• Anonym (Kattis)

Blir galen på min son 😩

Min 9-åriga grabb säger så mycket fula saker till både mig och hans pappa, det rör sig om "n-ordet", b*g, bitch och liknande. Hur tusan ska vi få stopp på detta!? BUP råder bara till att nonchalera, vilket inte verkar hjälpa 😪 Ordförrådet kommer från kompiskretsen i skolan, kan ju inte hålla honom därifrån heller 👎

• Svar på tråden Blir galen på min son 😩
  • Anonym (Klara)
    Anonym (-) skrev 2025-08-25 01:17:59 följande:
    Jag ser rakt igenom dig. Du har ingen kompetens. Bland de absolut sämsta ställena att söka hjälp för en sådan här sak är bittra forum fyllda med nonsens och hat som familjeliv och flashback. Skrämmande att jimmy mflr sänker skutan.

Men eftersom ts anser att du och hon har rätt fortsätt att köra på det och se samma resultat. 
    Jag har träffat på signaturen du debatterar mot i andra trådar, där det framkommit vad hen jobbar med. Ditt inlägg blir rätt skojigt när man har den vetskapen. Så mycket kan jag säga.
  • Anonym (-)
    Jimmy75 skrev 2025-08-25 04:51:55 följande:

Personligt tyckande alltså. Jag tänker att de inte relaterar till TS och tänker inte kapa tråden för att diskutera det. Du mer än välkommen att skriva ett meddelande till mig om du vill fortsätta det. I övrigt tycker jag kommentarerna här bör handla om sånt som kan hjälpa frågeställaren vidare.

Det är väl klart det är personligt tyckande. Allt du och jag skriver är vad vi tycker. Det är detta jag menar, du har ingen basal förståelse övht men skriver massa som inte hjälper ts men framställer dig som om du vet vad du pratar om.

Jag tycker inte ts ska lyssna på det du tycker. Jag tycker övht inte hon ska be om råd på ett bittert ställe som familjeliv eller flashback när det gäller ett 9 årigt barn. Hon borde lyssna på den professionella hjälp hon fått (och faktiskt genomföra den, det är här det brister anser jag).
  • Jimmy75
    Anonym (-) skrev 2025-08-26 02:31:04 följande:
    Det är väl klart det är personligt tyckande. Allt du och jag skriver är vad vi tycker. Det är detta jag menar, du har ingen basal förståelse övht men skriver massa som inte hjälper ts men framställer dig som om du vet vad du pratar om.

Jag tycker inte ts ska lyssna på det du tycker. Jag tycker övht inte hon ska be om råd på ett bittert ställe som familjeliv eller flashback när det gäller ett 9 årigt barn. Hon borde lyssna på den professionella hjälp hon fått (och faktiskt genomföra den, det är här det brister anser jag).

Men alltså, såhär.....jag utgår från att du sitter här på del av din lediga tid. Jag utgår också från att du och många andra här sannolikt har en sysselsättning - något du gör med någon form av regelbundenhet för att sätta mat på bordet och betala hyran. Du kanske sitter i kassan på ICA, eller jobbar som trädgårdsmästare, eller har en egen firma som snickare eller rörmokare, eller kanske du är läkare någonstans. Du kan ju vara precis vad som helst. Om du nu är, låt säga trädgårdsmästare eller snickare, menar du att du kan MINDRE om rosor, eller hur man riktar upp en sned vägg bara för att du sitter här? Eller menar du att du inte skulle ge vettiga tankar om saker bara för att här sitter människor som bittra? Det är ju omöjligt att veta vad någon här inne sitter på för kompetens.

TS här....och antagligen även andra som skriver in och startar trådar, är ju ute efter bredd. Att få flera olika perspektiv utifrån olika erfarenheter. Vad är det exempelvis som säger att inte du kunde sitta med exakt samma erfarenhet som TS och gett dem ett klockrent råd? Eller menar du att du själv är just bitter och därför bara ger dåliga råd???

