Jimmy75 skrev 2025-08-20 21:35:48 följande:
Blir galen på min son 😩
Ser att några av förslagen kretsar kring skam och kan bara väldigt starkt avråda från dessa. Att beteenden inte är okej kan man markera och klargöra utan att skada. Er son saknar än så länge färdighet och förmåga att på ett bättre sätt hantera situationerna då de hårda orden kommer. Dessa förmågorna kommer han inte utveckla genom att man kopplar hans beteende till känsla av skam.
Det skrivs också att beteendet måste få konsekvenser vilket i sig är delvis sant. Det är dock så att ofta är konsekvens i det sammanhanget i själva verket en synonym för straff, alltså en påföljd som har för avsikt att vara negativ för barnet. En konsekvens är egentligen, i dess rätta bemärkelse inget annat än en följd av det som föregår konsekvensen, ett resultat av en handling, vilket långt ifrån alla gånger är ett straff. För att er son ska kunna lära sig förstå det där med konsekvenser på ett konstruktivt sätt är det viktigt med en tydlig, naturlig och logisk koppling mellan handlingen/beteendet och konsekvensen. Även om jag förstår tanken bakom att dra in skärmtid som konsekvens för ett oönskat beteende finns det inte någon naturlig koppling mellan användande av fula ord och att inte få använda skärm, såvida det inte är just via skärmen de fula orden lärs in. Samma princip gäller för övrigt även när man vill använda sig av att förstärka önskat beteende med hjälp av belöningar.
Tänk såhär, innan er son hade lärt sig gå, men så sakta började försöka så är jag helt övertygad om att ni inte bestraffade honom för uteblivna resultat och de gånger han inte lyckades gå. Ni visade inte besvikelse, sura miner eller något annat negativt. Det är jag helt övertygad om. Däremot föreställer jag att ni gav möjlighet att underlätta fortsatta försök att få det rätt med stort tålamod och när det lyckades möttes han förmodligen en väldigt mycket förstärkning i form av leenden, uppmuntrande ord och på annat vis yttringar av stolthet, glädje och kärlek. Om er son hade förmågan att göra annorlunda så att han möttes av det i de situationer där det nu istället blir fel, så skulle han med all säkerhet göra det istället. Ett vanligt misstag (som är så lätt att göra och jag själv gör fler gånger också) är att vi försöker arbeta med beteendeförändring, dvs försöka lära in nytt beteende, i en situation där barnet inte befinner sig i ett State of mind som förenat med eftertanke och inlärning. Vår korrigering sker många gånger när barnet har tappat kontrollen eller av andra skäl befinner sig i stark stress/ilska/frustration. Då ska vi istället bara inrikta oss på att hantera situationen och få barnets affekt att gå ner igen. Att arbeta med att försöka lära honom bättre sätt att hantera såna situationer har större chans att lyckas vid andra tidpunkter, vilket för övrig också sannolikt är då han kan få er uppskattning för mer önskade beteenden.
Allt det här är såklart jättelätt att säga och inte alls lika lätt att göra. En väldigt grov förenkling är att ju mer stress/ilska/frustration desto större sårbarhet i situationen och därmed också större risk för negativa beteenden, så arbeta med att hitta saker som minskar stress och belastning för er son. Jag menar inte att det får det grova språket att minska i sig, men risken att hamna där för honom och anledningarna att ta till det minskar, vilket är en vinst. Jag tänker att ni framför allt behöver få så mycket klarhet ni kan i vad som väcker detta och vid vilka tillfällen det oftast uppstår. Ju mer ni vet om detta desto större möjlighet att förebygga.
Rekommenderar boken Att växa tillsammans av Ross Greene. Det kan också vara en idé att kika på hans hemsida https://livesinthebalance.org/ Visserligen är sidan på engelska, men där kan ni hitta bra material. Går också att kika på YouTube och videor om Collaborative and proactive solutions.
Jag tycker att du skriver mycket klokt, men blir ändå lite tveksam till dessa "superpsykologiga" svar. Jag menar, människor gör fel hela tiden trots att de vet vad som är rätt, av en mängd olika anledningar. Att höra till gruppen, att känna spänning, att det är kul att testa ord, att få en reaktion av mamma och pappa, att visa att man är ilsken ... blir det inte lite platt att reducera allt det till färdighetsbrister?
Jag tycker också att det ofta verkar som att färdighetsperspektivet bortser från människors inneboende drivkrafter och viljor, som kan vara väldigt olika. Det känns som att det perspektivet också har en extremt ljus människosyn, vilket naturligtvis inte är fel per se, men kanske inte alltid blir så hjälpsamt i praktiken? Människor har också har "mörka" sidor och egenskaper som ibland påverkar vårt beteende. Blir det inte lite reducerande att tro att alla skulle vilja uppföra sig på samma sätt, bara de kunde?