Anonym (Adam) skrev 2025-08-17 08:26:10 följande:
Spelvärlden/Verkliga världen
Jag har ett ganska bra jobb som jag sköter. Har även en fin familj som jag finns där för. Men i princip varje dag när jag är i verkligheten tänker jag på problem i mitt spel och längtar till nästa gång jag kan vara ifred och sitta framför skärmen igen och fånen i den världen. Skulle jag inte ha mitt spel så skulle jag få väldigt mycket mer gjort i den verkliga världen men samtidigt känner jag en längtan till spelet. Är jag beroende och är det dumt att lägga massor av timmar på en låtsas värld?
Om du sköter jobbet och finns där för familjen, spelar du inte för mycket. Det enda som möjligen oroar i din trådstart, är att du skriver att du skulle få väldigt mycket mer gjort i den verkliga världen om du inte hade din spelvärld.
Vad är det då du försummar, eller prioriterar bort? Är det en timmes slösurfande varje dag, kan du lika gärna sitta och spela den tiden, det är förmodligen mer konstruktivt. Men är det frisk luft, motion, andra intressen, tid med familj och vänner, är det kanske dags att se över om spelandet verkligen är värt det.
Att tänka på spelet någon eller några gånger varje dag behöver inte vara problematiskt. Men om det tar upp mycket av din tankeverksamhet, kanske det har blivit för mycket.