Anonym (v) skrev 2025-08-17 22:47:59 följande:
Vet inte.
Har självmordstankar. Och har haft det under lång tid. Har gjort flera självmordsförsök.
Plus hemmasittare. Har kontakt med öp, och det är ju trevligt att prata av sigl. Men vettefsan om någon kan hjälpa mig.
Livet kan vara brutalt och orättvist. Man kan känna att livet stals ifrån en. Du kan uppleva det som hände som just Kafka-artat och det var just det.
Eftersom jag är äldre och har ett långt arbetsliv och privatliv bakom mig, så har jag mött en del människor men även situationer som varit mycket svåra och orättvisa.
Det som har hjälpt mig har varit att skriva ned det som har hänt, i detalj och med alla känslouttryck som behöver komma ut. Ibland har flera rader, ja till och ned sidor, bara varit känslouttryck och utrop. Skriva om sitt raseri, skam och sorg och uppgivenhet, eller vilka känslor som kommer upp.
Men du behöver också stöd utifrån. För att komma ur hemmasitteriet. Kanske att just onlineterapi KBT, kan vara något för dig. För att du behöver redskap för att träna dig i att ta dig ut och gå mot dina rädslor/apatiska känslor.
Har du panikångest? Du kan tala med psykologen om det också. Det beror ofta på en hög stressnivå.
Mot hög stress kan man prova tapping, en väldigt enkel metod. Vanliga promenader, yoga och thai chi kan också lugna.
Man underskattar ofta kroppens påverkan på psyket. Försök att gå upp vid samma tid på morgonen och undvik skärmen senare på kvällen. Hitta något att läsa i stället.
Mycket fet mar och socker på kvällen stör sömnen.
Kolla om du har någon brist, typ d-vitamin- järn- eller B-12-brist, sådant kan absolut påvwrka. Kom ihåg att äta en c-vitaminrik frukt varje dag, stoppar upp stresshormonproduktionen lite och håller dig alert.
Vill man att depressionen ska växa så sitter man still i ett mörkt rum. Eller tittar på det ena Netflixavsnittet efter det andra, räcker med ett! Så man behöver bryta det, trots att man inte har någon som helst lust att göra något alls. Man kan inte vänta på att lusten ska infinna sig.
Handarbete i någon form kan lösa upp lite av det krampaktiga tillståndet som kroppen är i, om man gillar handarbete. Det gör ju en promenad också.
Ta ett steg framåt och förvänta dig bakslag också på vägen. Lycka till.