• Anonym (Ella)

Någon Tågvärd här som kan prata med mig?

Hej. Nu är det så att jag arbetar som tågvärd, och får schema en månad i förväg. Majoriteten av månaderna är riktigt horribla i arbetstid, många långa 11-12 h pass, jour som kan bli 8+12 h långt, mycket tidigt, sent, tidigt och överliggningar med 8 h vila mellan passen. Jag känner mig redan utmattad i jobbet och när det tagits upp på apt "vad ska vi som anställda göra när det blir för mycket fex 60 h på en vecka, mycket övertid, lite återhämtning, lite socialt liv eller ingen tid för träning och hälsa längre". Varpå vi anställda får svar att det ska mycket till att få sjukskrivning och att vi ska klara av detta. Har fått mitt schema för nästa månad och på 21 dagar är jag redan uppe på nästan 190 h (inklusive obetalda raster) i skift.... Dock älskar jag mitt jobb men schemana är ohälsosamma och jag tränar inte längre... Många slutar med det där jag jobbar pga tids och energrist. Jag har sökt andra arbetet under längre perioder men det är svårt att få jobb plus pratat med en studievägledare ang evt studera på universitet. Nu är det så att jag är gravid... Det va inte planerat, och kom som en chock både för mig och min sambo då vi skyddar oss samt att jag även haft oregelbunden mens under ett års tid. Jag vill ju såklart behålla detta men jag är så orolig... Jag har googlat och sökt på arbetstagarens rättigheter som gravid och det verkar som man inte har några. Att jag kan komma behöva acceptera 12 h pass, lite återhämtning mellan pass, övertid, jour plus övertid, överliggningar med lite vila mellan, och vetskapen om att jag aldrig vet hur mkt jag kommer vara på arbetsplatsen per månad... Jag blir orolig för att något ska hända mig eller min graviditet... Kanske missfall på tåget om man är för trött? Finns det någon tågvärd här eller lokförare som vart gravid och jobbat samtidigt? Hur gjorde ni? Har ni några råd.... 
  • Svar på tråden Någon Tågvärd här som kan prata med mig?
  • Anonym (SJ)

Låter konstigt. Vad säger facket?

• Anonym (Lok)

Missfall får du inte för att du är trött eller jobbar långa pass osv. Missfall beror i stort sett alltid på att fostret ej är livsdugligt. Kroppen stöter bort det som är sjukt. Så du behöver inte oroa dig för missfall pga av ditt jobb.

Däremot kan det ju vara jobbigt med långa pass, särskilt om man mår väldigt illa. Man brukar kunna få bli sjukskriven om det blir riktigt illa. Bäst är ju om man har en bra arbetsgivare som kan anpassa jobbet och ens schema utefter ens mående förstås. Du kan ju må bra vissa månader och må skit andra, det vet man ju aldrig. 

3 månader innan beräknad födelse brukar man kunna få havandeskapspenning om man inte kan jobba på sin arbetsplats, om arbetsgivaren inte kan erbjuda andra arbetsuppgifter till exempel om det är så att man inte kan utföra jobbet pga graviditeten, man kanske mår väldigt illa, har mkt ont, det är farligt osv. 

Då min man jobbade som lokförare behövde han inte åka iväg på körningar sista 1-2 månaderna som jag var gravid ifall något skulle hända, förlossningen skulle starta typ. Då var han bara på bangården och jobbade. Helt övertygad om att gravida lokförare eller annan tågpersonal inte behöver resa långt i slutet av graviditeten, allt annat vore ju galet.

• Anonym (Ella)
    Anonym (Lok) skrev 2025-08-20 13:41:16 följande:

Missfall får du inte för att du är trött eller jobbar långa pass osv. Missfall beror i stort sett alltid på att fostret ej är livsdugligt. Kroppen stöter bort det som är sjukt. Så du behöver inte oroa dig för missfall pga av ditt jobb.

Däremot kan det ju vara jobbigt med långa pass, särskilt om man mår väldigt illa. Man brukar kunna få bli sjukskriven om det blir riktigt illa. Bäst är ju om man har en bra arbetsgivare som kan anpassa jobbet och ens schema utefter ens mående förstås. Du kan ju må bra vissa månader och må skit andra, det vet man ju aldrig. 

3 månader innan beräknad födelse brukar man kunna få havandeskapspenning om man inte kan jobba på sin arbetsplats, om arbetsgivaren inte kan erbjuda andra arbetsuppgifter till exempel om det är så att man inte kan utföra jobbet pga graviditeten, man kanske mår väldigt illa, har mkt ont, det är farligt osv. 

Då min man jobbade som lokförare behövde han inte åka iväg på körningar sista 1-2 månaderna som jag var gravid ifall något skulle hända, förlossningen skulle starta typ. Då var han bara på bangården och jobbade. Helt övertygad om att gravida lokförare eller annan tågpersonal inte behöver resa långt i slutet av graviditeten, allt annat vore ju galet.

Så brist på sömn och utmattning pga långa pass kan i te påverka fostret? En överliggning med 8 h mellan långa turer, ungefär 99% av oss brukar få 4-5 h sömn på en sån överliggning. Asså jobba 12-20.30 sen hotell ut igen 4-5 på morgonen jobba 8-9 h hem. Jag har även haft 11-12 h turer som blivit 13-15 h långa pga övertid, helt svullna knän och frossa efter ett sånt pass och vakten dagen efter blev bara framflyttat så fick exakt 11 h mellan passet, jag va typ helt zombie dagen efter på jobbet. Tog ca 3 dagar innan jag återhämtat mig. Har även haft jour 4.30-12 där jag blir inringd 4.33 och fick jobba 6-18 plus tpget va sent så va hemma 19... jag mådde väldigt dåligt efter det passet, grät och va helt fördig i flera dagar. Du menar att sånna här scheman och upplägg inte är skadligt för en gravid? Och att det är helt okej med lite sömn i perioder, långa pass, exrrm fysisk trötthet och inte energi till att ens laga mat typ hemma? 
Svar på tråden Någon Tågvärd här som kan prata med mig?