• Anonym (Hedvig)

QR-koder som slutar fungera. Varför?

Jag har använt QR-koder i jobbet i typ 10 år utan problem. Nu kollade jag precis en broschyr jag gjorde förra året och när jag scannade QR-koderna fick jag upp meddelandet: "404 Sorry, this QR Code has exeeded its time limit. If you are the owner of this QR Code, consider upgrading your account."

Jag tittade igenom en del andra trycksaker, samma där. När jag gjorde just denna broschyr skapade jag QR-koderna inne InDesign, men några av de andra har jag genererat på en sida på nätet.

Landningssidorna är kvar. Just i denna broschyr är de inte ändrade heller. Under QR-koderna lägger jag alltid in webbadressen - för de som inte har QR-kodläsare - och sidan kommer upp utan problem när jag klistrar in adressen i navigeringsfönstret.

Nu måste vi trycka om broschyrerna, trots att ingen fakta är fel, bara för att QR-koderna inte funkar. Inte kul.

• Svar på tråden QR-koder som slutar fungera. Varför?
  • Anonym (Abc)

Om du använt ett gratisprogram så kan det ligga en begränsad giltighetstid på koden.

• Anonym (Abc)

Och nu ser jag att meddelandet berättar ju just det. Du behöver skaffa ett konto där du betalar för QR-koden.

• Anonym (Hedvig)
    Anonym (Abc) skrev 2025-08-18 18:13:53 följande:

Och nu ser jag att meddelandet berättar ju just det. Du behöver skaffa ett konto där du betalar för QR-koden.

Jag skapade QR-koden inne i InDesign, som min arbetsgivare har lincens på.
  • Anonym (E)

Nu kan jag inte direkt något om qr koder men om du vet att det finns en licens så skulle jag iså fall fråga chefen eller någon som har lite mer "koll" på dom delarna, känns smidigare att få hjälp den vägen istället för familjeliv

• Anonym (qrs.ly)

Det verkar som att du har skapat QR-koden med qrstuff.com (qrs.ly). Den tjänsten verkar inte vara helt gratis. QR-koder upphör att gälla efter 7 dagar om man inte har ett betalt konto.

Svar på tråden QR-koder som slutar fungera. Varför?