• Anonym (Sommarvind)

Volym och frisyr i rakt hår? Män får gärna titta in också.

Av män vill jag veta vad ni tycker om rakt långt hår där man har satt upp luggen och sidohåret och sen låter håret hänga fritt baktill? Så halvt uppsatt, halvt utsläppt. Jag hittar ingen bild framifrån på nätet så jag kan tyvärr inte visa utan hoppas ni fattar ändå. Bara för skojs skull kan ni gärna berätta vilka frisyrer ni tycker är fina på kvinnor med långt hår, tänk nedanför axlarna eller längre. 

Av kvinnor vill jag veta hur ni får volym i rakt hår? Om volymshampo inte hjälper och jag avskyr massa produkter som klibbar i håret? Hur blir man fin i håret när man har långt, mjukt babyhår? 

Vad tycker ni kvinnor om halvt uppsatt, halvt utsläppt? Jag gillar det själv för att man får se längden men håret irriterar inte för att det hänger i ansiktet. Men jag vete tusan om det är så fint eller bara ser tråkigt och fantasilöst ut...

• Svar på tråden Volym och frisyr i rakt hår? Män får gärna titta in också.
  • Anonym (Frida)

Jag gillar den frisyren, den kallades "prinsesstofs" när jag var liten men jag tror att den kallas "half up half down" på engelska.

Det går ju att variera frisyren också, man kan snurra den ett varv, man kan ha någon liten fläta,  man kan använda olika snoddar eller spännen, om man tycker den känns tråkig.

• Anonym (Sommarvind)
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-11 21:36:01 följande:

Jag gillar den frisyren, den kallades "prinsesstofs" när jag var liten men jag tror att den kallas "half up half down" på engelska.

Det går ju att variera frisyren också, man kan snurra den ett varv, man kan ha någon liten fläta,  man kan använda olika snoddar eller spännen, om man tycker den känns tråkig.

Baktill går det ju relativt lätt att få den fin med olika spännen och så där men det är mest framtill jag är rädd för att den är ful (och då gör mig ful) med tanke på att mitt hår är så platt så det blir ju lite "slickat" framtill om du fattar hur jag menar.
  • Anonym (Man)

vid långt rakt hår tycker jag att mittbena kan vara riktigt coolt, där håret täcker lite av ansiktet

• Anonym (Sommarvind)
    Anonym (Man) skrev 2025-08-11 21:45:54 följande:

vid långt rakt hår tycker jag att mittbena kan vara riktigt coolt, där håret täcker lite av ansiktet

Roligt att en man engagerade sig att svara. Grazie. 
  • Anonym (Sofia)

Mitt hår är platt och ser tråkigt ut (har ingen frisyr, allt är typ jämnlångt).
    För att få volym tvättar jag håret på kvällen, har en handduk på medan jag borstar tänderna och går sedan och lägger mig. Borstar det på morgonen. Då blir det mer volym.

• Anonym (Sommarvind)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-08-11 21:51:46 följande:

Mitt hår är platt och ser tråkigt ut (har ingen frisyr, allt är typ jämnlångt).
    För att få volym tvättar jag håret på kvällen, har en handduk på medan jag borstar tänderna och går sedan och lägger mig. Borstar det på morgonen. Då blir det mer volym.

Somnar du med blött hår? Det har jag läst att man inte ska göra för att man kan få svamp i hårbotten då. 

Jag har sett både att man ska klippa upp det och inte klippa upp det när man har skandinaviskt tunt mjukt hår. Jag tycker att jag ser ut att ha mest hår när det inte är uppklippt. 

Hur lång lugg har du? Jag brukar ha allt mellan till munnen och till 15 cm under hakan. Klipper, växer ut, klipper, växer ut, har svårt att bestämma mig vad jag gillar bäst. Förmodligen är det bästa typ 5 cm under hakan på längden på luggen. Vilken längd trivs du bäst med?
  • Ikaros12

Jag tycker att det är snyggt när det är enkelt och rent. Gärna en enkel uppsättning som inte ser så genomtänkt ut. Många kvinnor lägger mycket tid på sitt utseende, så det blir för mig extra vackert när det upplevs som att uppsättningen är enkel. Det utstrålar självförtroende! 

• Anonym (-)

Googlade half up half down. Ser fint ut.

Jag gillar också mittbena, hästsvans, en fläta baktill (kanske min favorit) och två flätor. 

Är man. 

• Anonym (Sommarvind)
    Ikaros12 skrev 2025-08-11 22:22:51 följande:

Jag tycker att det är snyggt när det är enkelt och rent. Gärna en enkel uppsättning som inte ser så genomtänkt ut. Många kvinnor lägger mycket tid på sitt utseende, så det blir för mig extra vackert när det upplevs som att uppsättningen är enkel. Det utstrålar självförtroende! 

