• Anonym (Matjätte)

Matpriserna är inte höga – det är vi som är bortskämda

Vi måste prata klarspråk: Svenskarna har vant sig vid att mat är nästan gratis. När priserna nu stiger gnäller vi som om vi levde under svält, men sanningen är att vi fortfarande lägger en mindre andel av vår inkomst på mat än många andra länder i världen.

Det är inte bara inflationen som driver kostnaderna, det är vår fixering vid att alltid vilja ha det billigaste, snabbaste och mest bekväma. Vi kräver färska bär i januari, avokado till frukost och billig kyckling varje dag. Men vi vill inte betala för vad det faktiskt kostar att odla, transportera och producera maten på ett hållbart sätt.

Vi pekar på ICA-handlaren och skriker ?girighet!?, men glömmer att bonden som producerar vår potatis ofta går på knäna ekonomiskt. Vi ser inte lastbilschauffören som jobbar nätter, eller kassörskan som ska ha en lön värd namnet.

Kanske är det dags att sluta jaga extrapris och börja tänka långsiktigt. Att acceptera att rättvis matproduktion kostar. Att vi inte kan äta som miljonärer men betala som snåljåpar.

Vi får den matkultur vi är villiga att betala för, och just nu är vi på väg att pruta sönder den.

• Svar på tråden Matpriserna är inte höga – det är vi som är bortskämda
  • Anonym (Here we go again)
    Anonym (Matjätte) skrev 2025-08-14 20:09:48 följande:

Även om matjättarna tjänar stora vinster betyder det inte att konsumentpriset är helt oberoende av produktionen. Om konsumenterna konsekvent väljer billigare produkter eller extrapris, kan detta pressa producenterna att sänka sina kostnader, vilket ofta påverkar löner, arbetsvillkor eller produktionsmetoder. Vinsterna hos matjättarna kan alltså indirekt ske på bekostnad av producenter och småskaliga leverantörer, även om kvaliteten på en specifik vara inte direkt försämras.

Producenterna har ansvaret över sig själva. Om de är lågbetalda av matjättarna bör de vara hårdare i sina förhandlingar. Detta är inget som vi konsumenter kan påverka när producenterna redan förhandlat ett pris med matjättarna. Att rikta in sig på konsumenterna är fel väg att gå. Det är matjättarna som måste betala bättre till producenterna och inte vara så extremt giriga där de vill ta ut miljoner i egen kassa. 
  • Anonym (Inte?)

Äter sällan köttfärs då den kostar närmare 100 kronor.
    Ris har gått upp i pris och det är mycket pasta nu. Enbart potatisen är uppe i 25-30 kronor för 2kg.
    Om inte detta är dyrt så vill jag veta vad du jämför med.
    Ska jag till tex Willys så är det en resa på 3 mil enkel.

• TriC
    Anonym (Olika) skrev 2025-08-14 17:43:40 följande:

Du har väl både rätt och fel tycker jag. Bönder går på knäna, oskäliga villkor i många länder osv, ja. Men mellan oss konsumenter och dem finns det många led med företag som gör stora vinster? om vi betalar mer kommer det inte de som går på knäna till del utan genererar bara högre vinster till Ica-handlaren, Arla osv. 

Jag försöker handla direkt från bonden i gårdsbutiker, reko-ringar o dyl. Jättedyrt! men då kommer det direkt till den som odlar/ tillverkar i alla fall.

Utan alla mellanhänder så borde ju den maten tvärtom vara mkt billigare än i butiken. Men så är ju icke fallet, som vi vet. 
  • Anonym (xxx)
    TriC skrev 2025-08-15 10:54:12 följande:
    Utan alla mellanhänder så borde ju den maten tvärtom vara mkt billigare än i butiken. Men så är ju icke fallet, som vi vet. 
    Beror på att enskilda bönder inte kan utnyttja storskalsfördelar. 
  • Jesper f
    Anonym (Matjätte) skrev 2025-08-14 17:09:27 följande:
    Matpriserna är inte höga ? det är vi som är bortskämda

Vi måste prata klarspråk: Svenskarna har vant sig vid att mat är nästan gratis. När priserna nu stiger gnäller vi som om vi levde under svält, men sanningen är att vi fortfarande lägger en mindre andel av vår inkomst på mat än många andra länder i världen.