• Anonym (oj)

Vad som funkade för mig när mitt barn var i en liknande period:"OK, det där var ju inte så schysst, men jag vet att du inte menar det. Jag älskar dej och jag vet att du älskar mej också, även när vi är arga på varandra"

Då går luften ur ungen rätt snabbt kan jag säga! Cool

• Anonym (-)
    Jimmy75 skrev 2025-08-26 07:05:12 följande:

Men alltså, såhär.....jag utgår från att du sitter här på del av din lediga tid. Jag utgår också från att du och många andra här sannolikt har en sysselsättning - något du gör med någon form av regelbundenhet för att sätta mat på bordet och betala hyran. Du kanske sitter i kassan på ICA, eller jobbar som trädgårdsmästare, eller har en egen firma som snickare eller rörmokare, eller kanske du är läkare någonstans. Du kan ju vara precis vad som helst. Om du nu är, låt säga trädgårdsmästare eller snickare, menar du att du kan MINDRE om rosor, eller hur man riktar upp en sned vägg bara för att du sitter här? Eller menar du att du inte skulle ge vettiga tankar om saker bara för att här sitter människor som bittra? Det är ju omöjligt att veta vad någon här inne sitter på för kompetens.

TS här....och antagligen även andra som skriver in och startar trådar, är ju ute efter bredd. Att få flera olika perspektiv utifrån olika erfarenheter. Vad är det exempelvis som säger att inte du kunde sitta med exakt samma erfarenhet som TS och gett dem ett klockrent råd? Eller menar du att du själv är just bitter och därför bara ger dåliga råd???

Jag var inte otydlig. Men då du verkar ha svårt att brgripa provar jag igen. Dina råd i tråden är svammel. Du låtsas. Jag ser igenom ditt svammel. TS bör inte lyssna på dig.
  • Jimmy75
    Anonym (-) skrev 2025-08-26 23:21:32 följande:
    Jag var inte otydlig. Men då du verkar ha svårt att brgripa provar jag igen. Dina råd i tråden är svammel. Du låtsas. Jag ser igenom ditt svammel. TS bör inte lyssna på dig.
    Vet du vad? Det är helt frivilligt att antingen följa eller låta bli att följa någons förslag och jag hoppas att den eller de som anser att det är svammel jag kommer med helt sonika väljer att inte bry sig om det. Jag tvingar inte någon att göra som jag säger och det står dig naturligtvis fritt att tänka vad du vill och bilda dig dina egna uppfattningar. Finns liksom inget självändamål för mig att sitta här och övertyga dig om saker.
  • Anonym (-)
    Jimmy75 skrev 2025-08-26 23:57:39 följande:
    Vet du vad? Det är helt frivilligt att antingen följa eller låta bli att följa någons förslag och jag hoppas att den eller de som anser att det är svammel jag kommer med helt sonika väljer att inte bry sig om det. Jag tvingar inte någon att göra som jag säger och det står dig naturligtvis fritt att tänka vad du vill och bilda dig dina egna uppfattningar. Finns liksom inget självändamål för mig att sitta här och övertyga dig om saker.
    Haha ja mig övetygar du aldrig med ditt nonsens.
  • Jimmy75
    Anonym (-) skrev 2025-08-27 15:05:43 följande:
    Haha ja mig övetygar du aldrig med ditt nonsens.
    Din extrema hang-up på mig tre sig en smula märklig. Men det är ju fint att vara så betydelsefull för någon 
  • Anonym (-)
    Jimmy75 skrev 2025-08-27 17:56:00 följande:
    Din extrema hang-up på mig tre sig en smula märklig. Men det är ju fint att vara så betydelsefull för någon 
    Extrem hangup? Lol take your meds
  • Anonym (O)
    Jimmy75 skrev 2025-08-20 21:35:48 följande:
    Blir galen på min son 😩

Ser att några av förslagen kretsar kring skam och kan bara väldigt starkt avråda från dessa. Att beteenden inte är okej kan man markera och klargöra utan att skada. Er son saknar än så länge färdighet och förmåga att på ett bättre sätt hantera situationerna då de hårda orden kommer. Dessa förmågorna kommer han inte utveckla genom att man kopplar hans beteende till känsla av skam. 

