• Anonym (Ella)

Någon Tågvärd här som kan prata med mig?

Hej. Nu är det så att jag arbetar som tågvärd, och får schema en månad i förväg. Majoriteten av månaderna är riktigt horribla i arbetstid, många långa 11-12 h pass, jour som kan bli 8+12 h långt, mycket tidigt, sent, tidigt och överliggningar med 8 h vila mellan passen. Jag känner mig redan utmattad i jobbet och när det tagits upp på apt "vad ska vi som anställda göra när det blir för mycket fex 60 h på en vecka, mycket övertid, lite återhämtning, lite socialt liv eller ingen tid för träning och hälsa längre". Varpå vi anställda får svar att det ska mycket till att få sjukskrivning och att vi ska klara av detta. Har fått mitt schema för nästa månad och på 21 dagar är jag redan uppe på nästan 190 h (inklusive obetalda raster) i skift.... Dock älskar jag mitt jobb men schemana är ohälsosamma och jag tränar inte längre... Många slutar med det där jag jobbar pga tids och energrist. Jag har sökt andra arbetet under längre perioder men det är svårt att få jobb plus pratat med en studievägledare ang evt studera på universitet. Nu är det så att jag är gravid... Det va inte planerat, och kom som en chock både för mig och min sambo då vi skyddar oss samt att jag även haft oregelbunden mens under ett års tid. Jag vill ju såklart behålla detta men jag är så orolig... Jag har googlat och sökt på arbetstagarens rättigheter som gravid och det verkar som man inte har några. Att jag kan komma behöva acceptera 12 h pass, lite återhämtning mellan pass, övertid, jour plus övertid, överliggningar med lite vila mellan, och vetskapen om att jag aldrig vet hur mkt jag kommer vara på arbetsplatsen per månad... Jag blir orolig för att något ska hända mig eller min graviditet... Kanske missfall på tåget om man är för trött? Finns det någon tågvärd här eller lokförare som vart gravid och jobbat samtidigt? Hur gjorde ni? Har ni några råd.... 
  • Svar på tråden Någon Tågvärd här som kan prata med mig?
  • Anonym (SJ)