• Anonym (TS)

Åka till Gotland ensam med 3 barn

Har bokat en resa till Gotland (bor i Stockholm) sista helgen i augusti med mina tre yngsta barn (äldsta är vuxen och har annat att göra då så hon åker inte med). De är 6 månader, 9 och 3 år gamla. Vi stannar 2 nätter och hyr en stuga i Visby Strandby (2 km utanför centrum).. har inte bil. Vi åker båt med egen kupé. 

Jag tänkte att det skulle bli kul eftersom vi bara har åkt på mindre utflykter i sommar och dottern som är 9 ville gärna åka iväg. Är sambo med pappan till de två yngsta men han jobbar så jag åker alltså själv. Är det realistiskt att tänka att det kommer funka med en bebis och 3-åring?

Sonen (3 år) är väldigt vild men 9-åringen är väldigt ansvarsfull och lugn. Bebisen vill gärna vara nära men sover bra på nätterna och har inte kolik eller så. 

Är ju medveten om att det inte kommer bli mycket semester för mig utan det är väl allra mest för barnens skull även om jag såklart också tycker det ska bli roligt .. Vad tror ni? Kan det funka eller har jag tagit mig vatten över huvudet? 

• Svar på tråden Åka till Gotland ensam med 3 barn
  • Anonym (M)
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-08-14 10:11:10 följande:
    Står det någonstans att de åker från Stockholm? Det går båtar även från Oskarshamn. Varför förutsätter du att det är Stockholm?
    Då ska de alltså resa från Stockholm till Oskarshamn på fredagen, ta färjan till Visby. Sedan tillbringa en lördag i Visby, och sedan åka hem igen på söndagen samma sträcka. 

Allt för att en 9-åring vill åka till Gotland. 
  • Grässtrå77
    Anonym (Hmmm) skrev 2025-08-14 10:11:10 följande:
    Står det någonstans att de åker från Stockholm? Det går båtar även från Oskarshamn. Varför förutsätter du att det är Stockholm?
    Står att de bor i Stockholm i trådstarten.
  • Anonym (TS)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-14 09:47:49 följande:
    Om de åker morgonbåten på fredagen och eftermiddagsbåten på söndagen så får de mer än två dygn på Gotland. De kanske får skjuts till och från Nynäshamn och själva båtresan är ju också en del av äventyret.
    Vi bor en liten bit söder om Stockholm så det går pendeltåg direkt till Nynäshamn som tar ca 40 min :) Sen tar båten ca 3 timmar. Vi kommer vara där ungefär från 15 på fredagen till 12 på söndagen så det blir nästan 2 dygn. Och det stämmer att båtresan är en del av det barnen ser fram emot också, de har aldrig åkt båt längre än ut till Stockholms skärgård :) 
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-08-14 09:35:23 följande:
    Inte från Stockholm. 

Så ni ska alltså vara på Gotland en dag, lördag, och använda två dagar till att resa dit?
    Vi tar båten från Nynäshamn, vi bor mellan Stockholm och Nynäshamn ungefär (lite närmare Stockholm). Ca 40 min med pendel tar det från oss till Nynäshamn. Vi kommer att vara två nätter på Gotland och det tar ca 3 timmar dit och 3 timmar tillbaks så sammanlagt ca 6 timmar på båten. 
  • Anonym (Fj)
    Grässtrå77 skrev 2025-08-14 10:46:16 följande:
    Står att de bor i Stockholm i trådstarten.
    Det går båtar från Nynäshamn, nås enkelt med pendeltåg.
  • Anonym (Fj)

Det finns ett "minitåg" som åker runt i Visby, om du tror att.3-åringen orkar med det.

Två aktörer som har sådana tåg. 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-14 11:07:26 följande:
    Vi bor en liten bit söder om Stockholm så det går pendeltåg direkt till Nynäshamn som tar ca 40 min :) Sen tar båten ca 3 timmar. Vi kommer vara där ungefär från 15 på fredagen till 12 på söndagen så det blir nästan 2 dygn. Och det stämmer att båtresan är en del av det barnen ser fram emot också, de har aldrig åkt båt längre än ut till Stockholms skärgård :) 
    Ja, och det blir verkligen inte mkt effektiv aktivitetstid när man räknar bort tiden ni kommer att vara i stugan, ta er till och från Visby, amma osv. 