Det är inte bara inflationen som driver kostnaderna, det är vår fixering vid att alltid vilja ha det billigaste, snabbaste och mest bekväma. Vi kräver färska bär i januari, avokado till frukost och billig kyckling varje dag. Men vi vill inte betala för vad det faktiskt kostar att odla, transportera och producera maten på ett hållbart sätt.

Vi pekar på ICA-handlaren och skriker ?girighet!?, men glömmer att bonden som producerar vår potatis ofta går på knäna ekonomiskt. Vi ser inte lastbilschauffören som jobbar nätter, eller kassörskan som ska ha en lön värd namnet.

Kanske är det dags att sluta jaga extrapris och börja tänka långsiktigt. Att acceptera att rättvis matproduktion kostar. Att vi inte kan äta som miljonärer men betala som snåljåpar.

Vi får den matkultur vi är villiga att betala för, och just nu är vi på väg att pruta sönder den.

Men då kan ju du förklara varför vanlig hederlig potatis fn handlas för 89 cent i Finland, eller vanlig Finsk Gurka kostar 2,49 Euro kilot, mjöl, pasta, ris, kyckling ALLT billigare än i Sverige. Har de ett eget litet miljö territorium som INTE är drabbat av alla problem Svenska producenter och matgrossister och matjättar har? De lever i sin lilla egna "ekologiska" bubbla?  Kaffe 20% billigare än i Sverige, och mig veterligen växer inga kaffebönor i Finland, i vart fall inte i massproduktion - och det har strukturellt mer eller mindre fullt likvärdigt system som vi har i Sverige - ändå ligger priserna på i vart fall bas-produkter absolut under Sveriges. 25:- kg för potatis är LÖJLIGT... Finns inte en kostnad i VÄRLDEN som mottiverar det om samma jordmån klarar av att producera och sälja potatis för 10:- kg drygt 40 mil bort.... Ungefär som att potatisen i Sverige skulle vara halva priset i Göteborg, och det skulle vara fullt normalt... Så nej, din argumentation håller inte. Vad som behövs är en ny aktör som tar bort grossisten ur ledet, och själv tar från producenten direkt, DÅ skulle vi börja se skillnad på matpriserna, och därför är det också så glädjande att se alla dessa REKO ringar som skapas mer och mer i Sverige, för det är precis vad de gör - utesluter grossisten. Det behövs MER av sånt. Tillbaka till mer av gammeldags torg-handel. Grossisterna och handlarna har blivit övergiriga - helt uppenbart. 
  • Anonym (Utbildning)
    Anonym (Inte?) skrev 2025-08-15 10:11:16 följande:

Ris har gått upp i pris och det är mycket pasta nu. Enbart potatisen är uppe i 25-30 kronor för 2kg.

Beror ju på hur mycket du äter. Det finns butiker/ kedjor som säljer billigare ris (för många duger dock inte ICA Basics ris t.ex, som är ett alldeles utmärkt ris, nä Uncle Bens ska det vara). Potatis brukar ofta vara till nedsatt pris där jag bor iallafall. Det gäller att inte vara kräsen utan välja budgetvaror om man inte har råd med mer.
  • Anonym (Matjätte)
    Jesper f skrev 2025-08-15 11:58:12 följande:
    Men då kan ju du förklara varför vanlig hederlig potatis fn handlas för 89 cent i Finland, eller vanlig Finsk Gurka kostar 2,49 Euro kilot, mjöl, pasta, ris, kyckling ALLT billigare än i Sverige. Har de ett eget litet miljö territorium som INTE är drabbat av alla problem Svenska producenter och matgrossister och matjättar har? De lever i sin lilla egna "ekologiska" bubbla?  Kaffe 20% billigare än i Sverige, och mig veterligen växer inga kaffebönor i Finland, i vart fall inte i massproduktion - och det har strukturellt mer eller mindre fullt likvärdigt system som vi har i Sverige - ändå ligger priserna på i vart fall bas-produkter absolut under Sveriges. 25:- kg för potatis är LÖJLIGT... Finns inte en kostnad i VÄRLDEN som mottiverar det om samma jordmån klarar av att producera och sälja potatis för 10:- kg drygt 40 mil bort.... Ungefär som att potatisen i Sverige skulle vara halva priset i Göteborg, och det skulle vara fullt normalt... Så nej, din argumentation håller inte. Vad som behövs är en ny aktör som tar bort grossisten ur ledet, och själv tar från producenten direkt, DÅ skulle vi börja se skillnad på matpriserna, och därför är det också så glädjande att se alla dessa REKO ringar som skapas mer och mer i Sverige, för det är precis vad de gör - utesluter grossisten. Det behövs MER av sånt. Tillbaka till mer av gammeldags torg-handel. Grossisterna och handlarna har blivit övergiriga - helt uppenbart. 

