• Anonym (Johan)

Varför vill en del män ha yngre tjejer och vad tycker ni kvinnor om det ?

Ja , varför är det så ? Jag har varit tillsammans med både yngre, äldre och lika gamla och jag förstår ärligt talat inte varför en del män är så besatta av yngre tjejer. Som jag ser finns inga fördelar alls, tvärtom. 

Vad tycker ni kvinnor om män som väljer yngre tjejer ? 

OBS med yngre menar jag en väsentlig ålderskillnad, typ 15-25 år yngre. 

• Svar på tråden Varför vill en del män ha yngre tjejer och vad tycker ni kvinnor om det ?
  • Anonym (Morris)
    Anonym (50?) skrev 2025-08-20 09:43:57 följande:
    Fast man skjuter sig själv lite i foten om man själv börjar bli, på riktigt, äldre, och ser ner på folk som är i behov av hjälp och stöd från vård och samhälle. För det kanske inte dröjer så länge innan man själv "är där" s.a.s.
    Handlar inte om att se ner på någon. Men självklart lever man olika liv om en är 50 nånting och den andre 70 eller äldre. Svårt att leva ett aktivt liv när barnen är utflugna om man lever med en pensionär som behöver stöd från vården. 
  • Mayjel
    Anonym (40 +) skrev 2025-08-20 19:16:36 följande:
    Vad konstigt, jag har alltid fått höra att mäns sexlust oftast är som störst när dom är yngre och att kvinnors sexlust är större runt 40 årsåldern.

Självklart varierar det från person till person men jag tycker nog att det stämmer för mig och mina kompisar, så gott som alla mina tjejkompisar tycker att sexlivet är bättre när vi nu är lite över 40. För många är småbarns åren över och man är inte lika osäker som man var som ung strax över 20, man vet vad man vill, har erfarenhet och inte lika osäker på sin kropps utseende, visst såg man kanske bättre ut vid 20 men var också mer fixerad vid sitt utseende och om man skulle duga. Nu är det inte lika viktigt speciellt om man lever med sin partner men visst om man är med en ny partner om man t ex separerar tänker man nog mer på sitt utseende igen men har ändå en annan erfarenhet men som sagt självklar är det olika ifrån person till person.
    Sexlusten är inte konstant genom livet, utan varierar både mellan könen och individuellt. Generellt sett kan man säga att mäns sexuella förmåga kan vara störst i tonåren och minska något med åren, medan kvinnors lust ofta ökar i fyrtioårsåldern. Lusten påverkas av en mängd faktorer som hormoner, stress, sömn, sjukdom och relationer. 
    Män:
    Tonåren: Män upplever ofta en topp i sexuell lust och förmåga under tonåren. 

Minskning med åldern: I 40-årsåldern kan vissa män uppleva en minskning i sexuell förmåga, som erektionsproblem, även om lusten kan vara kvar.
    Kvinnor:

Lustökning:
    Vissa kvinnor upplever en ökad sexlust i fyrtioårsåldern,
    Stämmer det verkligen för kvinnor över 40, rent generellt? Jag trodde även kvinnor var mer sexuella som yngre, just med alla hormoner som flödar då och sedan avtar med åldern. 

Trist att män når sin peak så tidigt, om det nu verkligen är sant. För mig låter det inte särskilt lockande med en man som har en ljummen och avdankad sexualitet. Då kan man lika gärna bli ihop med en asexuell person i min mening. 
  • Anonym (50?)
    Anonym (Lady) skrev 2025-08-20 19:10:58 följande:
    Jag är kvinna 50++.

Skulle lätt kunna festa varje helg, inga problem. Dock är partnern inte så sugen på det så det blir kanske en gång per månad.
    Innan vi träffades festade jag varje helg, ibland både fredag och lördag. Var runt 50 då.

Jag har mycket högre sexlust nu än jag hade som ung. Numera behöver jag inte oroa mig för en oönskad graviditet bland annat.

Jag började resa när jag var 47, efter det har jag rest minst två gånger varje år. Oftast by myself förutom senaste åren efter att jag träffat min särbo. Vi reser ett par gånger per år också.

