Mayjel skrev 2025-08-20 19:25:35 följande:
Stämmer det verkligen för kvinnor över 40, rent generellt? Jag trodde även kvinnor var mer sexuella som yngre, just med alla hormoner som flödar då och sedan avtar med åldern.
Trist att män når sin peak så tidigt, om det nu verkligen är sant. För mig låter det inte särskilt lockande med en man som har en ljummen och avdankad sexualitet. Då kan man lika gärna bli ihop med en asexuell person i min mening.
Det är självklart varierande men många undersökningar visar på det.
Kvinnors sexlust ökar med åldern
Vill din man ha sex oftare än du vill? Inga konstigheter i det ? men, vänta bara. Kvinnor får nämligen ofta mer lust än männen runt övergångsåldern.
Män framställs ofta som kvinnohungriga, sexfixerade försteälskare, men har män verkligen ett större behov av sex, och förändras det under livets gång?
Ja, det gör det, Som tonåringar har män som regel större aptit på sex än jämnåriga kvinnor. I denna ålder kulminerar nämligen männens sexlust, ¬varefter den sedan långsamt börjar avta. ¬Kvinnornas sexlust blir omvänt större genom livet och når sin absoluta topp först när de närmar sig övergångsåldern.
Kvinnors sexlust ökar med åldern
I 40-årsåldern är det inte ovanligt att kvinnor har påtagligt mer lust till sex än sina jämnåriga manliga partners.