• Anonym (c)

Alla människors lika värde

Är vi människor lika mycket värde? Om nej, Vad är det som definerar människors olika värde? Vad man bidrar till samhället? Funktionsnedsättningar? 

Jag har alltid känt mig mindre värd. Har alltid haft mindervärdeskomplex. 

• Svar på tråden Alla människors lika värde
  • Anonym (c)

Jag är ingen man. Så skriv inget han. 
    Jag hade gärna varit man. Härligt att gå i kostym, det är den snyggaste outfiten ju. Finns ingen likartat outfit som kvinnor kan ha som slår en kostym.
    Fint att ha kunna ha stånd. 

• Goneril
    Anonym (E) skrev 2025-08-20 22:02:11 följande:

Enligt FN's deklaration av de mänskliga rättigheterna har vi alla samma värde och rättigheter. Där befinner jag mig i min syn på människorna. 

Religioner brukar inte göra skillnad på människor, men där gör man skillnad på de som tror eller försöker tro och de som vänder sig bort från det högre andliga. Så i grunden är alla lika, (bara de tillhör den aktuella religionen).

Demokratier erkänner alla människor som lika, vuxna människor får rösta och välja regering efter bästa förmåga. 

Alla politiska inriktningar erkänner inte alla som lika. I en del fall får man inte tillhöra en viss grupp, för då är man sämre. Där görs det skillnad. 

Jag tror man får definiera för sig själv hur man ser på människan och hennes värde. Om man vill ha ett universellt perspektiv på människan eller ej. 

Den historiska tid man lever i skapar en situation där vissa värden premieras framför andra. Det ser man tydligt när man har levt länge.

På det personliga planet ger en uppväxt där man var skyddad, älskad och fick stöttning, en känsla av egenvärde. Utan att man tror att man själv är störst, bäst och vackrast 😊. Så det är väl en sådan uppväxt som ger en harmonisk känsla av egenvärde. 

Instämmer, särskilt i slutvinjetten. Man fick kärlek av föräldrarna trots att man var en odräglig tonåring, senare i livet av vänner och partner, ovillkorlig kärlek som man inte riktigt förtjänat, i yrkeslivet fördragsamhet fram tills man kunde stå på egna ben.                                                                                                            Människovärde enligt proklamationen har man just i egenskap av att vara människa. Människovärde är inte att jämställa med redovisning där värdet ökar om man har bidragit till samhällsapparaten genom förvärvsarbete; människovärde har även uteliggare och kriminella. Vi kan ha vilken åsikt som helst om de nyss nämnda, mänskligt är att beklaga dem, men likafullt har de människovärde.

• Anonym (samhällsklimatet)

Till TS och alla andra så kan jag tips om boken prins Annorlunda. Sören Olson  som skrivit som fick en son med DS. Om man inte tycker att människor med DS bidrar så läs den. 
    Jag anser att dessa människor bidrar inte så mkt med IQ men desto mera med EQ. 
    Dem har ofta en förmåga att vara i nuet, vara äkta, visa kärlek och värme och omtanke. Tänk vad skönt att umgås och få vara sig själv, inte göra sig till, känna pressen att man ska prestera. Ta sig tid och stanna upp och ge en kram på morgonen istället för att stressa iväg till jobbet. 
    Jag anser att klimatet i samhället mäts i hur man tar hand om det svagaste, dem som inte har en så stark röst....t.ex. spädbarn, människor med demens, människor med Downs etc.  
    Mäter man i pengar, att man bidrar mest genom att jobba och ge skatt. I så fall kan värdet försvinna ganska snabbt. Om man blir påkörd och hjärnskadad och behöver omvårdnad dygnet runt o inte kan jobba längre. Är man inte längre värd något då.
    Jag mäter hellre samhället i medmänsklighet och värme och generositet. Att man bidrar till en bättre värld på det sättet.
    Anser att alla har ett absolut värde oavsett prestationer dåliga eller bra. Att vi alla är skapade unika till Guds avbild och vi är Guds älskade barn. Det finns förlåtelse för pedofiler och våldtäktsmän. Så värdet sitter inte prestation. 
    Tråkigt att du känner dig mindre värd. Lyssna på sommarpratet med tjejen med DS minns inte namnet...Hon har bra självkänsla....och många kloka tankar.....
    Kanske du får en bättre självkänsla...

