• Anonym (Orkar snart inte mer)

Hur kan vi hjälpa hans barn att bete sig? (Adhd)

Hej,

Vår situation hemma börjar bli ohållbar och jag hoppas att någon kanske har råd som kan hjälpa oss.

I vår familj är det jag och min sambo, min dotter och hans dotter som är i gymnasieåldern samt hans yngsta dotter som är 12. I vinter ska vi dessutom få tillökning i familjen av ett litet syskon.

Bakgrunden till problemet ser ut som följer. Hans äldsta dotter har en adhd-diagnos och medicinerar för det medan min dotter och hans yngsta i dagsläget väntar på utredningar. Då min dotter har fyllt 18 har hon varit på besök på vårdcentralen där arbetsterapeut och läkare är överens om att hon har högfungerande adhd men de får inte sätta diagnosen utan det måste psykiatrin göra. Hon har också haft en del problematik med ångest och ätstörning efter en väldigt destruktiv relation. Angående hans yngsta dotter har jag sagt sedan vi träffades att hon behöver hjälp då det är så tydligt att det finns en diagnos där med. Minst en. Hon har gått hos psykolog och fått diagnosen ODD i väntan på utredningen. Hans äldsta dotter har kämpat med självskadabeteende och levt väldigt destruktivt ett par år innan hon fick sin diagnos. Under den tiden "vågade" hennes föräldrar inte sätta sig mot henne av rädsla för att hon skulle må sämre, samtidigt som de hade så dåligt samvete mot den yngsta att hon fick sin vilja igenom i princip allt. Jag har full förståelse för att det kändes rätt i stunden och hade mycket möjligt gjort samma om det hade varit jag. Dock har det ju lämnat spår som medför en hel del problem idag då båda barnen är extremt egoistiska och aldrig kan acceptera att göra något de själva inte valt.

Det senaste året har det blivit total kaos hemma hos oss. Hans yngsta dotter blir värre och värre. Hon börjar bråka innan hon ens kommer till oss, det spelar ingen roll vad vi föreslår för aktivitet så hatar hon det och vägrar men har inga egna förslag, samtidigt som hon går och säger till sina vänners föräldrar att vi fryser ut henne och att hon inte får vara en del av familjen. Hon har gjort klart att hon aldrig kommer acceptera några bonusföräldrar, varken mig eller hennes mammas kille. Om hon får välja ligger hon bara i sin säng hela dagarna eller är med kompisar. Allt annat hennes pappa ber om eller om han säger nej till något möts av vredesutbrott där hon skriker vidriga saker som att han kan gå och dö, att alla hatar henne och vill att hon ska dö, att han är världens sämsta människa och hon hatar honom mer än någon annan och att hon skiter i vad han säger hon tänker göra det ändå. Dessa vredesutbrott sker VARJE dag. Minst en gång. Om hon nån dag är på bra humör en stund så vet man att det ändå kommer komma ett utbrott. Typ för att någon råkade fnissa till när hon tappar gaffeln vid matbordet eller vänligt ber henne sluta smälla bubblor med tuggummit när hon hållit på konstant i en kvart. Hon har dessutom väldigt svårt att behålla vänskapsrelationer. När jag hört hur hon ibland pratar till sina vänner kan jag också förstå varför. Hon svär åt dem och domderar och har dem som nån sorts slav som ska hämta saker åt henne osv. Om någon annan vill få ha en åsikt om vad de ska hitta på blir hon arg. Detta har också medfört att hon är mobbad av två pojkar i klassen och såklart mår hon dåligt av alla relationer som går i kras. Det är för detta hon från start har fått gå hos både skolkurator och psykolog. Problemet är att hon ofta förstorar upp saker så de blir så extrema. Hon är övertygad om att alla på skolan hatar henne och mobbar henne. Lärare och rektor har lagt mycket tid på detta och säger att det inte är så. Det är de här två pojkarna som de har problem med och de flesta andra tycker hon är rätt kul och vill inkludera henne men hon väljer bort dem.  

Den äldre systern är något lättare att handskas med. Hon är dock också extremt egoistisk och alla ska rätta sig efter henne hela tiden. Hon har liknande utbrott som som lillasyster men de kommer inte lika ofta, kanske 1 gång i veckan och hon vräker inte ur sig fullt så elaka saker. Hon har fått en ny kontakt på BUP nu som verkar ge henne bättre hjälp så där är jag just nu hoppfull att det kan bli bättre snart.