Menar du att ju mindre, ju bättre typ? Självklart ren och fräsch men att man inte behöver sätta 2 timmar på hår, smink och kläder innan man går ut? Att bara sminka sig litegrann och ha rent hår även om det bara är borstat och utsläppt är fint? 
    Anonym (-) skrev 2025-08-11 22:30:50 följande:

Jag gillar också mittbena, hästsvans, en fläta baktill (kanske min favorit) och två flätor. 

Är man. 

Tack för förslag och kul att du gillade half up, half down då det är bekvämt som jag skrev redan. 

Måste fråga då jag läst på ett amerikanskt forum att jänkarna verkar gilla uppsatt/hästsvans och sen att det hänger lite lång lugg runt ansiktet? Är det något svenskar tycker om också? 
  • Anonym (Sommarvind)

Ännu en fråga då jag har långt hår som typ inte går att göra något med då det är så mjukt är det kanske finare än jag tror att bara ha det utsläppt? Jag har fått för mig att det ser trist och ovårdat ut men jag har förhoppningsvis fel? Det är alltid rent och aldrig slitet men det hänger ju bara där liksom... 

• Anonym (Fia)

Hm med så lång lugg du beskriver låter det inte så fint, skulle inte kalla det lugg utan snarare lite uppklippt framtill. Sätt upp den också t ex åt ena sidan med ett spänne. 

Men apropå mjukt glatt och platt hår så hade jag det nästan hela livet och det jag tyckte fungerade bäst var att försöka få lite struktur på det  Ett av det enklaste är saltvatten spray för lite beach look men om du inte gillar könslan av produkter i håret är det kanske inte för dig även om det kan vara fint särskilt på sommaren. 

Min go-to favorit genom många år var Tigi Bedhead Small talk (luktar blåbärsgodi). Bara att krama i när håret är fuktigt och låta det få lite vågor. Antingen låter du det lufttorka så och borstar igenom när det är helt torrt och då blir det mestadels rakt men tillräckligt med struktur och inte spikrakt och platt. Eller så fönar du håret med det i för än mer volym och rakare hår. Produkten ?känns? i håret (men blir inte klibbigt utan stelt) innan du borstat igenom men när du väl gjort det känns det inte alls i princip. Du kan ha det ända ner i hårbotten utan att håret blir fett. 

Ett annat alternativ är olika varianter på heatless curls. Rulla upp lätt fuktigt och med lite produkt av något slag (annars försvinner effekten lite för fort, men small talk eller bara en leave in balsam eller styling creme går bra, behöver inte vara något som blir stelt och kladdigt). Låt torka och när det är helt torrt borstar du ut och har massor volym. Forma till med lite fuktade händer och sätt upp om du vill 

• Anonym (-)
    Anonym (Sommarvind) skrev 2025-08-12 14:20:39 följande:
    Menar du att ju mindre, ju bättre typ? Självklart ren och fräsch men att man inte behöver sätta 2 timmar på hår, smink och kläder innan man går ut? Att bara sminka sig litegrann och ha rent hår även om det bara är borstat och utsläppt är fint? 
    Anonym (-) skrev 2025-08-11 22:30:50 följande:

Är man. 

Tack för förslag och kul att du gillade half up, half down då det är bekvämt som jag skrev redan. 

Måste fråga då jag läst på ett amerikanskt forum att jänkarna verkar gilla uppsatt/hästsvans och sen att det hänger lite lång lugg runt ansiktet? Är det något svenskar tycker om också? 
    Jag föredrar hästsvans utan lugg. Men ser en kvinna bra ut så gör det liten skillnad.

Att bara ha håret utsläppt kan vara väldigt fint. Varierar beroende på ansiktet om det ser bäst ut med uppsatt hår eller nersläppt.
  • Anonym (Sommarvind)
    Anonym (-) skrev 2025-08-12 15:48:26 följande:
    Jag föredrar hästsvans utan lugg. Men ser en kvinna bra ut så gör det liten skillnad.

Att bara ha håret utsläppt kan vara väldigt fint. Varierar beroende på ansiktet om det ser bäst ut med uppsatt hår eller nersläppt.
    Jag bildgooglade men okända tjejer vill kanske inte vara med här så jag länkar inte men jag menar inte en rak lugg vid ögonbrynen utan en lång lugg som går till minst hakan iaf. Att man då drar ut lite slingor ur hästsvansen och dom ramar in ansiktet. Tydligen ska jänkarna tycka att det är fint och gilla att stryka luggen bakom öronen på tjejerna hehe. Pratar vi om samma sorts lugg?
  • Anonym (Sofia)
    Anonym (Sommarvind) skrev 2025-08-11 22:06:02 följande:
    Somnar du med blött hår? Det har jag läst att man inte ska göra för att man kan få svamp i hårbotten då. 

Jag har sett både att man ska klippa upp det och inte klippa upp det när man har skandinaviskt tunt mjukt hår. Jag tycker att jag ser ut att ha mest hår när det inte är uppklippt. 