Närmar mig 60 men det struntar jag i, jag tänker leva så länge jag lever!
    Är man 50+ och fortfarande har ett behov av att festa varje själv känns det som personen har fastnat i tonåren, när livet skulle vara en fest och roligt jämt. 

En normal 50-plussare håller inte på så.
  • Anonym (Lady)
    Anonym (50?) skrev 2025-08-20 19:26:51 följande:
    Är man 50+ och fortfarande har ett behov av att festa varje själv känns det som personen har fastnat i tonåren, när livet skulle vara en fest och roligt jämt. 

En normal 50-plussare håller inte på så.
    Noterat!

Vilken tur att man får välja själv då.
  • Anonym (40 +)
    Mayjel skrev 2025-08-20 19:25:35 följande:
    Stämmer det verkligen för kvinnor över 40, rent generellt? Jag trodde även kvinnor var mer sexuella som yngre, just med alla hormoner som flödar då och sedan avtar med åldern. 

Trist att män når sin peak så tidigt, om det nu verkligen är sant. För mig låter det inte särskilt lockande med en man som har en ljummen och avdankad sexualitet. Då kan man lika gärna bli ihop med en asexuell person i min mening. 
    Det är självklart varierande men många undersökningar visar på det.

Kvinnors sexlust ökar med åldern

Vill din man ha sex oftare än du vill? Inga konstigheter i det ? men, vänta bara. Kvinnor får nämligen ofta mer lust än männen runt övergångsåldern.

Män framställs ofta som kvinnohungriga, sexfixerade försteälskare, men har män verkligen ett större behov av sex, och förändras det under livets gång?

Ja, det gör det, Som tonåringar har män som regel större aptit på sex än jämnåriga kvinnor. I denna ålder kulminerar nämligen männens sexlust, ¬varefter den sedan långsamt börjar avta. ¬Kvinnornas sexlust blir omvänt större genom livet och når sin absoluta topp först när de närmar sig övergångsåldern.

Kvinnors sexlust ökar med åldern

I 40-årsåldern är det inte ovanligt att kvinnor har påtagligt mer lust till sex än sina jämnåriga manliga partners. 

• Mandel
    Anonym (50?) skrev 2025-08-20 18:54:13 följande:
    Vad är din teori om varför dessa kvinnor har valt så mycket äldre män?

Jag ägnar mig inte åt att killgissa vad andra människor gör och varför, men de flesta av dem har träffats i jobbsammanhang och tycke uppstod på så vis. 
    De har alltså inte aktivt sökt äldre/yngre.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (Lady) skrev 2025-08-20 19:10:58 följande:
    Jag är kvinna 50++.

Skulle lätt kunna festa varje helg, inga problem. Dock är partnern inte så sugen på det så det blir kanske en gång per månad.
    Innan vi träffades festade jag varje helg, ibland både fredag och lördag. Var runt 50 då.

Jag har mycket högre sexlust nu än jag hade som ung. Numera behöver jag inte oroa mig för en oönskad graviditet bland annat.

Jag började resa när jag var 47, efter det har jag rest minst två gånger varje år. Oftast by myself förutom senaste åren efter att jag träffat min särbo. Vi reser ett par gånger per år också.

Närmar mig 60 men det struntar jag i, jag tänker leva så länge jag lever!

Jag är helt på din linje!

Trodde jag var på gränsen till asexuell tills jag skilde mig och insåg att det var x-maken som gjorde mig asexuell. Satan i gatan vilket sexliv jag haft sedan jag skilde mig när jag var 45 år. Så mycket nya upplevelser jag varit med om som jag tidigare bara drömt om.

Av någon märklig anledning kom även intresset för att dricka vin m.m. tillbaka när jag slapp projektleda Familjen AB 24/7. 
    Skillnaden är att jag inte är ute på stan och festar runt utan man gör det med bekanta och mer privata ordnade tillställningar samt att vi börjar tidigt och håller i till sent. 

Jag är mer inne på att det är skillnad på individer även om de är is amma ålder. Finns yngre som inte är intresserade av att festa och ha sex likväl som äldre.
    Samma för allt här i livet. Resa, laga mat, träna osv. Det förekommer i olika grad i alla åldersgrupper och går inte generellt att säga att det minsann är si eller så.

