Anonym (många) skrev 2025-08-15 08:09:33 följande:
Man kan ju nästan ana att han känner detsamma för dig, han står inte ut med att ha dig i sitt hem. Han känner ingen värme för dig. Men han har inte valt situationen, han har ingen möjlighet att förändra den, han är ett barn under utveckling.
Med det vill jag säga att det är ni vuxna som har ansvar för både situationen och relationen. Du är en ny vuxen i hans hem, en konkurrent om hans pappas uppmärksamhet, en person som inte verkar gilla honom. Han reagerar på sin situation, plus att han är ett barn som inte är färdigutvecklad i sitt beteende och sin personlighet.
Du behöver inte älska honom, men du behöver se situationen ur fler vinklar än bara din egen. Du behöver försöka förstå hur situationen ser ut för honom. Och du behöver lära dig om barns utveckling för att kunna ha tålamod med normala saker som hör till att barnen är barn. Du är ju vuxen och bör kunna ställa mer krav på dig själv och ditt beteende än du gör på ett barn.
Jag förstår hur du menar och håller med om att barn inte har samma möjlighet att påverka sin situation som vuxna, och att det är de vuxnas ansvar att försöka skapa en fungerande relation. Det är helt sant att barn ofta reagerar på känslor av konkurrens eller förändring, och att det kan visa sig i beteenden som är svåra att hantera för en bonusförälder.
Samtidigt tror jag att det är viktigt att också se att bonusföräldern kan befinna sig i en svår position ? inte bara som en ny vuxen i barnets liv, utan också som någon som förväntas axla en roll med mycket ansvar men ibland utan samma känslomässiga band eller inflytande som den biologiska föräldern har. Det kan vara tufft, särskilt om det redan från början finns spänningar eller motstånd.
Jag tror att båda perspektiven behövs för att det ska bli bra. Barnets känslor och utveckling måste förstås och tas på allvar, men samtidigt behöver även bonusförälderns upplevelse och känslor få plats ? inte för att ursäkta hårt bemötande, utan för att hitta vägar framåt som fungerar för alla.
Kanske är nyckeln att båda de vuxna i hemmet gemensamt pratar igenom förväntningar, roller och gränser, så att bonusföräldern inte lämnas ensam med situationer som känns övermäktiga, och barnet inte känner sig trängd eller ovälkommen. Det kan kräva mycket tålamod, men det kan också ge den trygghet som gör att relationen får en chans att växa över tid.