• Anonym (Arv)

Livförsäkring

Jag måste få fråga hur andra ser på att ett av barnen blir borttagen från arv och inte blir medtagen som förmånstagare i en livförsäkring.

För att göra en historia kort om varför, så beror det på att det "barnet" som nu är vuxen har valt bort den föräldern och vägrar ha kontakt pga att föräldern har en sambo som det vuxna barnet inte går ihop med. Och det sårar föräldern djupt, och känner att varför skulle det vuxna barnet vilja ta del av arv och pengar vid dödsfall om barnet inte vill ta del av föräldern i livet.

Är det helt galet, eller hur skulle ni resonerat?

• Svar på tråden Livförsäkring
  • Anonym (me)

Man kan inte göras helt arvlös i Sverige, även om jag personligen önskar bli det. Så man kan inte bli "borttagen från arv". Med livförsäkring får försäkringstagaren så klart göra vad de vill.

En förälder som gjort sitt barn så illa att barnet inte längre vill ha med föräldern att göra kan nog vara trygg i att barnet skiter högaktningsfullt i hur denne gör med livförsäkringen och övriga delar av arvet.

• Anonym (Arv)
    Anonym (me) skrev 2025-08-15 18:34:42 följande:

Man kan inte göras helt arvlös i Sverige, även om jag personligen önskar bli det. Så man kan inte bli "borttagen från arv". Med livförsäkring får försäkringstagaren så klart göra vad de vill.

En förälder som gjort sitt barn så illa att barnet inte längre vill ha med föräldern att göra kan nog vara trygg i att barnet skiter högaktningsfullt i hur denne gör med livförsäkringen och övriga delar av arvet.

Det låter bra de!😁

Men tråkigt nog har ju inte föräldern gjort sitt barn något, förutom att förälskat sig i nån som inte passar just detta "barn" . Och tyvärr så kan man ju inte vara alla till lags. Man passar ju inte ihop med alla, men för dens skull vänder man ju inte nära o kära ryggen. Men som sagt, alla är olika och gör precis som dom vill. Livet går ju vidare hur som 👍🏻😃
  • Anonym (de jure)
    Anonym (me) skrev 2025-08-15 18:34:42 följande:

Man kan göras arvlös även om man är född i Sverige av svenska föräldrar.

Det räcker att föräldern dubbelbosätter sig i annat EU- land en lagom tid innan döden och bestämmer att det landets arvslag ska gälla. Denna nya EU- lagstiftning kom till för att domstolarna tröttnade på att dödsbon fastnade mellan olika länders lagar och barns överklaganden.

europa.eu/youreurope/citizens/family/inheritances/planning-inheritance/index_sv.htm
  • Anonym (X)

Barnet kommer alltså att minnas sin förälder som en som tog sambons sida isf barnets och som inte älskade barnet nog mycket för att låta det ärva livförsäkringen. Ja vill man lämna dessa tankar hos sitt barn så är det ju möjligt. 

• Anonym (Honk the Horn)
    Anonym (X) skrev 2025-08-15 23:17:14 följande:

Barnet kommer alltså att minnas sin förälder som en som tog sambons sida isf barnets och som inte älskade barnet nog mycket för att låta det ärva livförsäkringen. Ja vill man lämna dessa tankar hos sitt barn så är det ju möjligt. 

Barnet kanske dessutom har en helt felaktig favoritfärg. Fruktansvärt.
    Eller så skiter vi i små konstiga, filosofiska sidospår som inte har ett dugg med tråden att göra?
  • felicityporter
    Anonym (X) skrev 2025-08-15 23:17:14 följande:

Jag håller med helt och hållet. Vill man som förälder att ens barn tydligt skall påminnas vid dödsfall om att man som förälder valde att en ny partner betydde så mycket mer en ens egna kött och blod är det ju helt upp till föräldern. Ge alla pengar till den nya partnern då och låt din ungjävel gå lottlös, det är ju himla charmigt?
  • Anonym (H)

Jag tycker inte att det är något konstigt alls, man gör vad man vill med sina pengar anser jag. Mina föräldrar har gjort likadant, ett av barnen är uteslutet. 

• Anonym (Förstår inte)

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man som förälder kan tänka sig att göra så mot sitt barn. Helt oavsett vad barnet har gjort mot föräldern faktiskt. 

• Yllop

Som vuxen kan man välja bort att umgås med människor som man inte vill ha kontakt med.
    Som vuxen kan man också välja vem man ska inkludera i ens livförsäkring.

När man väljer ett beteende får man också ta de konsekvenser som följer med det valet.

• Anonym (H)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2025-08-16 10:44:53 följande:

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man som förälder kan tänka sig att göra så mot sitt barn. Helt oavsett vad barnet har gjort mot föräldern faktiskt. 

Stjäla? Lura och bedra? Finns en massa vuxna barn kan hitta på som är oförlåtligt. En vän var nyligen med om att hennes farbror lurade sin halvdementa mor på större delen av hennes pengar och nu har hon ingen buffert kvar. Ska hon låta honom ärva henne ändå?
  • Desperado

Alla barnen har rätt till sin laglott, det går således inte att göra ett av dem arvslöst, alla barnen har rätt till samma andel av dödsboet. 

Anonym (Arv) skrev 2025-08-15 18:24:38 följande:
    Livförsäkring

Jag måste få fråga hur andra ser på att ett av barnen blir borttagen från arv och inte blir medtagen som förmånstagare i en livförsäkring.

För att göra en historia kort om varför, så beror det på att det "barnet" som nu är vuxen har valt bort den föräldern och vägrar ha kontakt pga att föräldern har en sambo som det vuxna barnet inte går ihop med. Och det sårar föräldern djupt, och känner att varför skulle det vuxna barnet vilja ta del av arv och pengar vid dödsfall om barnet inte vill ta del av föräldern i livet.

Är det helt galet, eller hur skulle ni resonerat?

• Desperado
    Anonym (H) skrev 2025-08-16 12:16:06 följande:
    Stjäla? Lura och bedra? Finns en massa vuxna barn kan hitta på som är oförlåtligt. En vän var nyligen med om att hennes farbror lurade sin halvdementa mor på större delen av hennes pengar och nu har hon ingen buffert kvar. Ska hon låta honom ärva henne ändå?
    Låta? Lagen säger att han har rätt till att ärva, men det skulle rent tekniskt sett kunna hävdas att detta var ett "förskott" på arv.
  • Anonym (H)
    Desperado skrev 2025-08-16 18:30:34 följande:
    Låta? Lagen säger att han har rätt till att ärva, men det skulle rent tekniskt sett kunna hävdas att detta var ett "förskott" på arv.
    Bara att ge arvslotten till de andra barnen så får han så lite som möjligt. Däremot har denna kvinna tur, de bor inte i Sverige så hon får bestämma helt själv. Glad
Svar på tråden Livförsäkring