Anonym (linnea) skrev 2025-08-16 11:47:21 följande:
Oj låter inte som ett vidare kärleksfullt förhållande. Snarare en form av psykisk misshandel.
Han behandlar dig faktiskt riktigt illa.
Det finns inte så mycket mer att säga om det. Du är värd så mycket mer än att leva i en kärlekslös relation och bli dåligt behandlad. Skulle du inte säga samma sak om något av era barn hamnade i liknande relation som vuxna?
Ja jag tycker också det är illa. Det är såna små saker hela tiden. Idag ville jag få en enda bild av barnen på en sommarutflykt eftersom jag vill ha lite foton från barnens uppväxt (och mannen inte fotar frivilligt utan tycker det är mest trams). Det skulle tagit en sekund, jag bad honom bara backa en meter så jag bara fick med barnen på en bild av en sak de höll på med.
Istället för att bara göra det en del suckade han tungt, himlade med ögonen mot mig och sa "äääh". Barnen slutade med vad de gjorde och tittade på honom.
Annat kan vara att han liksom ryggar bakåt och spelar att jag är superjobbig om jag vill ge honom en kram, och säger typ "näää inte sånt här traaaams igen" framför barnen. Han ger aldrig mig kramar heller eller nån fysisk beröring och försöker jag är det just det jag möts av, typ att jag är så fånig.
Han motsäger mig också ofta inför barnen och ändrar det jag säger så mina ord väger lätt.
Han är också tydlig med att allt ytligt är saker han ser som helt onödigt. Att lägga pengar på kläder är oväsentligt vilket han gärna säger högt. Smink och schampo mer än det första man hittar på Coop är också bara trams tycker han. Han säger ofta högt ironiserande saker kring att jag har både schampo och balsam, gärna inför barnen med och gör en poäng av att inte vilja förstå skillnaden utan tycker att allt bara är samma smörja.
Jag älskar smink och mode, har gjort så alltid. Men känner att jag aldrig kan unna mig nåt eftersom han tydligt ser ned på det, så jag har slutat göra mer än minsta möjliga. Min egen lyx förr var att ibland gå på massage eller fixa naglar tex men det ger så mycket pikar nu att jag slutat.
Ja, det låter ju så ytligt allt när jag säger det men det ÄR jobbigt att nån hela tiden pikar en för det man gillar, som lyfter ens vardag. Jag är tvärtom själv, har alltid peppat honom. Men känner att jag inte orkar mer, jag håller på att tappa allt som ger mig lite "extra" i min vardag liksom. Livet är grått.