• Anonym (Husköpare)

Husköp med egenbyggt badrum?

Hej! Vi är intresserade av att köpa ett hus, men känner oss oroade över våtrummen. Säljaren har nämligen renoverat dessa själv, och både säljare och mäklare påstår starkt att vi inte har något att oroa oss för och att vi lägger för hög värdering i våtrumsintyg. Det gäller ett badrum, samt en tvättstuga med dusch.

Båda våtrum ska vara ca från 2014, och säljaren menar att de inte har haft några problem. 

Jag tog bara ett par bilder i ena badrummet och de är mestadels estetiska saker jag märkte, jag kan lägga in dem samt anmärkningarna från inspektionen.

Hur hade ni tänkt här? Ska man anta att båda våtrum behöver renoveras? Hur stor risk är det att vi sätter oss rejält i skiten om vi köper detta hus? 

Ge oss alla råd ni har!
  • Svar på tråden Husköp med egenbyggt badrum?
  • Jimmy75

Jag hade varit JÄKLIGT försiktig och velat se tydliga bevis på att det är fackmannamässigt utfört alternativt att de lämnade garantier för lång tid framöver på det. Kalla in en seriös besiktningsman som gör uppdraget med er som kund och sätt det som villkor för att ni ska köpa huset, med avdrag för vad besiktningen kostar. Hade aldrig chansat.

• Jimmy75

Nu vet jag inte var i landet ni finns, men den här besiktningsfirman är RUGGIGT noggranna och kompetenta. Även om de inte kan göra en besiktning på fastigheten går det ju kontakta dom för att rådgöra verbalt.

https://midtornbyggkonsult.se/

• Anonym (Nope!)

En kakelvägg möglar inte genom kaklet utan genom fogarna, precis som på bilden.
    Köp aldrig i helvete huset utan riktig besiktning. Spår av problem? Pruta eller låt bli!
    If it aint broke - dont fix it!

• Anonym (Husköpare)
    Jimmy75 skrev 2025-08-18 23:11:33 följande:

Nu vet jag inte var i landet ni finns, men den här besiktningsfirman är RUGGIGT noggranna och kompetenta. Även om de inte kan göra en besiktning på fastigheten går det ju kontakta dom för att rådgöra verbalt.

https://midtornbyggkonsult.se/

Tack för tipset, ska kolla!

• Anonym (Husköpare)
    Anonym (Nope!) skrev 2025-08-18 23:18:01 följande:

En kakelvägg möglar inte genom kaklet utan genom fogarna, precis som på bilden.
    Köp aldrig i helvete huset utan riktig besiktning. Spår av problem? Pruta eller låt bli!
    If it aint broke - dont fix it!

Jag har ju svårt att se vad som är illa till och inte, men visst ser det rätt kasst ut på bilden med golvet som visar in UNDER GOLVET?! Det måste väl ändå vara problem? Och frågan är väl - om man skulle ta och renovera det, tror ni att det blir väldigt tråkiga överraskningar när man väl ser hur det ser ut under allt?
  • Jimmy75
    Anonym (Husköpare) skrev 2025-08-18 23:24:30 följande:
    Jag har ju svårt att se vad som är illa till och inte, men visst ser det rätt kasst ut på bilden med golvet som visar in UNDER GOLVET?! Det måste väl ändå vara problem? Och frågan är väl - om man skulle ta och renovera det, tror ni att det blir väldigt tråkiga överraskningar när man väl ser hur det ser ut under allt?
    Redan där har du i min värld redan motiverat att INTE köpa det huset. Om du själv var så kunnig och händig som du behöver vara för att inte riskera att sätta er i en riktigt dålig sits så hade du inte behövt fråga som du gör här. Ta nu inte det på fel sätt. Det är ett vänligt sätt att försöka rädda er från en stor risk. Köparens ansvar vid fastighetsköp är enormt och varken säljarens eller mäklarens garantier är värda vatten om det skiter sig.
  • Anonym (Husköpare)
    Jimmy75 skrev 2025-08-18 23:29:11 följande:
    Redan där har du i min värld redan motiverat att INTE köpa det huset. Om du själv var så kunnig och händig som du behöver vara för att inte riskera att sätta er i en riktigt dålig sits så hade du inte behövt fråga som du gör här. Ta nu inte det på fel sätt. Det är ett vänligt sätt att försöka rädda er från en stor risk. Köparens ansvar vid fastighetsköp är enormt och varken säljarens eller mäklarens garantier är värda vatten om det skiter sig.

Haha ja, jag är beredd att hålla med! Mäklaren pratade på om att detta inte är några problem alls, och att vår oro (som var milt kommunicerat till honom) var ?överdriven?. Det gör ju att man började ifrågasätta den där dåliga magkänslan vi hade? Men jag känner att ni har rätt här i tråden, vi backar nog ur!

• Jimmy75
    Anonym (Husköpare) skrev 2025-08-18 23:39:31 följande:

Haha ja, jag är beredd att hålla med! Mäklaren pratade på om att detta inte är några problem alls, och att vår oro (som var milt kommunicerat till honom) var ?överdriven?. Det gör ju att man började ifrågasätta den där dåliga magkänslan vi hade? Men jag känner att ni har rätt här i tråden, vi backar nog ur!

