mig skulle det inte göra så mycket, är ju bara en kort stund. Tvättmedelsdoftande som parfym lät inget vidare faktiskt men direkt illaluktande tror jag inte ska skulle uppleva det som.
    Det är inte direkt tvättmedel dessa parfymer doftar utan de ska snarare efterlikna doften av nytvättade lakan och linnevatten 🙂 en parfym med lukt av Ariel tvättmedel hade nog inte luktat så gott 😆

Jag älskade nytvättat-parfymerna när de var nya för sådär 10-15 år sedan, jag var så van vid godisdofterna som dominerade marknaden under 00-talet att dessa parfymer med doft av nytvättade lakan kändes vuxna och fräscha. Nu har jag tröttnat lite på dem och använder helst lätta blomdofter.
  • Anonym (C)
    Anonym (Nova) skrev 2025-08-10 22:30:43 följande:

Aldrig tänkt på, ärligt talat. Det skulle krävas något extremt för att jag skulle reagera.

Samma här.
  • Anonym (Stellabella)
    Anonym (m) skrev 2025-08-11 17:13:56 följande:
    Persika var väldigt inne då om jag minns rätt. Tresor t ex. När man kollar på parfymer från den tiden så har dom alltid många fler doftnoter än dagens parfymer om man får tro parfymsiter som rabblar upp sånt. 
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-11 17:22:04 följande:
    Det är inte direkt tvättmedel dessa parfymer doftar utan de ska snarare efterlikna doften av nytvättade lakan och linnevatten 🙂 en parfym med lukt av Ariel tvättmedel hade nog inte luktat så gott 😆

Jag älskade nytvättat-parfymerna när de var nya för sådär 10-15 år sedan, jag var så van vid godisdofterna som dominerade marknaden under 00-talet att dessa parfymer med doft av nytvättade lakan kändes vuxna och fräscha. Nu har jag tröttnat lite på dem och använder helst lätta blomdofter.
    Instämmer med dina ord. Bara av nyfikenhet vad har du för favoriter idag och vilka var det förut?
  • Anonym (Faktiskt)

Det finns faktiskt två välkända,klassiska parfymer som många gillar men som för mig luktar riktigt äckligt. lite konstigt men så är det. Jag har nog något fel på luktsinnet?annars är det bara de nya extremt kemiska vanilj- eller godisluktande parfymerna som jag tycker luktar otäckt. 

Det som oftast gör att någon luktar illa är när de har en blandning av lukter som man känner. Hårgrejs, sköljmedel, parfym i en röra. Det är inte kul att vara i närheten av. 

• Anonym (Frida)
    Anonym (Stellabella) skrev 2025-08-11 21:35:45 följande:
    Persika var väldigt inne då om jag minns rätt. Tresor t ex. När man kollar på parfymer från den tiden så har dom alltid många fler doftnoter än dagens parfymer om man får tro parfymsiter som rabblar upp sånt. 
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-11 17:22:04 följande:

Instämmer med dina ord. Bara av nyfikenhet vad har du för favoriter idag och vilka var det förut?
    Idag har jag en parfym som är från Gucci och heter Bloom, om jag minns rätt 😊 den har en rosa flaska. Ibland lånar jag lite av Dirty från Lush, som jag köpte till min man...

När jag just blivit tonåring stod Naomi Campbells parfymer högt i kurs, speciellt Cat de Luxe. Även Britney Spears Fantasy, Paris Hiltons Heiress, Vera Wangs Princess och Aquolinas Pink Sugar. De luktade verkligen sött och godisaktigt! Jag minns också Jessica Simpsons Dessert Beauty-linje, som jag ägde någon parfym från. För ett tag sedan hittade jag en gammal parfymflaska från Puma med en parfym som hette Flowing, jag tror jag använde den runt 2005-2006. Den var mer blommig och med lite mysk i.

Sen minns jag såklart Date och de varianter som fanns omkring millenieskiftet fram till ca 2008, jag tror jag hade alla 😄

Annars köpte jag många dofter från The Body Shop, deras serier brukar ju komma och gå. Och så vill jag minnas att det fanns en vaniljparfym från Alyssa Ashley (?), samma märke som gjorde en myskparfym som var populär för några decennier sedan, den fick jag många komplimanger för.

En annan parfym som jag fick komplimanger för var Flower Party från Yves Rocher. Den hade en tydlig hallondoft vill jag minnas.

