• MammaL76

En sladdis - 45+?

Hej!
    Jag och min sambo funderar på en ?sladdis?? då min sambo inte har några egna barn tidigare. Jag fick min son när jag var 17 år, min son blir 32 år i nästa månad. Och min avlidna man sen över 23 år kunde inte få barn, han avled i Augusti 2019 av KOL 45 år gammal. Min barndomsvän sen 30 + år blev min bättre halva 2020, har varit gravid 2 ggr - sist i våras 2023. Har haft sån bebis-längtan ett tag nu och pratat med min sambo om detta. Jag har regelbunden äggavlossning och menstruation varje månad och tänker försöka ?pricka? RÄTT dessa följande månader (blir 50 år i Mars -26) och hoppas att det lyckas. Har inte känt denna riktiga längtan på flera år?

Är det fler kvinnor i liknande situatio?? Skriv gärna och berätta er historia?.är man tokig som ens försöker??

//Mamma L i Malmö

• Svar på tråden En sladdis - 45+?
  • Anonym (Nej)

Mina svärföräldrar fick en sladdis vid 46/48 och helt ärligt så är det synd om dem. De kunde ha levt ett lugnt liv med alla barn ur huset, istället har de en bortskämd unge som inte tar något på allvar. Fram till nyligen har de fått släppa med hen på allt de gör då hen inte velat vara ensam hemma trots att hen är 16. 

Hoppas på barnbarn och njut av livet 🙏

• Anonym (Nice)
    MammaL76 skrev 2025-08-20 20:09:03 följande:
    En sladdis - 45+?

Hej!
    Jag och min sambo funderar på en ?sladdis?? då min sambo inte har några egna barn tidigare. Jag fick min son när jag var 17 år, min son blir 32 år i nästa månad. Och min avlidna man sen över 23 år kunde inte få barn, han avled i Augusti 2019 av KOL 45 år gammal. Min barndomsvän sen 30 + år blev min bättre halva 2020, har varit gravid 2 ggr - sist i våras 2023. Har haft sån bebis-längtan ett tag nu och pratat med min sambo om detta. Jag har regelbunden äggavlossning och menstruation varje månad och tänker försöka ?pricka? RÄTT dessa följande månader (blir 50 år i Mars -26) och hoppas att det lyckas. Har inte känt denna riktiga längtan på flera år?

Är det fler kvinnor i liknande situatio?? Skriv gärna och berätta er historia?.är man tokig som ens försöker??

//Mamma L i Malmö

Nej du är inte tokig, under förutsättning att ni båda är friska och starka så kan det fungera.

För ni måste ju hålla i 20 år framåt. Om då den ena av er skulle få bekymmer med häksan under den tiden, då är den andra förhoppningsvis kry och kan klara föräldraansvaret. 

Det enda som är att fundera på är att risken för funktionsnedsättning hos barnet ökar lite med åldern. Sedan om din nye partner förstår hur bunden man blir med barn under 7 år.
  • Anonym (Hård)

Hade inväntat barnbarn istället om jag vore du. Känner lite tåget har gått i den åldern om du inte skulle bli gravid spontant och det skulle gå bra och inga skador på fostret.
    Att du fått två missfall kan ju tyvärr tyda på att äggen inte är i skick längre. Har du dessutom inte varit gravid sen -23 och försökt kanske det inte går.
    En annan aspekt, hur kul blir det för barnet att ha en 60 åring mamma när det är 10 år? Nej, jag låter kanske hård men hade aldrig satt mig själv och ett eventuellt barn i den situationen. 

• Anonym (Mimmi)

Din son är 32 år, du kanske får barnbarn fortare än du anar? Jag tycker definitivt att tåget gått för din del, för länge sen...

• Anonym (Jag)

Jag är 42 och min man 40. Vi har tre barn 18, 16 och 12 sedan tidigare och nu i vinter ska vi, om allt går bra, få oss en liten sladdis.

Människor här på FL är generellt väldigt dömande över detta men i verkliga livet har vi bara mötts av positivitet. 

Ja, risken för komplikationer ökar något med åldern men enligt min BM är skillnaden jämfört med 35 marginell och ingen gastar om sånt när en 35-åring är gravid. 

Tänk noga igenom om det är något i ett liv som ni skattar högt som ni skulle ?förlora? om ni får ett litet barn. För mig och min man var det inget vi har nu eller drömmer om de närmsta 15 åren som inte går att göra med ett barn. 

lycka till! 

• Anonym (Mimmi)
    Anonym (Jag) skrev 2025-08-21 10:46:45 följande:

Jag är 42 och min man 40. Vi har tre barn 18, 16 och 12 sedan tidigare och nu i vinter ska vi, om allt går bra, få oss en liten sladdis.

Människor här på FL är generellt väldigt dömande över detta men i verkliga livet har vi bara mötts av positivitet. 

Ja, risken för komplikationer ökar något med åldern men enligt min BM är skillnaden jämfört med 35 marginell och ingen gastar om sånt när en 35-åring är gravid. 

Tänk noga igenom om det är något i ett liv som ni skattar högt som ni skulle ?förlora? om ni får ett litet barn. För mig och min man var det inget vi har nu eller drömmer om de närmsta 15 åren som inte går att göra med ett barn. 

lycka till! 

Men lite skillnad på 50 år och 42 kan jag tycka..
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-08-21 10:59:47 följande:
    Men lite skillnad på 50 år och 42 kan jag tycka..
    Det är det ju såklart. Läste för snabbt och antog att TS var strax över 45. Men många kända kvinnor har ju skaffat barn i den åldern och det är väl upp till var och en hur man vill göra tänker jag. Det jag syftade på var att många här dömmer utan att veta något om personen. TS kanske är superfräsch och piggare än många 35-åringar, ålder behöver inte alltid betyda något.  

Det man behöver tänka på är väl om man vill vara den ?gamla mamman? och även om man orkar nu, vill jag ha en högstadieelev den dagen jag kanske går i pension. 
  • Anonym (Nej)
    Många kända kvinnor lyckas genom att de gör ivf där äggen testas för kromosom avvikelser innan de sätts tillbaka. Att lyckas naturligt i 50 år åldern är inte hög sannolikhet. Eftersom vi födds med alla våra ägg är de lika gamla som oss. Riskerna är stora att det blir avvikelser i generna/kromosomerna som många gånger leder till missfall. 
  • Anonym (S)

Det är ju inte 45+ utan du skulle bli mamma när du är 50 år. Det är verkligen i elfte timmen. Ni kan ju alltid försöka men det kan bli svårt att bli gravid och behålla en graviditet vid den åldern.

Svar på tråden En sladdis - 45+?