Anonym (Lovisa) skrev 2025-08-21 07:51:27 följande:
För mig visar det mest att ni är för snälla/mesiga som individer och han därför inte känner behov av att respektera just er.
Jag har en väninna som alltid hävdat att hennes barn är viljestarka och därför berte sig lite hur som helst. Och jag kan säga att det är verkligen inte så. Sanningen är att hon är en curlande dörrmatta som inte kan hävda sin åsikt och inte står fast vid konsekvenser. Vem som helst över 3 år kan köra över henne. En kvinna som hellre har husfridssex och mår dåligt än säger åt sin man att hon inte vill. Hon springer fortfarande efter sin nästan myndige son och hämtar dricka till honom om de går på fik fast hon har ont i sin kropp, vad fan är det? Låt honom hämta dricka själv, låt era bortklemade barn ta något ansvar för sin existens!
Hos mig har hennes barn alltid varit lydiga, artiga och gjort som vi säger.
Öva på ledarskap innan ert barn spårar ur.
Jag håller med om att det är allt för många föräldrar som inte vet vad disciplin är och inte vet hur man uppfostrar barn, inte vet hur man sätter gränser eller ger konsekvenser på handlingar. De låter barnen vara respektlösa och köra över de fullständigt, barnen växer därefter upp och blir olidliga samt problematiska människor.
Mannens syster har ett barn på 3,5 år som hon har börjat kalla för ?viljestarkt?. Det handlar bland annat om att hon kan börja gallskrika och gråta på restauranger så mycket, för att de inte kan ge henne det hon vill ha (för att de inte kan erbjuda något sådant), så de till slut måste lämna. Är allmänt olidlig och skriker och har sig om någon säger nej om något. Slänger med grejer och slåss. Sanningen är att jag sedan start sett att de inte satt gränser, sagt till henne eller gett konsekvenser när hon gjort saker dåligt (exempelvis slagit på någon, tagit leksaker från min då bebis och kastat iväg, osv) och låtit henne få som hon vill med allt. Sedan är de förvånade över att hon ställer till scener och inte kan ta ett nej ibland? Att de inte vet hur de ska hantera henne ibland? Nej men jag tycker faktiskt synd om barnet som inte får lära sig hur man är en fungerande människa av sina föräldrar, hon kommer få det tufft i livet. Samtidigt som jag kommer undvika deras barn så mycket som möjligt för vill inte att min dotter ska utsättas för henne.
Så mitt svar till TS är att jobba på att bli bestämd och få mer pondus. Låt inte honom säga sådana ord och ge verkliga och jobbiga konsekvenser om han motsätter sig. Och det låter som att ni behöver ta till med riktigt grova konsekvenser i detta läget. Det kommer såklart bli ett helvete för er då ni har låtit det gå så långt men det är bättre sent än aldrig. All lycka till er! Och andra som läser detta borde ta till er det och inte låta detta hända med era barn. Uppfostran och disciplin startar redan i småbarnsåldern, annars blir det tuffare sen.