• EnbartAnon

*varning för bilden*Mensen börjar göra mig orolig

Vet ej om jag är i rätt rum men försöker här iallafall.
    Min mens har alltid varit jobbig gjort ont och varit mycket och länge..
    Jag har enstaka fall innan mina barn fått ut lite mindre klumpar,men nu dom senaste mensarna har dom bara blivit större och större. Ibland har jag så ont så jag kunde tro det är nästan en krystvärk. Som jag googlat till mig så är blodklumpar inte så farligt men när börjar dom bli det?
    Jag undrar bara om någon annan hade passerat dessa om ni skulle uppsökt vård eller tyckt dom var normala?

..
    En liten triggerwarning på bilden..

• Svar på tråden *varning för bilden*Mensen börjar göra mig orolig
  • Anonym (m)

Nej jag hade inte tyckt de vara normala, hade absolut sökt vård.

Sen kanske de trots allt ÄR normala, om en expert bedömer det, men jag hade ändå frågat. Och har du mycket besvär med smärta så kanske du kan få hjälp med det. 

• Anonym (Frida)

Är klumparna större än en vindruva bör man söka hjälp, säger vi inom vården. Det där är ett definitivt fall där vård behövs!

• Zoegazz
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-13 00:18:57 följande:

Är klumparna större än en vindruva bör man söka hjälp, säger vi inom vården. Det där är ett definitivt fall där vård behövs!

Allvar? Har vid mens till och från fått klumpar som absolut varit större än en vindruva men inte är det något fel på mig vad jag vet?
  • Anonym (P)
    EnbartAnon skrev 2025-08-12 13:15:47 följande:
    *varning för bilden*Mensen börjar göra mig orolig

Vet ej om jag är i rätt rum men försöker här iallafall.
    Min mens har alltid varit jobbig gjort ont och varit mycket och länge..
    Jag har enstaka fall innan mina barn fått ut lite mindre klumpar,men nu dom senaste mensarna har dom bara blivit större och större. Ibland har jag så ont så jag kunde tro det är nästan en krystvärk. Som jag googlat till mig så är blodklumpar inte så farligt men när börjar dom bli det?
    Jag undrar bara om någon annan hade passerat dessa om ni skulle uppsökt vård eller tyckt dom var normala?

..
    En liten triggerwarning på bilden..

Gå till gybekolog och fråga! Du behöver oftest ingen remiss dit.

Bra att du har bild då!
  • Anonym (Frida)
    Zoegazz skrev 2025-08-13 06:19:34 följande:
    Allvar? Har vid mens till och från fått klumpar som absolut varit större än en vindruva men inte är det något fel på mig vad jag vet?
    Det behöver inte vara något fel, men om du har stora blodklumpar finns risken att du förlorar alldeles för mycket blod under mensen och det kan bli komplikationer senare.

Om det sker någon enstaka gång att klumpar har varit marginellt större än en vindruva måste man inte oroa sig, men det kan ändå vara bra att kolla upp det. Om det däremot sker återkommande i samband med svåra smärtor så är det absolut läge att söka vård.
  • Zoegazz
    Anonym (Frida) skrev 2025-08-13 09:59:48 följande:
    Det behöver inte vara något fel, men om du har stora blodklumpar finns risken att du förlorar alldeles för mycket blod under mensen och det kan bli komplikationer senare.

Om det sker någon enstaka gång att klumpar har varit marginellt större än en vindruva måste man inte oroa sig, men det kan ändå vara bra att kolla upp det. Om det däremot sker återkommande i samband med svåra smärtor så är det absolut läge att söka vård.
    Ah, tack för info.
    Har absolut haft problem med lågt järn ibland.
  • EnbartAnon

Har nu varit i kontakt med gyn som sa mensen går att reglera med hormoner. Men eftersom jag önskar en graviditet så går det inte riktigt göra så mycket nu.

• Anonym (m)
    EnbartAnon skrev 2025-08-18 09:51:20 följande:

Har nu varit i kontakt med gyn som sa mensen går att reglera med hormoner. Men eftersom jag önskar en graviditet så går det inte riktigt göra så mycket nu.

Vad fick du för förklaring till att du har så stora tjocka klumpar?
  • EnbartAnon
    Anonym (m) skrev 2025-08-18 10:30:44 följande:
    Vad fick du för förklaring till att du har så stora tjocka klumpar?
    Att det var helt normalt. Att det kan bli så efter man fött barn osv.. förklarade 2ggr att det var lika stort som min handflata men ja jo hon tyckte det lät helt normalt det jag förklarade. Så jag får återkomma om jag blöder igenom flera tamponger på några timmar eller när jag inte försöker bli gravid för att få typ hormonspiral. 
    Så jag hoppas på en bebis så snart som möjligt och sen börja med spiral.
  • Anonym (m)
    EnbartAnon skrev 2025-08-18 17:53:12 följande:
    Att det var helt normalt. Att det kan bli så efter man fött barn osv.. förklarade 2ggr att det var lika stort som min handflata men ja jo hon tyckte det lät helt normalt det jag förklarade. Så jag får återkomma om jag blöder igenom flera tamponger på några timmar eller när jag inte försöker bli gravid för att få typ hormonspiral. 
    Så jag hoppas på en bebis så snart som möjligt och sen börja med spiral.
    Visade du inte bilden?
  • EnbartAnon
    Anonym (m) skrev 2025-08-18 18:02:34 följande:
    Visade du inte bilden?
    Jag ringde ju gyn och trodde dom skulle boka tid för undersökning. Men hon tyckte allt lät normalt så det blev ingen undersökning. Utan hänvisning till receptfritt läkemedel+ 2 Alvedon eller hormonspiral efter graviditet.. Men jag kan nästan garantera om hon sett bilden så känns det som en undersökning hade varit på sin plats.. 😭 blir jag gravid igen så önskar jag nästan kejsarsnitt och att dom plockar bort livmodern för fyfan så jobbigt det är.
  • EnbartAnon
    Anonym (m) skrev 2025-08-18 18:02:34 följande:
    Visade du inte bilden?
    Roliga är med att denna klumpen var inte den enda som kom ju utan när jag drog ut tampongen så ramlade det ut ännu mer.. 
    Fyfan va vi kvinnor är krigare
Svar på tråden *varning för bilden*Mensen börjar göra mig orolig