Det skrivs också att beteendet måste få konsekvenser vilket i sig är delvis sant. Det är dock så att ofta är konsekvens i det sammanhanget i själva verket en synonym för straff, alltså en påföljd som har för avsikt att vara negativ för barnet. En konsekvens är egentligen, i dess rätta bemärkelse inget annat än en följd av det som föregår konsekvensen, ett resultat av en handling, vilket långt ifrån alla gånger är ett straff. För att er son ska kunna lära sig förstå det där med konsekvenser på ett konstruktivt sätt är det viktigt med en tydlig, naturlig och logisk koppling mellan handlingen/beteendet och konsekvensen. Även om jag förstår tanken bakom att dra in skärmtid som konsekvens för ett oönskat beteende finns det inte någon naturlig koppling mellan användande av fula ord och att inte få använda skärm, såvida det inte är just via skärmen de fula orden lärs in. Samma princip gäller för övrigt även när man vill använda sig av att förstärka önskat beteende med hjälp av belöningar.

Tänk såhär, innan er son hade lärt sig gå, men så sakta började försöka så är jag helt övertygad om att ni inte bestraffade honom för uteblivna resultat och de gånger han inte lyckades gå. Ni visade inte besvikelse, sura miner eller något annat negativt. Det är jag helt övertygad om. Däremot föreställer jag att ni gav möjlighet att underlätta fortsatta försök att få det rätt med stort tålamod och när det lyckades möttes han förmodligen en väldigt mycket förstärkning i form av leenden, uppmuntrande ord och på annat vis yttringar av stolthet, glädje och kärlek. Om er son hade förmågan att göra annorlunda så att han möttes av det i de situationer där det nu istället blir fel, så skulle han med all säkerhet göra det istället. Ett vanligt misstag (som är så lätt att göra och jag själv gör fler gånger också) är att vi försöker arbeta med beteendeförändring, dvs försöka lära in nytt beteende, i en situation där barnet inte befinner sig i ett State of mind som förenat med eftertanke och inlärning. Vår korrigering sker många gånger när barnet har tappat kontrollen eller av andra skäl befinner sig i stark stress/ilska/frustration. Då ska vi istället bara inrikta oss på att hantera situationen och få barnets affekt att gå ner igen. Att arbeta med att försöka lära honom bättre sätt att hantera såna situationer har större chans att lyckas vid andra tidpunkter, vilket för övrig också sannolikt är då han kan få er uppskattning för mer önskade beteenden.

Allt det här är såklart jättelätt att säga och inte alls lika lätt att göra. En väldigt grov förenkling är att ju mer stress/ilska/frustration desto större sårbarhet i situationen och därmed också större risk för negativa beteenden, så arbeta med att hitta saker som minskar stress och belastning för er son. Jag menar inte att det får det grova språket att minska i sig, men risken att hamna där för honom och anledningarna att ta till det minskar, vilket är en vinst. Jag tänker att ni framför allt behöver få så mycket klarhet ni kan i vad som väcker detta och vid vilka tillfällen det oftast uppstår. Ju mer ni vet om detta desto större möjlighet att förebygga.

Rekommenderar boken Att växa tillsammans av Ross Greene. Det kan också vara en idé att kika på hans hemsida https://livesinthebalance.org/ Visserligen är sidan på engelska, men där kan ni hitta bra material. Går också att kika på YouTube och videor om Collaborative and proactive solutions.

Jag tycker att du skriver mycket klokt, men blir ändå lite tveksam till dessa "superpsykologiga" svar. Jag menar, människor gör fel hela tiden trots att de vet vad som är rätt, av en mängd olika anledningar. Att höra till gruppen, att känna spänning, att det är kul att testa ord, att få en reaktion av mamma och pappa, att visa att man är ilsken ... blir det inte lite platt att reducera allt det till färdighetsbrister?