Hur lång lugg har du? Jag brukar ha allt mellan till munnen och till 15 cm under hakan. Klipper, växer ut, klipper, växer ut, har svårt att bestämma mig vad jag gillar bäst. Förmodligen är det bästa typ 5 cm under hakan på längden på luggen. Vilken längd trivs du bäst med?
    Ja, jag somnar med blött hår. Jag vet många som gör likadant, och aldrig hört talas om att någon har fått svamp i hårbotten. Testa några gånger och se om du tycker att det blir bra! (vet inte hur det blir med tunt hår, mitt är normaltjockt, tror jag)
    Mitt hår är nästan till bh-bandet fram, och lite längre bak.
  • Anonym (Juli)

Jag tycker frisyren du beskriver är fin. Möjligen lite flickaktig, men om du är ung så gör ju inte det något! Var jag 30 med lite barnsligt ansikte hade jag valt nåt annat för att inte se yngre ut än jag är. Nu är jag 50 och det känns på nåt sätt som att jag är för gammal för en sån frisyr (fånigt, jag vet!). Jag förknippar den med ungdom. När jag googlade var det också nästan bara unga tjejer på bilderna. 

• Anonym (Juli)

Angående volym så har jag själv valt att gå med mitt hår istället för mot det och haft huvudnära frisyrer (kort, page, långt i tofs). Gärna med lite lösa testar runt ansiktet så att det inte ser så stramt ut. Som ung hade jag dock inte det. Med ungdomsrondör i ansiktet och ett leende på läpparma ska det mycket till för att man ska lyckas se stram och sur ut. Som trött 50-åring med gråsprängt hår är risken större!  

• Anonym (-)
    Anonym (Sommarvind) skrev 2025-08-12 17:02:37 följande:
    Jag bildgooglade men okända tjejer vill kanske inte vara med här så jag länkar inte men jag menar inte en rak lugg vid ögonbrynen utan en lång lugg som går till minst hakan iaf. Att man då drar ut lite slingor ur hästsvansen och dom ramar in ansiktet. Tydligen ska jänkarna tycka att det är fint och gilla att stryka luggen bakom öronen på tjejerna hehe. Pratar vi om samma sorts lugg?
    Nä vi pratade inte om samma slags lugg. Ja det du beskriver är fint och precis somndu säger kan det rama in ansiktet på ett fantastiskt sätt(även kort lugg kan vara fint).
  • Anonym (Sommarvind)
    Anonym (Sofia) skrev 2025-08-12 20:20:53 följande:
    Ja, jag somnar med blött hår. Jag vet många som gör likadant, och aldrig hört talas om att någon har fått svamp i hårbotten. Testa några gånger och se om du tycker att det blir bra! (vet inte hur det blir med tunt hår, mitt är normaltjockt, tror jag)
    Mitt hår är nästan till bh-bandet fram, och lite längre bak.
    Jag får testa. 
    Anonym (Juli) skrev 2025-08-12 20:32:16 följande:

Jag tycker frisyren du beskriver är fin. Möjligen lite flickaktig, men om du är ung så gör ju inte det något! Var jag 30 med lite barnsligt ansikte hade jag valt nåt annat för att inte se yngre ut än jag är. Nu är jag 50 och det känns på nåt sätt som att jag är för gammal för en sån frisyr (fånigt, jag vet!). Jag förknippar den med ungdom. När jag googlade var det också nästan bara unga tjejer på bilderna. 

Är inte ung längre tyvärr. Menar du halvt upp/ner nu eller menar du hästsvans med utdragen lugg som vi har pratat om nu sist? 
    Anonym (Juli) skrev 2025-08-12 20:37:03 följande:

Angående volym så har jag själv valt att gå med mitt hår istället för mot det och haft huvudnära frisyrer (kort, page, långt i tofs). Gärna med lite lösa testar runt ansiktet så att det inte ser så stramt ut. Som ung hade jag dock inte det. Med ungdomsrondör i ansiktet och ett leende på läpparma ska det mycket till för att man ska lyckas se stram och sur ut. Som trött 50-åring med gråsprängt hår är risken större!  

PRECIS så är det. Jag tycker det ser jättestramt ut nu med hästsvans utan att dra ut slingor medans det var jättesnyggt stramt när jag var yngre. 
    Anonym (-) skrev 2025-08-12 20:46:12 följande:
    Nä vi pratade inte om samma slags lugg. Ja det du beskriver är fint och precis somndu säger kan det rama in ansiktet på ett fantastiskt sätt(även kort lugg kan vara fint).
    Jag tycker att det ser lite bättre ut med utdragna slingor för att det blir mer mjukt och att något händer runt ansiktet nu som medelålders. 

Svar på tråden Volym och frisyr i rakt hår? Män får gärna titta in också.