Jag förstår frustrationen över prisskillnaderna, men det är inte hela bilden att säga att de enbart beror på att svenska grossister och handlare är övergiriga. Det finns flera faktorer som påverkar slutpriset. Finland har exempelvis 14 % moms på livsmedel jämfört med Sveriges 12 %, vilket i sig inte borde ge lägre priser, men kombinerat med starkare förhandlingspositioner vid inköp, andra distributionskedjor och ofta kortare avstånd från producent till butik för vissa basvaror kan det göra skillnad.

Dessutom prissätts många importerade varor via eurobaserade avtal, och när den svenska kronan är svag blir importen dyrare här än i Finland. Finland har också ett mer koncentrerat inköpssamarbete mellan kedjorna, vilket kan pressa ner priserna mer effektivt än i Sverige, samt högre statliga stöd till vissa jordbruksprodukter.

Så även om direkthandel via REKO-ringar och torgförsäljning kan vara positivt för både producenter och konsumenter, är det inte säkert att det ensamt skulle ge samma prisnivå som i Finland. Prisskillnaderna beror på en kombination av ekonomiska, politiska och logistiska faktorer ? inte enbart på vinstmarginalerna hos svenska grossister.

• Anonym (Matjätte)
    Anonym (Here we go again) skrev 2025-08-14 21:20:08 följande:
    Producenterna har ansvaret över sig själva. Om de är lågbetalda av matjättarna bör de vara hårdare i sina förhandlingar. Detta är inget som vi konsumenter kan påverka när producenterna redan förhandlat ett pris med matjättarna. Att rikta in sig på konsumenterna är fel väg att gå. Det är matjättarna som måste betala bättre till producenterna och inte vara så extremt giriga där de vill ta ut miljoner i egen kassa. 

Att lägga hela ansvaret på producenterna bortser från den maktobalans som finns i livsmedelskedjan. Matjättarna har ofta en dominerande marknadsposition, vilket gör det svårt för enskilda producenter ? särskilt mindre gårdar ? att ?vara hårdare i sina förhandlingar? utan att riskera att helt förlora sin plats i butikshyllan. Det är inte ett jämbördigt förhandlingsläge.

Konsumenterna har faktiskt viss påverkan, eftersom vår efterfrågan och våra köpbeteenden styr vilka produkter och leverantörer butikerna prioriterar. Om fler aktivt väljer lokalt producerat eller handlar via direktkanaler som REKO, skickar det en signal till marknaden och kan öka producenternas förhandlingskraft.

Att enbart kräva att matjättarna ?ska betala mer? utan att förändra strukturerna runt hur mat säljs och köps, riskerar att leda till fortsatt låst läge. Förändring kräver tryck både från producenter och konsumenter ? samt politiska åtgärder som stärker konkurrensen och minskar maktkoncentrationen hos de största aktörerna.

• Anonym (Here we go again)
    Anonym (Matjätte) skrev 2025-08-15 12:14:36 följande:

Att lägga hela ansvaret på producenterna bortser från den maktobalans som finns i livsmedelskedjan. Matjättarna har ofta en dominerande marknadsposition, vilket gör det svårt för enskilda producenter ? särskilt mindre gårdar ? att ?vara hårdare i sina förhandlingar? utan att riskera att helt förlora sin plats i butikshyllan. Det är inte ett jämbördigt förhandlingsläge.

Konsumenterna har faktiskt viss påverkan, eftersom vår efterfrågan och våra köpbeteenden styr vilka produkter och leverantörer butikerna prioriterar. Om fler aktivt väljer lokalt producerat eller handlar via direktkanaler som REKO, skickar det en signal till marknaden och kan öka producenternas förhandlingskraft.

Att enbart kräva att matjättarna ?ska betala mer? utan att förändra strukturerna runt hur mat säljs och köps, riskerar att leda till fortsatt låst läge. Förändring kräver tryck både från producenter och konsumenter ? samt politiska åtgärder som stärker konkurrensen och minskar maktkoncentrationen hos de största aktörerna.

Producenterna kanske bör strejka. Bara en tanke. Det är ju så alla andra går till väga när man vill ha en förändring. 

Att konsumenterna skulle handla dyrare saker bara för att kommer bara hamna i matjättarnas privata fickor. Hur har du tänkt lösa problemet att pengarna ska ut till producenterna och inte matjättarna? 