Jag tycker också att det ofta verkar som att färdighetsperspektivet bortser från människors inneboende drivkrafter och viljor, som kan vara väldigt olika. Det känns som att det perspektivet också har en extremt ljus människosyn, vilket naturligtvis inte är fel per se, men kanske inte alltid blir så hjälpsamt i praktiken? Människor har också har "mörka" sidor och egenskaper som ibland påverkar vårt beteende. Blir det inte lite reducerande att tro att alla skulle vilja uppföra sig på samma sätt, bara de kunde?
  • Jimmy75
    Anonym (O) skrev 2025-09-01 23:23:00 följande:
    Jag tycker att du skriver mycket klokt, men blir ändå lite tveksam till dessa "superpsykologiga" svar. Jag menar, människor gör fel hela tiden trots att de vet vad som är rätt, av en mängd olika anledningar. Att höra till gruppen, att känna spänning, att det är kul att testa ord, att få en reaktion av mamma och pappa, att visa att man är ilsken ... blir det inte lite platt att reducera allt det till färdighetsbrister?

Jag tycker också att det ofta verkar som att färdighetsperspektivet bortser från människors inneboende drivkrafter och viljor, som kan vara väldigt olika. Det känns som att det perspektivet också har en extremt ljus människosyn, vilket naturligtvis inte är fel per se, men kanske inte alltid blir så hjälpsamt i praktiken? Människor har också har "mörka" sidor och egenskaper som ibland påverkar vårt beteende. Blir det inte lite reducerande att tro att alla skulle vilja uppföra sig på samma sätt, bara de kunde?

Jag menar inte att alla skulle vilja uppföra sig på samma sätt. Däremot ligger det i människans och i synnerhet ett barns överlevnadsintresse att undvika olika varianter av antisociala beteenden. Det är helt enkelt övervägande till nackdel att bete sig illa i omgivningens ögon. Det är inte samma sak som att barnet inte kan bli argt. Och visst finns det personer där det kvittar vad som görs. De håller ändå kvar vid dysfunktionella beteenden och strategier. De personerna är dock få till antalet och det finns inget att förlora på att ha perspektivet att de saknar förutsättningar att göra bättre/klokare val.

Men i grund och botten handlar det ju om vilket förhållningssätt man har till sin omvärld och där måste man naturligtvis inte dela min uppfattning, men jag vågar påstå att den har bättre utfall än motsatsen. Jag har sett tillräckligt många barn och vuxna leva upp till de låga förväntningar som finns på dem på samma gång som jag sett barn och vuxna med dysfunktionella beteende, socialt utdömda, börja fungera för att de hamnade i rätt sammanhang där någon annan trodde gott om dem tillräckligt länge och tydligt för att de skulle börja tro gott om själva.

• Anonym (Hmm)
    Anonym (Klara) skrev 2025-08-25 06:43:52 följande:
    Jag har träffat på signaturen du debatterar mot i andra trådar, där det framkommit vad hen jobbar med. Ditt inlägg blir rätt skojigt när man har den vetskapen. Så mycket kan jag säga.
    NEJ DET BLIR DEN INTE ( BÅDE MÖRKHYAD SAMT SVARTSKALLE) 
  • Anonym (Hmm)
    Jimmy75 skrev 2025-09-02 00:03:19 följande:

Jag menar inte att alla skulle vilja uppföra sig på samma sätt. Däremot ligger det i människans och i synnerhet ett barns överlevnadsintresse att undvika olika varianter av antisociala beteenden. Det är helt enkelt övervägande till nackdel att bete sig illa i omgivningens ögon. Det är inte samma sak som att barnet inte kan bli argt. Och visst finns det personer där det kvittar vad som görs. De håller ändå kvar vid dysfunktionella beteenden och strategier. De personerna är dock få till antalet och det finns inget att förlora på att ha perspektivet att de saknar förutsättningar att göra bättre/klokare val.