Men visst, om du tycker det är värt det, så för all del. Själv tycker jag inte det är rättvist mot 9-åringen. Dels att de små kommer att ta så mkt tid samt att man låter en 9-åring sätta agendan. Varför inte lägga pengar och tid på något ni kan göra hela familjen, så ni är åtminstone två vuxna så ni kan dela upp er. 

Men det är bara vad jag tycker. Vad är det 9-åringen vill göra på Gotland?
  • Anonym (TS)
    Anonym (M) skrev 2025-08-14 11:33:01 följande:
    Ja, och det blir verkligen inte mkt effektiv aktivitetstid när man räknar bort tiden ni kommer att vara i stugan, ta er till och från Visby, amma osv. 

Men visst, om du tycker det är värt det, så för all del. Själv tycker jag inte det är rättvist mot 9-åringen. Dels att de små kommer att ta så mkt tid samt att man låter en 9-åring sätta agendan. Varför inte lägga pengar och tid på något ni kan göra hela familjen, så ni är åtminstone två vuxna så ni kan dela upp er. 

Men det är bara vad jag tycker. Vad är det 9-åringen vill göra på Gotland?

Det kostar inga jättesummor så pengarna är inte det jag oroar mig för. 

Det var inte hon som bestämde att vi skulle åka till just Gotland utan det var jag, tycker det är fint där och visste att barnen kommer tycka det är spännande att åka båt och så är det lite lagom långt bort och man måste inte ha bil för att göra resan. Båt är ju lite lättare än att åka tåg långt med alla barnen också. Hon ville åka på någon liten resa, sen när jag berättade att vi ska dit blev hon väldigt glad , hon har kompisar som har varit där.

Det blev svårt att styra upp någon resa med pappa också den här sommaren på grund av hans jobb. När han hade semester var det inte så mycket ledigt eftersom det var mitt i högsäsongen. Vi flyttade i våras så det har varit mycket med det också. Jag är van att göra ganska mycket ensam med barnen, åka och bada och sånt eftersom pappan jobbar mycket och ärligt talat är lite lat när det gäller sånt , visst följer han med på en hel del men jag är den som oftast styr upp och åker på utflykter med barnen och sånt. 

• Anonym (TS)
    Anonym (Gutefåret) skrev 2025-08-14 09:11:35 följande:

Är det stuga med självhushåll? Då ingår inte sängkläder, toapapper etc eller städning. Kan du beställa t ex sängkläder och städning?
    Annars låter hela projektet rätt jobbigt för två nätter.

Sängkläder och handdukar kan man hyra, städning kan man betala extra för om man vill ha eller städa själv , ska fundera lite på det. Toalettpapper vet jag inte men vi kan ju köpa några rullar där , det är inga problem, behöver ju ändå handla mat. 
  • Anonym (MM)

Det låter ärligt talat ganska jobbigt, men du verkar vara energisk så det funkar säkert. 

Jag skulle hellre vänta och resa ensam med nioåringen så att man verkligen kan göra utflykter och aktiviteter tillsammans. 

• Anonym (Gutefåret)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-14 12:37:47 följande:
    Sängkläder och handdukar kan man hyra, städning kan man betala extra för om man vill ha eller städa själv , ska fundera lite på det. Toalettpapper vet jag inte men vi kan ju köpa några rullar där , det är inga problem, behöver ju ändå handla mat. 
    Toppen!
  • Anonym (H)

Givetvis klarar du det, det är väl inga konstigheter. Det är nog betydligt svårare att flyga med tre barn. Se till att ha med dig matsäck till kupé så du slipper släpa ner alla barn till restaurangen.

Som någon redan skrivit kan det vara svårt med bussar. 

Jag minns inte om det finns någon mataffär i närheten. Generellt är det skitjobbigt på Gotland om man inte har bil (såvida man inte bor väldigt centralt).

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-14 12:32:33 följande:

Det kostar inga jättesummor så pengarna är inte det jag oroar mig för. 