• Aniiee
    Anonym (Inte?) skrev 2025-08-15 10:11:16 följande:

Det var billigt, grattis. I butikerna här i mitt centrum (som jag kan välja bort, men kanske inte ex farbror Arne, 87), kostar det 

Butik 1/Butik 2, avrundat till närmsta enkrona
    Nötfärs: 139/135 kr/kg om man köper 1 kg
    Blandfärs 50-50: 116/106 kr/kg
    Långkornigt ris, butikens egna märke: 33/34 kr för 1 kg
    Makaroner, kungsörnens gammeldags: 20/21 kr kg vid köp av den större förpackningen 
    Potatis, fast, i lösvikt: 23/20 kr/kg

Inte ens extrapriser är särskiltl billiga här. Denna vecka har Butik 1 till exempel:
    Falukorv, evm, hel ring, 30 kr
    Färskpotatis i påse, 9hg, 20 kr
    Formpasta, evm, 5hg 10 kr

Butik 2 har exempelvis:
    Falukorv, Scans, hel ring, 35 kr
    Morötter, 1 kg, 10 kr
    Smör (KLIPP!!!!!), arlas, 65 kr (!!!!)
    Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Aniiee
    TriC skrev 2025-08-15 10:54:12 följande:
    Det beror alldeles på, framför allt volym. Knallar du in hos en bonde och ber att få köpa en halvgris så lovar jag att du får den billigare, runda slängar 70 kr/kg, menn då ska du även ha råd med utlägget på runt 3000 kr, och plats att förvara den, och kanske även kunna stycka den själv.
  • Aniiee
    Anonym (S) skrev 2025-08-14 20:41:04 följande:
    Fyi
    Konsumentverket beräkningar ligger betydligt högre än försörjningstödets riksnorm...
    3350-3960kr för vuxen mot 2323kr för vuxen....
    Då läste jag  fel, jag läste nog kolumnen "personliga omkostnader", Ursäkta.
  • Anonym (Inte?)
    Anonym (Utbildning) skrev 2025-08-15 11:58:30 följande:
    Beror ju på hur mycket du äter. Det finns butiker/ kedjor som säljer billigare ris (för många duger dock inte ICA Basics ris t.ex, som är ett alldeles utmärkt ris, nä Uncle Bens ska det vara). Potatis brukar ofta vara till nedsatt pris där jag bor iallafall. Det gäller att inte vara kräsen utan välja budgetvaror om man inte har råd med mer.
    Åt mycket ris förr, jag har bara en butik på orten där jag bor och då den är liten så är priserna lite högre. Närmaste Willys, Lidl, Pekås ligger 3 mil bort enkel resa.
    Jag väljer redan ICAS egna varor och som jag skrev i första inlägget så blir det mycket pasta då det är billigast.
  • Anonym (Inte?)
    Aniiee skrev 2025-08-15 17:19:38 följande:
    Det var billigt, grattis. I butikerna här i mitt centrum (som jag kan välja bort, men kanske inte ex farbror Arne, 87), kostar det 

Butik 1/Butik 2, avrundat till närmsta enkrona
    Nötfärs: 139/135 kr/kg om man köper 1 kg
    Blandfärs 50-50: 116/106 kr/kg
    Långkornigt ris, butikens egna märke: 33/34 kr för 1 kg
    Makaroner, kungsörnens gammeldags: 20/21 kr kg vid köp av den större förpackningen 
    Potatis, fast, i lösvikt: 23/20 kr/kg

Inte ens extrapriser är särskiltl billiga här. Denna vecka har Butik 1 till exempel:
    Falukorv, evm, hel ring, 30 kr
    Färskpotatis i påse, 9hg, 20 kr
    Formpasta, evm, 5hg 10 kr

Butik 2 har exempelvis:
    Falukorv, Scans, hel ring, 35 kr
    Morötter, 1 kg, 10 kr
    Smör (KLIPP!!!!!), arlas, 65 kr (!!!!)
    Det är skandal, själv har jag bara en butik på orten så jag har svårare att välja bort. Jämför ofta priser på nätet för att se vilken butik som blir billigast när jag storhandlar.
    Priserna på varor kan skilja mycket beroende på om butiken har extra priser.

Willys och den större ICA och COOP ligger 3 mil bort enkel.
Svar på tråden Matpriserna är inte höga – det är vi som är bortskämda