Båda syskonen är väldigt bra på att använda att man inte mår bra/har en diagnos som ursäkt för att vara elak. Jag tänker att man måste få verktyg att hantera sin diagnos så man kan fungera i samhället. Det är en förklaring till varför man inte fungerar som neurotypiska ungdomar men för den delen behöver man ju lära sig hur man ska hantera sina utmaningar för att fungera i samhället och i en familj. Det är ju helt omöjligt att ha ett jobb eller en relation om vardagen ska bestå av vredesutbrott där man är så elak.

Eftersom min dotter också har fått hjälp med adhd är jag väl påläst om utmaningar och vet att impulskontroll kan vara svårt. Dock är hon som sagt högfungerande och har inte haft samma utmaningar med det sociala, fokus på hennes möten har legat mer på att hantera koncentration och motivation.

Vad kan vi göra för att hjälpa hans barn bli lite mindre utåtagerande och lite mindre egoistiska? Vår familj håller på att falla isär och nu när jag är gravid och mår piss redan som det är märker jag att min toleransnivå för deras elakheter är begränsad. Det har dessutom nu varit lov så de har varit hemma och inte behövt lägga massor med energi på maskering under dagen heller, vilket annars kan förklara att det brister ibland.

Snälla, är det någon som har några bra verktyg?

• Svar på tråden Hur kan vi hjälpa hans barn att bete sig? (Adhd)
  • Anonym (Varför)

Varför utsätter man sig för detta ens genom att flytta ihop från första början? Har man äldre barn som går i högstadiet/ gymnasiet så kan man vara särbo tills i varje fall yngsta börjat gymnasiet eller tills de flyttar hemifrån. Nu vet jag inte hur länge Ts och hennes sambo vart tillsammans men tyvärr har ju många bråttom med att flytta samman och barnen är inte första prio. Är det fler barn att ta hänsyn till så är det ju än viktigare. 

• Anonym (C)
    Anonym (Varför) skrev 2025-08-12 11:37:34 följande:

Varför utsätter man sig för detta ens genom att flytta ihop från första början? Har man äldre barn som går i högstadiet/ gymnasiet så kan man vara särbo tills i varje fall yngsta börjat gymnasiet eller tills de flyttar hemifrån. Nu vet jag inte hur länge Ts och hennes sambo vart tillsammans men tyvärr har ju många bråttom med att flytta samman och barnen är inte första prio. Är det fler barn att ta hänsyn till så är det ju än viktigare. 

Jamen nu bor de ju ihop. Man kan inte sudda bort deras verklighet, utan man måste utgå ifrån den.
  • Anonym (GA)
    Anonym (C) skrev 2025-08-12 13:36:10 följande:
    Jamen nu bor de ju ihop. Man kan inte sudda bort deras verklighet, utan man måste utgå ifrån den.
    Ja, och då kan ju lösningen vara att göra om, göra rätt. Dvs bli särbos istället.

Sedan är det väl bra att kunna reflektera över de fel man gjort, hur ska man annars kunna rätta till dom?
  • Anonym (C)

När det gäller ADHD och ADD kan kroppsrörelse hjälpa till att balansera obalanser i energinivån. Det behövs inga maratonlopp, utan man behöver få lite pulshöjning och svettas under en stund. För att det ska fungera fullt ut behöver man göra det en gång varje dygn.

Förstår att det kan vara svårt att motivera den yngsta, men det finns forskning som visar att det hälper på exempelvis koncentrationen. 

Man gjordeen studie på fisnoljan Equazen eye Q och på hela gruppen med ADHD märktes ingen statistisk skillnad. Men när det gällde de som hade ADD så fick en tredjedel en förbättrimg av koncentrationsförmågan, dwt var statistiskt signifikant. 

När flickan fått sin troliga diagnos och fått förklarat för sig vad den innebär och eventuell medicinering, tycker jag att ni ska ta upp frågan om hon vill byta skolan när hon ska upp i högstadiet

Det kan vara så att hon har en roll som ett slags clown i klassen, och att lärarna inte märker mindre avvisanden från andra flickor. Sedan har de ju inte fått bukt med de två pojkarna.

Barn som blir mobbade blir ofta besvärliga hemma. De som har småsyskon börjar ofta mobba dem. 

Nu får man ju som sagt hoppas att den yngstas vredesutbrott mildras lite, ifall det är puberteten som inverkar. 