• Mandel
    Mayjel skrev 2025-08-20 19:25:35 följande:

Rent krasst så börjar män få potensproblem med stigande ålder. En del gör någonting åt det och söker hjälp av vården och andra accepterar bara att det är som det är och struntar i det.

Jag lämnade x-särbon just pga sexlivet helt dog ut från hans sida. Jag försökte fråga vad jag kunde göra, men fick bara svaret att det berodde på honom (53 år).
    Det tärde galet att hela tiden vara nära honom eftersom jag var galet attraherad, tänd och kåt på honom och det skapade en galen sexuell frustration så jag kände mig verkligen som värsta "äckeltanten" som bara tänkte på sex hela tiden och jobbade stenhårt på att han inte skulle behöva känna någon press.
    Till slut fick jag ur honom att han inte saknade sex så han såg ingen anledning till att försöka lösa problemet och då lämnade jag. 
    Jag kunde inte tänka mig att leva resten av livet utan sex och definitivt inte tillsammans med en man jag mest av allt alltid ville hoppa på så fort jag såg honom...
  • Anonym (Tror det beror på...)

Jag tror detta beror på att man inte ansågs god nog mellan 18-35 och sedan förväntas tacksamt dejta singelmammor. Nej tack.

• Anonym (J.J)

Det är väl knappast nån nyhet att män gillar yngre tjejer, de är vackrare, sexigare och snyggare. Men så länge vi äldre tjejer inte dekar ner oss totalt och hittar en man där vi älskar varandra så är risken fortfarande liten att han lämnar för nån yngre. 

Dels så är yngre tjejer inte så intressanta förutom att ligga med (oftast). Och dels så är nog inte chansen så stor att en ung snygg tjej som dessutom är vettig vill ha en betydligt äldre man som redan har barn och familj. 

Unga tjejer är och har alltid varit snygga och åtrovärda men oftast bara på ett sexuellt plan. 

• Anonym (man)
    Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-20 13:14:53 följande:
    Självklart har inte yngre sämre personligheter, ibland är det tvärtom. Men inte alltid, och som du själv är inne på, kan det vara svårare att passa ihop om det är stor åldersskillnad. Inte minst blir det problem på ålderns höst.

Jag menade mer att män som gärna vill ha en (mycket) yngre partner, kanske prioriterar just ungdom och skönhet, framför personlighet, eller om de passar ihop på andra sätt. Annars borde ju inte åldern spela någon roll tycker man. Då kan hon lika gärna vara jämnårig eller bara något yngre. 

Jag tror inte att medelålders män som jagar 20-25 år yngre kvinnor, i första hand är ute efter dessa unga kvinnors fantastiska personligheter.
    Haha! Nej, jag håller med dig helt. Ville bara peka ut vad jag uppfattar som ett vanligt feltänk, men jag förstår att det inte var så du menade.

Jag har en nära vän (40+) som gärna vill träffa 25-åriga tjejer. Även om personlighet hos kvinnor inte är oviktigt för honom är det tydligt att en jämnårig kvinna med välmatchad personlighet inte är tillräcklig. Jag tycker det är rätt sunkigt och även om han är min nära vän så hoppas jag i det tysta och lite elakt att han inte lyckas träffa någon 25-åring.
  • Anonym (40 +)
    Anonym (Tror det beror på...) skrev 2025-08-21 09:34:47 följande:

Jag tror detta beror på att man inte ansågs god nog mellan 18-35 och sedan förväntas tacksamt dejta singelmammor. Nej tack.

Tråkigt att du upplever att du inte ansågs god mellan 18-35 år av yngre kvinnor då, dvs jämngamla.

Men då menar du alltså att du anses god nu för unga kvinnor när du är äldre?
    Att dom unga kvinnorna vill ha dig nu när du är äldre?
    Unga kvinnor ville inte ha dig då men unga kvinnor  vill det nu?

För frågan gällde ju varför vissa äldre män vill ha yngre kvinnor eller menar du att du nu när du själv är äldre inte vill ha jämngamla utan ca 20 år yngre men 
    är det lättare nu då menar du eller bara att du är intresserad av yngre men att det inte är någon skillnad?