Det var inte hon som bestämde att vi skulle åka till just Gotland utan det var jag, tycker det är fint där och visste att barnen kommer tycka det är spännande att åka båt och så är det lite lagom långt bort och man måste inte ha bil för att göra resan. Båt är ju lite lättare än att åka tåg långt med alla barnen också. Hon ville åka på någon liten resa, sen när jag berättade att vi ska dit blev hon väldigt glad , hon har kompisar som har varit där.

Det blev svårt att styra upp någon resa med pappa också den här sommaren på grund av hans jobb. När han hade semester var det inte så mycket ledigt eftersom det var mitt i högsäsongen. Vi flyttade i våras så det har varit mycket med det också. Jag är van att göra ganska mycket ensam med barnen, åka och bada och sånt eftersom pappan jobbar mycket och ärligt talat är lite lat när det gäller sånt , visst följer han med på en hel del men jag är den som oftast styr upp och åker på utflykter med barnen och sånt. 

Jag har fått för mig att det är svindyrt både med färja och boende på Gotland, men det stämmer alltså inte? Då ska jag kolla på det till nästa sommar, har alltid velat åka dit Solig
  • Anonym (?)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-08-14 13:00:07 följande:
    Jag har fått för mig att det är svindyrt både med färja och boende på Gotland, men det stämmer alltså inte? Då ska jag kolla på det till nästa sommar, har alltid velat åka dit Solig
    De vi märkte för några år sedan var att det gick att komma undan de höga priserna om man undvek högsäsong. Nackdelen är att en del affärer och matställen hade stängt. Fördelen var att det var mindre folk överallt. 
  • Grässtrå77
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-08-14 13:00:07 följande:
    Under högsäsong är det dyrare, speciellt om man vill ta med sig bilen.
  • Anonym (Inföddd gotländska)
    Mantrasina skrev 2025-08-13 23:41:57 följande:
    Det går inga bussar på ett smidigt sätt, men det går helt säkert att hyra cykel för 9 åringen om du och småbarnen går med barnvagn. Kan dock vara ordentligt blåsigt längs med strandpromenaden (som är närmast och lättast - och finast att gå om vädret är bra. Tänk på att mycket kan ha hunnit stänga pga slutet på säsongen.
    Jodå, det går bussar från lasarettet som ligger väldigt nära. Dit går man från Norderstand (strandbyn) på tio minuter med vagn.
    Anonym (TS) skrev 2025-08-13 22:53:51 följande:

Tack för svar och tack för tips:) 

Tänkte att vi skulle klara att gå 2 km om vi antingen har syskonvagn eller ståbräda på vagnen. Men det kanske är bättre att kolla bussar eller så. Fanns tyvärr inget boende inne i stan som skulle funka, bara lägenhet med trappor och det skulle ju inte funka med vagn. 

Vi har bokat egen kupé i båten så vi har en egen hytt blir det väl, lite dyrare men tänkte att det skulle bli lättast så 3-åringen inte springer iväg eller så. 

Det är vansinnigt uppför kan jag berätta, så ta bussen från lasarettet är mitt tips.
    Anonym (TS) skrev 2025-08-14 01:27:11 följande:

Tack för tips :)

Försökte kolla och det stod att det går bussar men de kanske inte går ofta eller tillräckligt nära? Annars verkade ju strandpromenaden lättast precis som du skriver. 

Ja jag såg att matmarknaden har stängt för säsongen till exempel.. Hade egentligen helst åkt lite tidigare i augusti men vi var lite sent ute så det fanns inget ledigt. Funderade på om vi skulle bo på hotell inne i stan istället men det blir lite jobbigt med hotellrum utan kök så vi kan laga mat och jag tror 3-åringen kan bli lite rastlös. Om vi hyr stuga kan de ju leka ute om vädret tillåter (och såklart när jag har koll). Vill ju gärna ha nära till stranden också. 

Sommarbussarna slutar gå denna helg, men som sagt så går bussar från sjukhuset som ligger väldigt nära.

Satsa på en dag på Kneippbyn, förhoppningsvis går ännu deras egen gratisbuss då.'
    Där finns den riktiga Villa Villekulla, plus en massa annat som barn gillar inklusive vattenland.
Svar på tråden Åka till Gotland ensam med 3 barn