• Anonym (Ylva)

Hållbar rakhyvel till kropp och underliv?

Jag är kvinna och har alltså ingen skäggväxt men till kroppen har jag alltid använt vanliga billiga engångsrakhyvlar för män, de är alltid vassa och har funkat bra.

Men funderar på att kosta på en sån där dyrare som ska vara kvalitetshyvel istället som jag hoppas håller länge och är vass antingen sån de kallar säkerhetshyvel eller kanske sån där annan med ett blad man fäller ut.

Har någon här provat det? Håller den sig vass? Är den värt pengarna över tid? Är det ju dyrare desto bättre som gäller?

• Svar på tråden Hållbar rakhyvel till kropp och underliv?
  • Anonym (A)
    Anonym (basil) skrev 2025-08-14 14:31:56 följande:
    Bli slö jättefort. Och verkar tro att "den som har flest rakblad på sin rakhyvel när den dör - vinner"
    Då behandlar man den nog inte rätt. Mina hyvlar håller för många rakningar. Men man ska sköljs och sprita för att slippa inflammerade hårsäckar.

Ska man t ex raka benen är det inte en fördel med en supervass hyvel med smalt huvud, tvärt om! Finns en poäng med att de är olika design för olika användningsområden.
  • Anonym (A)

Gissningsvis en feministisk myt att tillverkare medvetet skulle göra hyvlar för kvinnor sämre.

• Anonym (basil)
    Anonym (A) skrev 2025-08-14 14:35:28 följande:
    Då behandlar man den nog inte rätt. Mina hyvlar håller för många rakningar. Men man ska sköljs och sprita för att slippa inflammerade hårsäckar.

Ska man t ex raka benen är det inte en fördel med en supervass hyvel med smalt huvud, tvärt om! Finns en poäng med att de är olika design för olika användningsområden.
    Okej det är inte min upplevelse och jag har hanterat dem korrekt. Oavsett bör man iallafall köpa ett annat märke. Estrid låter som ett bra val då.
  • Anonym (A)
    Anonym (basil) skrev 2025-08-14 14:45:57 följande:
    Okej det är inte min upplevelse och jag har hanterat dem korrekt. Oavsett bör man iallafall köpa ett annat märke. Estrid låter som ett bra val då.
    Mina döttrar fick faktiskt estrid men de gick sönder i fästet. Så ingen vidare kvalitet enligt min erfarenhet. De har kanske lagt större delen av budgeten på koncept och marknadsföring tyvärr. Har ju varit väldigt mycket reklam för den hyveln
  • Anonym (basil)
    Anonym (A) skrev 2025-08-14 14:50:30 följande:
    Mina döttrar fick faktiskt estrid men de gick sönder i fästet. Så ingen vidare kvalitet enligt min erfarenhet. De har kanske lagt större delen av budgeten på koncept och marknadsföring tyvärr. Har ju varit väldigt mycket reklam för den hyveln
    Okej, Precis så jag upplever Gilette. Det mest rättvisa vore ju i så fall att TS testar både Estrid och Gilette och bedömmer själv. Alternativt Gilette och en Säkerhetshyvel.
  • Anonym (A)
    Anonym (basil) skrev 2025-08-14 15:44:56 följande:
    Okej, Precis så jag upplever Gilette. Det mest rättvisa vore ju i så fall att TS testar både Estrid och Gilette och bedömmer själv. Alternativt Gilette och en Säkerhetshyvel.
    Låter lite överdrivet att köpa flera för att testa men alla gör ju som de vill. Min gillette har hållt jättebra. Den första hade jag i åratal men den försvann så var utan några år.
  • Anonym (basil)
    Anonym (A) skrev 2025-08-14 15:50:03 följande:
    Låter lite överdrivet att köpa flera för att testa men alla gör ju som de vill. Min gillette har hållt jättebra. Den första hade jag i åratal men den försvann så var utan några år.
    Okej, men då är det bättre att köpa någon av de andra förslagen. Gilette är det sista man bör köpa. Rakhyvlarnas McDonalds.
  • Anonym (A)
    Anonym (basil) skrev 2025-08-14 16:00:06 följande:
    Okej, men då är det bättre att köpa någon av de andra förslagen. Gilette är det sista man bör köpa. Rakhyvlarnas McDonalds.
    Lite ot i denna tråd med bojkott. Men jag äter på mcdonalds också btw.
  • Anonym (basil)
    Anonym (A) skrev 2025-08-14 16:03:20 följande:
    Lite ot i denna tråd med bojkott. Men jag äter på mcdonalds också btw.
    Jag tycker det är viktigt att man vill hålla på sina principer, samtidigt förstår jag att alla inte orkar med eller vill det. 

Det är upp till TS nu, men vill avsluta med att påpeka att två stycken i tråden har talat för Estrid.
  • Anonym (A)
    Anonym (basil) skrev 2025-08-14 16:06:28 följande:
    Jag tycker det är viktigt att man vill hålla på sina principer, samtidigt förstår jag att alla inte orkar med eller vill det. 

Det är upp till TS nu, men vill avsluta med att påpeka att två stycken i tråden har talat för Estrid.
    Fortfarande ot i en tråd som handlar om funktion och kvalitet.
  • Anonym (Gillette)

Jag kör Gillette med orange "boll", Fusion 5. Köper rakblad på Normal, 10-pack. Använt Gillette sedan typ alltid. Bytt handtag mer för att det tidigare försvunnit än för att det gått sönder. 

• Anonym (basil)
    Anonym (A) skrev 2025-08-14 16:11:18 följande:
    Fortfarande ot i en tråd som handlar om funktion och kvalitet.
    Därför jag avslutade det. Men det är bra att det finns ännu en anledning att inte välja Gilette.
  • Anonym (Gillette)

Moget att trycka tummen ner för att man tycker att någon föreslår fel märke.... 

• Anonym (Ylva)
    Anonym (basil) skrev 2025-08-14 13:23:57 följande:

Köp INTE något Gilletteskit, köp en så kallad säkerhetshyvel, bättre rakning och framförallt inte snuskigt dyra kostnader på nya blad.

Har du provat sån på kroppsdelar?

Hade varit intressant att veta hur många kropps-rakningar man får ut av ett sånt blad. Engångshyvel för män som jag använt hittills tar jag både under armar, ben och underliv på en hyvel. Så egentligen kanske den på mig gör mer jobb än avsett - raka ett ansikte. Så kanske blir svårt att jämföra
  • Anonym (basil)
    Anonym (Ylva) skrev 2025-08-14 20:22:18 följande:
    Har du provat sån på kroppsdelar?

Hade varit intressant att veta hur många kropps-rakningar man får ut av ett sånt blad. Engångshyvel för män som jag använt hittills tar jag både under armar, ben och underliv på en hyvel. Så egentligen kanske den på mig gör mer jobb än avsett - raka ett ansikte. Så kanske blir svårt att jämföra
    Ja, fungerar bra på alla kroppsdelar för mig. Har aldrig upplevt några problem.
Svar på tråden Hållbar rakhyvel till kropp och underliv?