Att inte ta allvarliga samtal när hon är i affekt har ju flera rått er till, och det är mycket klokt. Blir ofta värre då.

Ibland kan man illustrera ett händelseförlopp efteråt med  serieteckningar som skildrar förloppet, med pratbubblor och tankebubblor. Om hon har svårt att förstå orsak och verkan och hur hon påverkar andra med vad hon säger och gör. 
    Seriesamtal kallas det.

Att hon skriver listor med vad hon kan göra om hon känner att hon håller på att explodera. Det ska vara sådant som hon själv känner är verksamt. Pch att ni respekterar att hon t.ex. drar sig undan då.

Beröm det som hon klarar, även om det är sådant som unga i hennes ålder alltid förväntas klara. Ofta finns det ett mycket dåligt självförtroende i botten, för att hon inte kan styra sig själv.

Anonym (C) skrev 2025-08-12 15:02:36 följande:

När det gäller ADHD och ADD kan kroppsrörelse hjälpa till att balansera obalanser i energinivån. Det behövs inga maratonlopp, utan man behöver få lite pulshöjning och svettas under en stund. För att det ska fungera fullt ut behöver man göra det en gång varje dygn.

Förstår att det kan vara svårt att motivera den yngsta, men det finns forskning som visar att det hälper på exempelvis koncentrationen. 

Man gjordeen studie på fisnoljan Equazen eye Q och på hela gruppen med ADHD märktes ingen statistisk skillnad. Men när det gällde de som hade ADD så fick en tredjedel en förbättrimg av koncentrationsförmågan, dwt var statistiskt signifikant. 

När flickan fått sin troliga diagnos och fått förklarat för sig vad den innebär och eventuell medicinering, tycker jag att ni ska ta upp frågan om hon vill byta skolan när hon ska upp i högstadiet

Det kan vara så att hon har en roll som ett slags clown i klassen, och att lärarna inte märker mindre avvisanden från andra flickor. Sedan har de ju inte fått bukt med de två pojkarna.

Barn som blir mobbade blir ofta besvärliga hemma. De som har småsyskon börjar ofta mobba dem. 

Nu får man ju som sagt hoppas att den yngstas vredesutbrott mildras lite, ifall det är puberteten som inverkar. 

Att inte ta allvarliga samtal när hon är i affekt har ju flera rått er till, och det är mycket klokt. Blir ofta värre då.

Ibland kan man illustrera ett händelseförlopp efteråt med  serieteckningar som skildrar förloppet, med pratbubblor och tankebubblor. Om hon har svårt att förstå orsak och verkan och hur hon påverkar andra med vad hon säger och gör. 
    Seriesamtal kallas det.

Att hon skriver listor med vad hon kan göra om hon känner att hon håller på att explodera. Det ska vara sådant som hon själv känner är verksamt. Pch att ni respekterar att hon t.ex. drar sig undan då.

Beröm det som hon klarar, även om det är sådant som unga i hennes ålder alltid förväntas klara. Ofta finns det ett mycket dåligt självförtroende i botten, för att hon inte kan styra sig själv.

Tack för kloka resonemang och konkreta råd. Känns verkligen genomförbart att prova detta! 
  • Just Precis

Usch, som vanligt flaxar FL-häxorna som lortiga korpar och skränar unisont:

- Gör sluuuuuuuut
    - TS är en idiooooooot

?.och jag orkade inte läsa till slutet men utgår ifrån att någon hunnit påpeka hur vidrigt det är med bonusbarn - triss i FL, grattis TS!

Jag har inget jättebra tips men tycker de flesta svåra barn barn, NPF eller ej, funkar bäst när man korrigerar med lite glimten i ögat, typ: ?Hehe, men du, vad tänker du att du ska uppnå med det där?? så att man minimerar skuld och skam. Dessa är så stora så ni kan berätta vilka beteenden ni vill jobba med och hur ni vill göra det. Lägg ribban lågt typ, att tolvåringen ska kunna lugna sig lite snabbare när hon är arg tex. Och jobba på max en eller två grejer i taget så de har chans att lyckas, se mellan fingrarna på de andra grejerna så deras liv inte bara är korrigeringar som sabbar självkänslan.

Grattis till den kommande bebisen! Jag tror det är rimligt att anta att tolvåringen har det kämpigt för att hon ska få ett syskon och är rädd att bli bortglömd. Kanske bra att prata om det och att satsa på lite kvalletid med pappa och dotter?