Har du lättare att få ihop det  nu med en ung kvinna än du hade när du själv var ung?
  • Anonym (50?)
    Anonym (Tror det beror på...) skrev 2025-08-21 09:34:47 följande:

Män som påstår det du påstår brukar ofta ha en historia av att ha varit blyga och fega när det gäller att ta kontakt med kvinnor, sen när de blir äldre ska de "kompensera" för det de inte fick då genom att sukta efter yngre. Jobbade du inte på att bli mer vågad i att ta kontakt med tjejer som yngre, ska du baskemej låta bli nu också.
  • Mayjel
    Mandel skrev 2025-08-21 08:59:17 följande:
    Rent krasst så börjar män få potensproblem med stigande ålder. En del gör någonting åt det och söker hjälp av vården och andra accepterar bara att det är som det är och struntar i det.

Jag lämnade x-särbon just pga sexlivet helt dog ut från hans sida. Jag försökte fråga vad jag kunde göra, men fick bara svaret att det berodde på honom (53 år).
    Det tärde galet att hela tiden vara nära honom eftersom jag var galet attraherad, tänd och kåt på honom och det skapade en galen sexuell frustration så jag kände mig verkligen som värsta "äckeltanten" som bara tänkte på sex hela tiden och jobbade stenhårt på att han inte skulle behöva känna någon press.
    Till slut fick jag ur honom att han inte saknade sex så han såg ingen anledning till att försöka lösa problemet och då lämnade jag. 
    Jag kunde inte tänka mig att leva resten av livet utan sex och definitivt inte tillsammans med en man jag mest av allt alltid ville hoppa på så fort jag såg honom...

Jo, med sjunkande testosteronnivåee så dalar väl även sexlusten för många. Finns dock hormontillskott även för äldre och medelålders män i form av testosteron. Tänker att träning och ett hälsosamt leverne i övrigt också påverkar till det positiva. Men många män verkar fort bli trötta och omotiverade till detta, många redan i 30-årsåldern. Det är lite sorgligt. 

Förstår att du lämnade honom, bra gjort. Själv hade jag nog blivit ?smittad? av en partner med låg till obefintlig sexlust och blivit lika trött och tråkig själv. Inte mycket bättre det så jag hade nog också lämnat u slutändan.

• Anonym (Tror det beror på...)
    Anonym (40 +) skrev 2025-08-21 10:44:51 följande:
    Tråkigt att du upplever att du inte ansågs god mellan 18-35 år av yngre kvinnor då, dvs jämngamla.

Men då menar du alltså att du anses god nu för unga kvinnor när du är äldre?
    Att dom unga kvinnorna vill ha dig nu när du är äldre?
    Unga kvinnor ville inte ha dig då men unga kvinnor  vill det nu?

För frågan gällde ju varför vissa äldre män vill ha yngre kvinnor eller menar du att du nu när du själv är äldre inte vill ha jämngamla utan ca 20 år yngre men 
    är det lättare nu då menar du eller bara att du är intresserad av yngre men att det inte är någon skillnad?

Har du lättare att få ihop det  nu med en ung kvinna än du hade när du själv var ung?
    Jag upplever att jämnåriga kvinnor på nåt vis känner sig berättigade till mig. Speciellt en. En barndomsväns storasyster. Hon var inte intresserad av mig alls när jag var 15 och hon 18. Inte när jag var 20 eller 25 heller. Sedan söker hon upp mig när hon är skild, har två barn och nästan är 40 och hävdar att hon alltid vart kär i mig.

Det är som att jag är något slags tröstpris. Någon som nätt och jämnt duger nu men inte då. Den känslan får jag av jämnåriga kvinnor. Samt att jag förväntas vara tacksam för det.

Yngre kvinnor (då menar jag inte 20 år yngre, det skulle vara rätt nasty av mig utan 5-10 år yngre) känns mer genuina. Gillar de mig så gillar de mig, jag är inte ett tröstpris 
Svar på tråden Varför vill en del män ha yngre tjejer och vad tycker ni kvinnor om det ?