Tja, skittråkigt att ge negativa besked men såvida ni inte på ett eller annat vis kan skaffa er garantier så är det klokt att undvika. Men ring den där konsulten jag länkade till imorgon. Kostar ju inget att fråga lite så du har inget att förlora på det.
  • Anonym (DD)

Efter att ha sett bilderna tyder det på att den som utförde arbetet inte brydde sig om resultatet, ser för jäkligt ut faktisk, kanske jag har för hög standard men jag skulle vara orolig att det mycket viktiga tätskiktet håller lika dålig standard som ytskiktet har. 

• Jimmy75
    Anonym (DD) skrev 2025-08-19 02:20:40 följande:

Efter att ha sett bilderna tyder det på att den som utförde arbetet inte brydde sig om resultatet, ser för jäkligt ut faktisk, kanske jag har för hög standard men jag skulle vara orolig att det mycket viktiga tätskiktet håller lika dålig standard som ytskiktet har. 

Ja den som gjort det verkar vara en sån där hur svårt kan det vara och sedan byggt det med YouTube som guide.
  • Anonym (?)

Väldigt slarvigt och amatörmässigt gjort.

Det behövs inte mycket slarv eller okunskap för att genomföringa och tätskikt ska bli fel.  Kan bli väldigt dyrt och besvärligt i framtiden pga vattenskador och mögel överallt.  Felen är också svåra att upptäcka då de är under kaklet.

Jag skulle inte köpt om jag inte hade budgeterat för helrenovering. Och sen helrenoverat direkt efter köp.

• MsM84

Sett till bilderna och noteringarna känns det rätt tydligt att de som gjort renoveringarna inte vet hur man gör det fackmannamässigt så jag hade inte köpt det om jag inte kunde få stort (!) prisavdrag.

• Anonym (?)

Om ni köper och det sen uppstår en skada kan föräkringsbolaget bli extremt grinig om ni inte kan via att renoveringen är fackmammanmässigt utfärd.

Köp men endast om ni låter proffs helrenoverar badrummet. 

• Anonym (Yllet)

Vi har köpt ett fritidshus med lite tveksam badrumstatus (ventilation till ett WC med dusch sitter helt knas men vi kan välja att inte använda duschen där) men då får man budgetera för det. Och eftersom vi inte behöver bo där kan det renoveras när som helst.

Det är ju den andra grejen, att det är opraktiskt att vara badrumslös i veckor om man flyttar in och sen måste göra vid det.

• Anonym (Vb)

Enligt protokollet är det flera anmärkningar som har med fuktskydd att göra, som visar att det inte är fackmannamässigt utfört. Kan ge fuktskador på sikt.

Därför kan man inte vara säker på att tätskiktet under är bra genomfört.

Så tro ej mäklaren, jag skulle sikta in mig på helrenovering. 

• Anonym (Grabb)

Besiktningsprotokoll är givetvis bra, eller rättare sagt att det har gjorts en besiktning. Men man måste också kunna "värdera" ett dylikt protokoll... För det kan lätt bli "hängslen och livrem" (från besiktningsfirmans perspektiv...)...

Det står ju tydligt vad som möjligen saknas, felar, brister...

Ser man till bilden, så är det ju precis det som tydligt står. Det saknas en våtrumströskel (bland annat). Det är ju möjligt att fixa.

Personligen så tycker jag mer att det ser (ursäkta!) fördjävligt ut rent estetiskt (!), halvfärdigt. Samt givetvis risken att vatten rinner ut från våtrummet och ut på trägolvet utanför (och blir det stående, ner i golvbjälklaget...). Dvs jag skulle inte vilja ha det så där... av flera anledningar...

Förslagsvis; ta med protokoll och snacka med en "badrumsfirma", plattsättare whatnot. 

Betänk att badrummet är från 2014, kanske vill ni ändå renovera, byta kakel, klinker inom 4-5år.

Viktigast är att kolla fukt, göra fuktmätningar skulle jag säga...

Begär prisavdrag...

• Anonym (P)

Som någon skrev ovan, ni måste få hjälp att utvärdera detta av någon förståsigpåare. En del kan låta allvarligt men är egentligen en bagatell, annat kanske inte låter så farligt men är ett stort problem och blir dyrt att åtgärda. 

Vid mitt senast husköp var det en anmärkning på en vägg som lät allvarligt tyckte jag men som visade sig vara en petitess. Kolla med ett proffs, killgissa eller tjejgissa inte!

• Anonym (Yllet)

En fuktmätare kostar inte jättemycket, ni kan ju sätta den på misstänkta ytor och i springor och kanske upptäcka något som gör att priset kan snackas ner?

• Anonym (Vb)
    Anonym (Yllet) skrev 2025-08-20 07:39:20 följande:

En fuktmätare kostar inte jättemycket, ni kan ju sätta den på misstänkta ytor och i springor och kanske upptäcka något som gör att priset kan snackas ner?

Absolut att man kan göra det, men fuktskador kan  också finnas på ställen där man inte kommer åt att testa.

De anmärkningar som finns i protokollet friskriver säljaren från eventuella fuktskador. I och med att flera ab dem kan innebära fuktläckage in i andra.delar av konstruktionen.

De kan säga vad som helst (säljare och mäklare) men du har inte en chans att få skadestånd eftersom det står tydligt i protokollet att det finns sådana brister i utförandet. 
Svar på tråden Husköp med egenbyggt badrum?