Jag har haft massor av parfymer inser jag nu, och förmodligen ännu fler som jag testat och önskat mig men inte köpt 😄 Hypnose av Lancome, Bonbon av de där som gjorde Flowerbomb, och My way står på önskelistan i alla fall.
  • Anonym (Stellabella)
    Anonym (Faktiskt) skrev 2025-08-11 21:47:15 följande:

Det finns faktiskt två välkända,klassiska parfymer som många gillar men som för mig luktar riktigt äckligt. lite konstigt men så är det. Jag har nog något fel på luktsinnet?annars är det bara de nya extremt kemiska vanilj- eller godisluktande parfymerna som jag tycker luktar otäckt. 

Det som oftast gör att någon luktar illa är när de har en blandning av lukter som man känner. Hårgrejs, sköljmedel, parfym i en röra. Det är inte kul att vara i närheten av. 

Vanilj verkar vara väldigt modernt just nu och det kan endera dofta gott eller riktigt vidrigt. 

Håller med fullständigt om flera dofter i en enda röra. Yuck! När jag har parfym så har jag bara parfym och allt annat parfymfritt inkl hårvård. Eller schampot och balsam är alltid parfymfritt. Oftast parfymfri bodylotion och är den inte det så har jag enbart parfymerad bodylotion och möjligtvis en bodymist i samma serie som Rituals t ex. Jag har aldrig parfymerat tvättmedel och använder inte sköljmedel. Deo är alltid parfymfri. Jag försöker att bara dofta parfym av en sak för en kakafoni av parfym är hemskt. 

Går lite ot men jag har haft en parfym i ett halvår som jag har tyckt doftar jättegott och nu sista veckan så tycker jag inte om den så mycket plötsligt. Vad händer? Den är inte gammal och har inte blivit förstörd så det är något med mig. 
  • Anonym (Frida)
    Anonym (Stellabella) skrev 2025-08-11 21:59:37 följande:
    Vanilj verkar vara väldigt modernt just nu och det kan endera dofta gott eller riktigt vidrigt. 

Håller med fullständigt om flera dofter i en enda röra. Yuck! När jag har parfym så har jag bara parfym och allt annat parfymfritt inkl hårvård. Eller schampot och balsam är alltid parfymfritt. Oftast parfymfri bodylotion och är den inte det så har jag enbart parfymerad bodylotion och möjligtvis en bodymist i samma serie som Rituals t ex. Jag har aldrig parfymerat tvättmedel och använder inte sköljmedel. Deo är alltid parfymfri. Jag försöker att bara dofta parfym av en sak för en kakafoni av parfym är hemskt. 

Går lite ot men jag har haft en parfym i ett halvår som jag har tyckt doftar jättegott och nu sista veckan så tycker jag inte om den så mycket plötsligt. Vad händer? Den är inte gammal och har inte blivit förstörd så det är något med mig. 
    Det kan vara så enkelt som att du tröttnat på lukten, precis som man kan föräta sig på något man egentligen tycker är gott. För mig kan det bero lite på vilken tid på månaden det är också, jag blir olika känslig för vissa lukter.

En jobbig period i mitt liv levde jag med en person som dränkte alla sina kläder, inklusive sängkläder, i sköljmedel, och än idag blir jag illamående när jag känner lukten av det sköljmedlet från någons kläder. Det känns hemskt men jag kan inte hjälpa det.

På samma sätt kan jag tänka mig att även om en parfym luktar gott kanske den påminner om exempelvis ett ex, då kommer man nog inte ha så positiva kopplingar till den parfymen. 
  • Anonym (Stellabella)
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-11 23:32:28 följande:
    Det kan vara så enkelt som att du tröttnat på lukten, precis som man kan föräta sig på något man egentligen tycker är gott. För mig kan det bero lite på vilken tid på månaden det är också, jag blir olika känslig för vissa lukter.

En jobbig period i mitt liv levde jag med en person som dränkte alla sina kläder, inklusive sängkläder, i sköljmedel, och än idag blir jag illamående när jag känner lukten av det sköljmedlet från någons kläder. Det känns hemskt men jag kan inte hjälpa det.

På samma sätt kan jag tänka mig att även om en parfym luktar gott kanske den påminner om exempelvis ett ex, då kommer man nog inte ha så positiva kopplingar till den parfymen. 
    Det kan nog ha med tiden i månaden att göra för vissa perioder vill jag inte känna några parfymdofter alls. Hoppas det är därför för jag gillar ju parfymen. 

Doftminnet är det starkaste minnet sägs det och det kan ju vara positivt eller negativt.

Chrome för män skickar mig i ljusets hastighet tillbaka till en pojkvän för länge sen som var så himla fin och romantisk och jag kan se oss frusna i tiden i ett minne som flöt i väg med åren men som kan komma tillbaka med kraft som en tsunami ibland. 
Svar på tråden Mer troligt att någon tycker man luktar illa? ;-)