Ska hon börja i högstadiet också? Sånt kan förstås också spöka, men går över.

En sista grej som förstås är bra för alla barn och kanske främst de med ADHD är att ha koll på blodsocker, motion och sömn. Minska socker, snabb kolhydrater utan att göra en grej av det? Lång kvällspromenad med pappa? Lyssna på ljudbok i sängen? Ja, vad ni nu kan lura på henne

• Anonym (Syster)

Och när situationen är som den är.. då vill ni ändå ha en till? 
    Hur tänker man där? Förstår verkligen inte. 

• Anonym

Ännu en bonusmorsa som leker moder theresa genom att offra sig själv och sina egna barn.

Just Precis skrev 2025-08-12 21:01:02 följande:

Usch, som vanligt flaxar FL-häxorna som lortiga korpar och skränar unisont:

- Gör sluuuuuuuut
    - TS är en idiooooooot

?.och jag orkade inte läsa till slutet men utgår ifrån att någon hunnit påpeka hur vidrigt det är med bonusbarn - triss i FL, grattis TS!

Jag har inget jättebra tips men tycker de flesta svåra barn barn, NPF eller ej, funkar bäst när man korrigerar med lite glimten i ögat, typ: ?Hehe, men du, vad tänker du att du ska uppnå med det där?? så att man minimerar skuld och skam. Dessa är så stora så ni kan berätta vilka beteenden ni vill jobba med och hur ni vill göra det. Lägg ribban lågt typ, att tolvåringen ska kunna lugna sig lite snabbare när hon är arg tex. Och jobba på max en eller två grejer i taget så de har chans att lyckas, se mellan fingrarna på de andra grejerna så deras liv inte bara är korrigeringar som sabbar självkänslan.

Grattis till den kommande bebisen! Jag tror det är rimligt att anta att tolvåringen har det kämpigt för att hon ska få ett syskon och är rädd att bli bortglömd. Kanske bra att prata om det och att satsa på lite kvalletid med pappa och dotter?

Ska hon börja i högstadiet också? Sånt kan förstås också spöka, men går över.

En sista grej som förstås är bra för alla barn och kanske främst de med ADHD är att ha koll på blodsocker, motion och sömn. Minska socker, snabb kolhydrater utan att göra en grej av det? Lång kvällspromenad med pappa? Lyssna på ljudbok i sängen? Ja, vad ni nu kan lura på henne

Jo tack, inte ens när man försöker hjälpa barnen är det bra? 

Tolvåringen är faktiskt den som har haft minst oro över den kommande bebisen. Hon älskar barn och ögat flera gånger sagt att hon önskar sig ett syskon. Sen var det såklart en oväntad nyhet för alla tre så de blev lite ställda. Det var ju oväntat för oss också 😅

Bra tankar om att inte börja jobba med allt på samma gång och sätta lite ?delmål?. 

Hon börjar sexan nu, men eftersom hon haft det lite tufft i skolan förstår jag att hon är orolig över det också. Förhoppningsvis har de här grabbarna som varit värst vuxit på sig lite över sommaren. 

Det här med socker har jag verkligen tänkt på gällande båda hans barn. De är båda två vad jag skulle klassa som sockerberoende men det är svårt att komma till rätta med helt när de har egna pengar och vi bor precis vid en butik? Vi kan definitivt göra mer åtgärder och byta ut mer hemma än vad vi redan gjort men det där godiset varje dag när de kommer hem från skolan är svårt. De gillar heller inte att röra på sig men vi får klura på "luringar" helt enkelt 😁

Tack för bra råd som inte är att vi ska flytta isär eller göra abort ❤️

Anonym skrev 2025-08-12 22:41:25 följande:

Ännu en bonusmorsa som leker moder theresa genom att offra sig själv och sina egna barn.

Det är ingen som offrar någon. 
  • Anonym (C)

Socker och koffein fungerar som självmedicinering för en del som har ADHD. Problemet är väl att man får en viss dipp när det sedan går ur kroppen.

Ja, och det är jättesvårt för oss att begränsa dem och hjälpa dem med det när de har egna pengar och nära till butik... Att prata med dem om det är jättesvårt, för då får de för sig att man fat shamar dem...

Svar på tråden Hur kan vi hjälpa hans barn att bete sig? (Adhd)