• Jimmy75
    Anonym (samhällsklimatet) skrev 2025-08-21 01:58:21 följande:

Till TS och alla andra så kan jag tips om boken prins Annorlunda. Sören Olson  som skrivit som fick en son med DS. Om man inte tycker att människor med DS bidrar så läs den. 
    Dem har ofta en förmåga att vara i nuet, vara äkta, visa kärlek och värme och omtanke. Tänk vad skönt att umgås och få vara sig själv, inte göra sig till, känna pressen att man ska prestera. Ta sig tid och stanna upp och ge en kram på morgonen istället för att stressa iväg till jobbet. 
    Jag anser att klimatet i samhället mäts i hur man tar hand om det svagaste, dem som inte har en så stark röst....t.ex. spädbarn, människor med demens, människor med Downs etc.  
    Mäter man i pengar, att man bidrar mest genom att jobba och ge skatt. I så fall kan värdet försvinna ganska snabbt. Om man blir påkörd och hjärnskadad och behöver omvårdnad dygnet runt o inte kan jobba längre. Är man inte längre värd något då.
    Jag mäter hellre samhället i medmänsklighet och värme och generositet. Att man bidrar till en bättre värld på det sättet.
    Anser att alla har ett absolut värde oavsett prestationer dåliga eller bra. Att vi alla är skapade unika till Guds avbild och vi är Guds älskade barn. Det finns förlåtelse för pedofiler och våldtäktsmän. Så värdet sitter inte prestation. 
    Tråkigt att du känner dig mindre värd. Lyssna på sommarpratet med tjejen med DS minns inte namnet...Hon har bra självkänsla....och många kloka tankar.....

Mycket klokt och fint inlägg. Jag låter mig inspireras av det och säger därför inte bra eftersom det ordet i regel används i relation till att beskriva en åsikt om just en prestation.
  • Anonym (c)
    Anonym (samhällsklimatet) skrev 2025-08-21 01:58:21 följande:

Oj, vilket svammel. Det är ju inte ens sant. Det är ju något som man bara säger. För att det låter fint. 
  • Anonym (Skala på värde?)

TS  kan du inte förklara vad du lägger i betydelsen mindre värd..
    Har funktionsnedsatta, sjuka mfl mindre människovärde eller menar du sämre för att bidra till samhället genom jobb mm.

Nedvärderar du funktionshindrade och ser dom som lägre stående varelser eller vad?
    Förklara hur du menar.

Skulle du bli mindre värd som människa omdu råkade ut för en olycka och blev funktionshindrad eller om du blev så pass sjuk att du inte kan jobba?

Skulle du  tycka att ditt ena barn om det var funktionshindrat var mindre värd än ditt andra  barn som inte har det om du hade barn?

Ser du ner på funktionshindrade?
    Är du mer värd än andra människor och vilka är i så fall mer värda än dig?

• Anonym (man)
    Anonym (jury) skrev 2025-08-20 19:13:55 följande:
    Att här översätta 'dignity' med värde är missvisande eftersom värde har en mer vittgående betydelse och antyder att alla människors värde för andra eller för samhället var lika stort, vilket ju uppenbart inte är fallet.

Om ordet värde i detta sammanhang dessutom är något binärt som man har genom att vara människa, så borde svenska översättningen vara 'samma värde' eftersom lika antyder att det är något kvantifierbart som råkar vara lika stort.

Så den svenska översättningen 'lika värde' blir mycket mer retoriskt laddad än den ursprungliga som egentligen är rätt så banal. Hela retoriken omkring 'alla människors lika värde' som en närmast helig trossättning förekommer ju också bara i Sverige.

Jag har helt andra värderingar och politiska åsikter än vad "jury" verkar ha, och tycker det är snudd på paranoia att tänka att man medvetet valt att översätta dignity till värde för att framföra en viss politisk ideologi.

Med det sagt tycker jag dock ändå att värdighet är en klart bättre översättning än värde. Värde är som jag ser det en transaktionell term, eftersom någonting bara kan få värde i relation till någonting annat, och det blir ganska absurt att säga att alla människor har samma värde. Värde för vem? För min egen del värderar jag olika människor olika högt, och högst av allt värderar jag mina barn. Andra värderar människor på andra sätt, och det är helt okej. När det gäller samhället tycker jag inte det är något fel att vi värderar personer hemmastadda i Sverige högre än andra, även om jag förstås tycker att vi bör fortsätta ta ett humanitärt ansvar i viss utsträckning. Men så det är konstigt att slå fast att alla människor är lika mycket värda, för värde är ingenting som kan bestämmas uppifrån.

Värdighet är därför ett mycket bättre ord, för det handlar om en basal respekt för det mänskliga hos varje individ.

• Anonym (emilia)
    Anonym (c) skrev 2025-08-21 07:58:03 följande:
    Oj, vilket svammel. Det är ju inte ens sant. Det är ju något som man bara säger. För att det låter fint. 
    Det låter som om du skulle ha nytta av att ta till dig vissa egenskaper som personer med Downs syndrom ofta bär på, nämligen en stark emotionell intelligens.

