• Anonym (Denise)

Vänskapsdramatik. Ta avstånd?

Jag har en vän som återkommande hamnar i dramatiska situationer. Oftast med killar. Hade hon startat trådar på familjeliv hade det sett ut kanske såhär:

Jag råkade ha sex med min chefs man, nu är hon skitsur!

Jag sög av min kusins man, nu har jag dåligt samvete! hjälp!

Grejen är att hon var utsatt för sexuella övergrepp som barn och söker bekräftelse,men hon har en väldigt fin snäll sida med. Andra vänner vi har har tagit mer eller mindre avstånd och säger att hon kommer göra samma mot mig i framtiden. Men jag tror/hoppas att min framtida kille inte gör det. Det krävs ju två liksom. Utan mig är hon ensam. Wwyd?

• Svar på tråden Vänskapsdramatik. Ta avstånd?
  • Anonym (Dessie.)

Beter man sig som ett rövhål får man ta konsekvenserna av det också i form av att folk tar avstånd.  Det är väl inte så svårt att förstå? 

Att hon varit utsatt som barn är ingen ursäkt för att bete sig illa och idag är hon vuxen och får ta ansvar för hur hon beter sig.

Jag hoppas att du är noga med att sätta gränser mot denna tjej och inte köper hennes skit. 

Och ja du är bra naiv om du inte tror att hon skulle försöka något liknande mot dig en dag. 

Att hon har fina sidor tvivlar jag inte på , det har alla människor och är därmed totalt irrelevant i sammanhanget.  

• Anonym (M)
    Anonym (Dessie.) skrev 2025-08-12 10:44:24 följande:

Beter man sig som ett rövhål får man ta konsekvenserna av det också i form av att folk tar avstånd.  Det är väl inte så svårt att förstå? 

Att hon varit utsatt som barn är ingen ursäkt för att bete sig illa och idag är hon vuxen och får ta ansvar för hur hon beter sig.

Jag hoppas att du är noga med att sätta gränser mot denna tjej och inte köper hennes skit. 

Och ja du är bra naiv om du inte tror att hon skulle försöka något liknande mot dig en dag. 

Att hon har fina sidor tvivlar jag inte på , det har alla människor och är därmed totalt irrelevant i sammanhanget.  

Instämmer. 
  • Anonym (r)

Vad säger hon om att söka vård?

Hade min kille legat med min vän är killen med mest skuld faktiskt, när man är medveten om att vännen har en problematik också

• Anonym (Denise)
    Anonym (r) skrev 2025-08-12 13:38:20 följande:

Vad säger hon om att söka vård?

Hade min kille legat med min vän är killen med mest skuld faktiskt, när man är medveten om att vännen har en problematik också

Hon har gått i terapi i omgångar men det har inte hjälpt
  • Anonym (Dessie.)
    Anonym (Denise) skrev 2025-08-12 15:58:25 följande:
    Hon har gått i terapi i omgångar men det har inte hjälpt
    I vilken omfattning har hon sökt vård? Övergrepp och PTSD man kan få då kräver åratal av behandling och ibland livslång medicinering och samtalsstöd....

Eller är det så att hon faktiskt medvetet fortsätter att vara skitstövel och skyller på att vården inte hjälpt?  
Svar på tråden Vänskapsdramatik. Ta avstånd?