• Anonym (TS)

Ni som har skaffat hund, hur har ni löst det?

Hej!
    Vi har fått ta bort vår gamla hund och funderar på att såsmåningom köpa en valp. När vi köpte hunden var jag sjukskriven så det var inget problem att vara hemma med hunden första tiden och därefter har sambon kunnat ha med hunden på jobbet. Han bytte sedan jobb och efter det har hans föräldrar rastat hunden och varit med denna under dagarna. Nu börjar de bli gamla och har uttryckt att "köp nu ingen ny hund" vilket vi ser som en tecken på att de inte är så sugna på att hjälpa till.

Men hur löser man det praktiskt om man köper en valp? Räcker ju inte med 4 veckors semester för att vara hemma med en valp utan det tar ju flera månader/ett år innan den är tillräckligt stor för att vara hemma ensam en längre tid. Hur löser man det sedan på dagarna? Hunddagis kostar 4500:-/mån vilket är en stor kostnad. Hur har ni löst detta? Vi kan ju inte vara de enda som vill ha hund trots att vi jobbar?

• Svar på tråden Ni som har skaffat hund, hur har ni löst det?
  • Dexter dot com

Vi hade semester efter varann dvs hemma med valp 8 veckor på heltid, sen jobbade jag natt så jag var hemma på dagarna och mannen på nätterna. Har även valt jobb där jag fått ha hund med + några pålitliga hundvakter om det krisat. Skulle jag skaffa hund igen nu när jag lever ensam och iof får ha hund med på jobbet men en valp kräver för mycket på arbetstid så hade jag valt en vuxen omplacering som fixar att sova några timmar mellan promenaderna under arbetstid.

• Anonym

Jag lät hunden ligga i en korg på balkongen

• Anonym (TS)
    Dexter dot com skrev 2025-08-19 18:47:33 följande:

Vi hade semester efter varann dvs hemma med valp 8 veckor på heltid, sen jobbade jag natt så jag var hemma på dagarna och mannen på nätterna. Har även valt jobb där jag fått ha hund med + några pålitliga hundvakter om det krisat. Skulle jag skaffa hund igen nu när jag lever ensam och iof får ha hund med på jobbet men en valp kräver för mycket på arbetstid så hade jag valt en vuxen omplacering som fixar att sova några timmar mellan promenaderna under arbetstid.

Jo, det verkar vara sådana lösningar man måste ha. Vi jobbar båda kontorstider och jag har ingen möjlighet till hemarbete, sambon har begränsade möjligheter men kan jobba hemma ibland. 
  • Anonym (Bamse)

Det är väl bara att inse att det inte passar er just nu. Varken ekonomiskt eller tidsmässigt. 

• Dexter dot com
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 10:48:11 följande:
    Jo, det verkar vara sådana lösningar man måste ha. Vi jobbar båda kontorstider och jag har ingen möjlighet till hemarbete, sambon har begränsade möjligheter men kan jobba hemma ibland. 
    I så fall är det ju dagmatte/dagis som gäller och dom flesta dagis tar inte emot valpar under 6 månader och en dagmatte kan ju avsluta samarbetet när som helst så det gäller ju att alternativ.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Bamse) skrev 2025-08-20 10:52:02 följande:

Det är väl bara att inse att det inte passar er just nu. Varken ekonomiskt eller tidsmässigt. 

Ekonomiskt är det inga problem. Vi skulle ha råd med hunddagis, men det är LÅNG kö till de hunddagis som finns där vi bor och vill i första hand hitta andra alternativ. Största utmaningen just nu är just valpstadiet då man måste vara hemma under en lång tid tills valpen klarar sig ensam. Man får ju inte ens lämna små valpar på hunddagis. Så min fråga var hur andra löst det när de köpt valp? 
    Vet att många köpte valp under pandemin när i princip alla var tvingade att jobba hemma oavsett vad arbetsgivaren sa. Jag skulle kunna byta till ett jobb där jag kan arbeta hemifrån i större mån, men de flesta jobb har max 49% arbete hemifrån, vilket är för lite för en valp.
  • Anonym (Bamse)
    Anonym (TS) skrev 2025-08-20 18:33:58 följande:
    Ekonomiskt är det inga problem. Vi skulle ha råd med hunddagis, men det är LÅNG kö till de hunddagis som finns där vi bor och vill i första hand hitta andra alternativ. Största utmaningen just nu är just valpstadiet då man måste vara hemma under en lång tid tills valpen klarar sig ensam. Man får ju inte ens lämna små valpar på hunddagis. Så min fråga var hur andra löst det när de köpt valp? 
    Vet att många köpte valp under pandemin när i princip alla var tvingade att jobba hemma oavsett vad arbetsgivaren sa. Jag skulle kunna byta till ett jobb där jag kan arbeta hemifrån i större mån, men de flesta jobb har max 49% arbete hemifrån, vilket är för lite för en valp.
    Ok, varför skrev du då att det är en stor kostnad och inte ett ord om att det är lång kö?
  • Alessia
    Anonym (Bamse) skrev 2025-08-20 10:52:02 följande:

Jag är böjd att hålla med. Det går inte alltid ihop med valp, hund och vardag, såvida man inte får en plats på bra hunddagis eller hittar pålitlig dagmatte/husse.
    Jag hade valp samtidigt som jag var barnledig - två gånger.Men det är längesedan nu. De barnen är utflugna.
    Nu har familjen två vuxna hundar av retrieverras och de var valpar samtidigt som jag bytte jobb och jobbade mestadels hemifrån under covid. Nu har både jag och min man arbeten där vi kan jobba hemifrån en del av tiden så vi kan ofta saxa.. Går inte det har vi en underbart trevlig pensionerad granne som tidigare haft egen hund men valt att inte ha det längre. Hon ser till hundarna om dagen blir lång, kan vara inne hos dem och släpper ut dem i trädgården (hon har lite svårt att gå så promenader är uteslutna.). 
Svar på tråden Ni som har skaffat hund, hur har ni löst det?