En människas värde har egentligen inget att göra med högt IQ, status eller pengar. Det kan lika gärna vara den allra fattigaste hemlösa som en dag räddar livet på ett av dina framtida barn.

Värdet hos en människa borde istället mätas i hur vi ser på och behandlar våra medmänniskor.  D.v.s i den mån man nu överhuvudtaget bör mäta människors värden.
  • Anonym (c)
    Anonym (emilia) skrev 2025-08-21 11:25:00 följande:
    Det låter som om du skulle ha nytta av att ta till dig vissa egenskaper som personer med Downs syndrom ofta bär på, nämligen en stark emotionell intelligens.

En människas värde har egentligen inget att göra med högt IQ, status eller pengar. Det kan lika gärna vara den allra fattigaste hemlösa som en dag räddar livet på ett av dina framtida barn.

Värdet hos en människa borde istället mätas i hur vi ser på och behandlar våra medmänniskor.  D.v.s i den mån man nu överhuvudtaget bör mäta människors värden.
    En person med DS har inte en stark emotionell intelligens. 
  • Anonym (c)
    Anonym (Skala på värde?) skrev 2025-08-21 10:33:19 följande:

TS  kan du inte förklara vad du lägger i betydelsen mindre värd..
    Har funktionsnedsatta, sjuka mfl mindre människovärde eller menar du sämre för att bidra till samhället genom jobb mm.

Nedvärderar du funktionshindrade och ser dom som lägre stående varelser eller vad?
    Förklara hur du menar.

Skulle du bli mindre värd som människa omdu råkade ut för en olycka och blev funktionshindrad eller om du blev så pass sjuk att du inte kan jobba?

Skulle du  tycka att ditt ena barn om det var funktionshindrat var mindre värd än ditt andra  barn som inte har det om du hade barn?

Ser du ner på funktionshindrade?
    Är du mer värd än andra människor och vilka är i så fall mer värda än dig?

Ja,de har inte sämre människovärde. Men är mindre värda. 
    Ja. Jag är många saker, men inte någon hycklare. Såklart jag skulle bli mindre värd. 

Ja, jag ser ner på personer med DS. 

Andra är mer värda än mig. 
  • Anonym (E)
    Anonym (c) skrev 2025-08-21 13:17:38 följande:
    Ja. Jag är många saker, men inte någon hycklare. Såklart jag skulle bli mindre värd. 

Om vi nu ska vara stenhårda:
    På vilket sätt är människan värdefull på jorden överhuvudtaget? 
  • Anonym (Skala på värde?)
    Anonym (c) skrev 2025-08-21 13:17:38 följande:

Kan du ge exempel på vilka som är värda mer än dig och vilka andra än funktionshindrade som är mindre värda än dig.

Förstår fortfarande inte vad du lägger i ordet mindre värd om det inte är människovärde.

Du upprepar hela tiden DS, ser du ner på alla som har ett funktionshinder?
    Ser du ner på folk med olika sjukdomar?

Vad baserar du värde på? värde för att man tjänar mycket pengar och betalar mycket skatt till samhället?
    Kan inte folk som gör mycket för andra ha ett lika stort värde?

Värde för vem? menar du staten eller för andra människor?

Ser du det som en skala där olika personer har olika värde?
     te x 10 gradig skala? vilka hamnar högst upp och varför?

Varför har just personer med DS lägre värde?
    menar du att dom inte bidrar lika mycket till samhället eller kostar pengar i omsorg? då kan ju en person med sjukdom kosta mer i behandling eller en kriminell kosta samhället mera t ex.

Som sagt vad är det du baserar värde på?
  • Anonym (c)
    Anonym (E) skrev 2025-08-21 14:40:02 följande:
    Om vi nu ska vara stenhårda:
    På vilket sätt är människan värdefull på jorden överhuvudtaget? 
    För vi är den bästa arten. Bar none. 
    Visst, vi kapabla till fruktansvärda saker, absolut. 
    Men vi är också kreativa, filosofiska, bygger samhällen, kan räkna komplicerande matematiska formler osv. 
  • Anonym (c)
    Anonym (Skala på värde?) skrev 2025-08-21 15:03:54 följande:
    Kan du ge exempel på vilka som är värda mer än dig och vilka andra än funktionshindrade som är mindre värda än dig.

Förstår fortfarande inte vad du lägger i ordet mindre värd om det inte är människovärde.

Du upprepar hela tiden DS, ser du ner på alla som har ett funktionshinder?
    Ser du ner på folk med olika sjukdomar?

Vad baserar du värde på? värde för att man tjänar mycket pengar och betalar mycket skatt till samhället?
    Kan inte folk som gör mycket för andra ha ett lika stort värde?