Men i grund och botten handlar det ju om vilket förhållningssätt man har till sin omvärld och där måste man naturligtvis inte dela min uppfattning, men jag vågar påstå att den har bättre utfall än motsatsen. Jag har sett tillräckligt många barn och vuxna leva upp till de låga förväntningar som finns på dem på samma gång som jag sett barn och vuxna med dysfunktionella beteende, socialt utdömda, börja fungera för att de hamnade i rätt sammanhang där någon annan trodde gott om dem tillräckligt länge och tydligt för att de skulle börja tro gott om själva.

Varför ? Har du bestämt det ? Så om ni alla har fel, och någon vibrerat .. efter det.. å ska ni döda personen då ? Nej det är ni u för fina för, så ni låser in och kastar nyckeln.... Ja jag vet... Men ärligt talat.. om det var ni som hade fel hela vägen då ? Vad ska vi göra med dig då ?Men när ni inser att ni är så mycket lägre stående.. skulle ni fortfarande inte kasta nyckeln? Förmodligen.. för n är fega jävla as.. eller hur ? 
  • Jimmy75
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-03 21:09:48 följande:
    Varför ? Har du bestämt det ? Så om ni alla har fel, och någon vibrerat .. efter det.. å ska ni döda personen då ? Nej det är ni u för fina för, så ni låser in och kastar nyckeln.... Ja jag vet... Men ärligt talat.. om det var ni som hade fel hela vägen då ? Vad ska vi göra med dig då ?Men när ni inser att ni är så mycket lägre stående.. skulle ni fortfarande inte kasta nyckeln? Förmodligen.. för n är fega jävla as.. eller hur ? 
    Jag kan tyvärr inte ge dig ett vettigt svar eller kommentar för jag förstår inte vad du pratar om.
  • Anonym (Minna)
    Anonym (Kattis) skrev 2025-08-20 18:54:30 följande:
    Blir galen på min son 😩

Min 9-åriga grabb säger så mycket fula saker till både mig och hans pappa, det rör sig om "n-ordet", b*g, bitch och liknande. Hur tusan ska vi få stopp på detta!? BUP råder bara till att nonchalera, vilket inte verkar hjälpa 😪 Ordförrådet kommer från kompiskretsen i skolan, kan ju inte hålla honom därifrån heller 👎

Det är bara den åldern han är i. Jag var likadan i den åldern och många av skolkamraterna också. Man tror man är cool och har koll på läget. Sen PANG kommer tonårs-hormonerna som ett brev på posten och man blir plötsligt extremt självmedveten. 

Med andra ord: det går över. Men visa tydligt att ni inte uppskattar det. Gränser är bra, speciellt i den åldern. Bara för att det är en fas så ska ni ju inte lägga er platta för det. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-03 21:04:28 följande:
    NEJ DET BLIR DEN INTE ( BÅDE MÖRKHYAD SAMT SVARTSKALLE) 

Va? 

• Anonym (Kattis)
    Jimmy75 skrev 2025-09-03 21:22:34 följande:
    Jag kan tyvärr inte ge dig ett vettigt svar eller kommentar för jag förstår inte vad du pratar om.
    Snälla, ge hen inte mer av din tid 🤗 Avsluta konversation med honom. Tack för dina råd 🥰
  • Anonym (Kattis)
    Anonym (Hmm) skrev 2025-09-03 21:09:48 följande:
    Tacksam om du lämnar den här tråden, du tillför inget 
  • Jimmy75
    Anonym (Kattis) skrev 2025-09-05 09:31:22 följande:
    Snälla, ge hen inte mer av din tid 🤗 Avsluta konversation med honom. Tack för dina råd 🥰
    Ska inte....det var bara jag som inte var riktigt uppmärksam på vem det var och därför svarade. Sorry!
Svar på tråden Blir galen på min son 😩