Värde för vem? menar du staten eller för andra människor?

Ser du det som en skala där olika personer har olika värde?
     te x 10 gradig skala? vilka hamnar högst upp och varför?

Varför har just personer med DS lägre värde?
    menar du att dom inte bidrar lika mycket till samhället eller kostar pengar i omsorg? då kan ju en person med sjukdom kosta mer i behandling eller en kriminell kosta samhället mera t ex.

Som sagt vad är det du baserar värde på?
    Alla normala är mer värda än mig. 
    Ja, många med funktonshinder ser jag ner på. Inte så mycket personer med IF. 
    Nej

Värde=ju mer normal, ju bättre. 

Ja, givetvis

Det är väl en skala. Vet inte riktigt hur det är med den skalan. 

Personer med DS har oftast medelsvår IF eller ännu värre. 
  • Anonym (Hallå)
    Anonym (c) skrev 2025-08-21 15:31:37 följande:
    Nej

Ja, givetvis

Men vänta, så du ser ner på någon som är förlamad eller sitter i rullstol mer än någon med IF? Vad har du för motivering för det?

Men hur faller det på din skala med en person som är gravt handikappad och kanske förlaman i större delen av kroppen men som är VD för ett företag och tjänar mer på ett år än du kommer göra hela ditt liv?

• Goneril
    Anonym (Hallå) skrev 2025-08-21 20:07:36 följande:

Men vänta, så du ser ner på någon som är förlamad eller sitter i rullstol mer än någon med IF? Vad har du för motivering för det?

Men hur faller det på din skala med en person som är gravt handikappad och kanske förlaman i större delen av kroppen men som är VD för ett företag och tjänar mer på ett år än du kommer göra hela ditt liv?

Svarar i största allmänhet, men i synnerhet Anonyme Hallå, vars åsikter jag i princip delar. Jag tänker inte citera proklamationen, men självklart har handikappade  samma människovärde som alla andra. Undrar hur de ser på Steve Hawkins till exempel, de som vill införa en skala för människovärdet? Enligt det synsättet är inte värdet för en individ statiskt, om någon blir påkörd och skadad och sedan rullstolsburen eller om någon blir dement får man förstås nedvärdera personen och i motsatt riktning kan någon bli uppgraderad värdemässigt om vederbörande blir chef och därmed ökar företagets intjäning. Det blir inte lätt att hålla reda på alla människovärdena, man får väl lägga dem på nätet kan jag tro.

• Anonym (Daisy)
    Anonym (c) skrev 2025-08-21 15:31:37 följande:
    Nej

Ja, givetvis

*ju mer normal, desto bättre.

-----------

Ska inte säga att jag ser ner på folk som inte kan stava eller uttrycka sig korrekt. Dock, när det är en viktigpetter som spyr galla över exempelvis människor med Downs, ja då är det en annan sak.

Lär dig korrekt svenska innan du klagar på andra.
    En kurs i SFI kanske?
  • Anonym (c)
    Anonym (s) skrev 2025-08-20 18:42:09 följande:
    Spenderar man årtal med att se ner på andra för allt möjligt och envist vara upphakad på att sin egen autism är grav för att en läkare sa det trots att det var fel (förutom grava upphakningar, ekolali kanske) och utöver autism spyr galla över "downisar" så... En av två kategorier. En av dessa är verkligen i rejält behov av hjälp men är TS totalt ovillig är det ingen ide. Vem vill inte vara en bättre människa? Vem väljer frivilligt att skriva så nedlåtande om andra?
    Men va...
    Läkare har ju alltid rätt. Det tycker ju alla. Alla. Domstolar. Myndigheter.
    Läkares ord är lag.
    Kolla på skandalkirugen. Han är ju såklart bäst. Gör såklart inga fel. 
  • Anonym (E)
    Anonym (c) skrev 2025-08-22 22:07:25 följande:
    Men va...
    Läkare har ju alltid rätt. Det tycker ju alla. Alla. Domstolar. Myndigheter.
    Läkares ord är lag.
    Kolla på skandalkirugen. Han är ju såklart bäst. Gör såklart inga fel. 
    Be om en förnyad utredning när det har gått ett antal år. 

Det är inte bara läkare som ska göra utredningen, annan professionell personal ska ockå göra sin del i utredningen. Annars är det en bristfällig utredning. 
  • Jimmy75
    Anonym (E) skrev 2025-08-23 18:49:09 följande:
    Be om en förnyad utredning när det har gått ett antal år. 

Det är inte bara läkare som ska göra utredningen, annan professionell personal ska ockå göra sin del i utredningen. Annars är det en bristfällig utredning. 
    Vad är det för utredning?
Svar på tråden Alla människors lika värde