• Vinterstig

Låg moderkaka och blödningar

Hej! Jag är i vecka 15 och förra veckan fick jag två kraftiga blödningar med stora klumpar som jag trodde var missfall. Åkte in till akuten men allt såg bra ut med bebisen. Sedan dess har jag blött av och till, men ultraljuden har varit fina. De sa att moderkakan ligger lite lågt och att jag har en liten subkorionisk blödning som krympt från 3 cm till 1 cm.

Nu blöder jag inte mycket längre, men får blod på papperet varje gång jag torkar mig och ibland små klumpar. Har också väldigt milda kramper som skrämmer mig.

Är det någon som haft liknande och det gått bra? Jag är jätterädd för missfall och känner att jag kommer vara orolig hela graviditeten.

• Svar på tråden Låg moderkaka och blödningar
  • Anonym (Hej)

Hej!
    Jag hade min första lilla blödning i vecka 8. Och sen min större i vecka 18 och fram till vecka 24. Blödde varje vecka. ut kom en frisk liten kille ❤️
    Min moderkaka satt lågt. 

Lycka till ❤️❤️❤️

• Vinterstig
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-21 11:48:45 följande:

Hej!
    Jag hade min första lilla blödning i vecka 8. Och sen min större i vecka 18 och fram till vecka 24. Blödde varje vecka. ut kom en frisk liten kille ❤️
    Min moderkaka satt lågt. 

Lycka till ❤️❤️❤️

Åh tack för att du delar. Så glad att höra att allt gick bra för dig. Var du orolig hela graviditeten? Jag har så mycket ångest 💔 Behövde du åka in till gynakuten vid varje blödning? Hade du lite kramper? Jag vet att det är vanligt när livmodern växer men undrar om något är fel. Tack igen ❤️?????

• Anonym (M)

Jag hade en jättestor blödning i vecka 9. Jag blödde igenom byxorna tom. Hade såna kramper att jag trodde jag skulle svimma. Åkte in akut och på UL såg allt bra ut och blödningen slutade! En vecka senare såg de på UL att jag hade en blödning i  livmodern. Denna blödning var helt borta på UL 10 dagar senare. 

Sen fick jag en till, mindre, blödning i vecka 13. Allt såg bra ut på UL då också!! 

Är nu i vecka 22 och har en livlig liten pojke som sprkar i magen 😊 

• Anonym (Hej)
    Vinterstig skrev 2025-08-21 11:54:50 följande:

Åh tack för att du delar. Så glad att höra att allt gick bra för dig. Var du orolig hela graviditeten? Jag har så mycket ångest 💔 Behövde du åka in till gynakuten vid varje blödning? Hade du lite kramper? Jag vet att det är vanligt när livmodern växer men undrar om något är fel. Tack igen ❤️?????

jag förstår ❤️ jag hade samma!! 

Jag var jätteorolig hela graviditeten, och sjukskriven 100%. Hade ont samtidigt, inte superont men ändå lite kramper. 

jag var inne varje vecka på gynakuten, dom var underbara där ❤️ åk in varje gång du blöder! Sen när jag inte blödde på några veckor så kommer jag ihåg en läkare som sa ? nu tror jag inte du kommer blöda mer? och hon hade rätt. 

Men efter jag har berättat om min situation har jag hört fler som haft blödningar under graviditeten. 

har du fått bekräftat låg moderkaka? 

• Vinterstig
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-21 19:49:15 följande:

jag förstår ❤️ jag hade samma!! 

Jag var jätteorolig hela graviditeten, och sjukskriven 100%. Hade ont samtidigt, inte superont men ändå lite kramper. 

jag var inne varje vecka på gynakuten, dom var underbara där ❤️ åk in varje gång du blöder! Sen när jag inte blödde på några veckor så kommer jag ihåg en läkare som sa ? nu tror jag inte du kommer blöda mer? och hon hade rätt. 

Men efter jag har berättat om min situation har jag hört fler som haft blödningar under graviditeten. 

har du fått bekräftat låg moderkaka? 

Jag blödde igen idag och fick åka in till gynakuten. Bebisen har mått bra på alla ultraljud, men idag sa läkaren att hon ligger lite lågt i livmodern och att jag ska komma tillbaka imorgon för att se att ?hon inte är på väg ut?. På tidigare ultraljud sa de att allt såg bra ut och att det bara var moderkakan som satt lågt, med lite blod bakom. Men den här gången fick jag sjukskrivning för ?hotat missfall? 💔 Var det samma för dig?

Jag är så glad att allt gick bra för dig, jag känner tyvärr inte likadant just nu.

Tack för att du delar, det hjälper enormt.

• Anonym (Hej)
    Vinterstig skrev 2025-08-21 21:38:56 följande:

Jag blödde igen idag och fick åka in till gynakuten. Bebisen har mått bra på alla ultraljud, men idag sa läkaren att hon ligger lite lågt i livmodern och att jag ska komma tillbaka imorgon för att se att ?hon inte är på väg ut?. På tidigare ultraljud sa de att allt såg bra ut och att det bara var moderkakan som satt lågt, med lite blod bakom. Men den här gången fick jag sjukskrivning för ?hotat missfall? 💔 Var det samma för dig?

Jag är så glad att allt gick bra för dig, jag känner tyvärr inte likadant just nu.

Tack för att du delar, det hjälper enormt.

Åh jag håller alla mina tummar och tår för dig och din lilla bebis i magen ❤️ det är så mycket oro, och alla känslor är tillåtna!  ❤️
    Jag hoppas verkligen att ditt lilla knyte får stanna i magen ❤️ du får skriva till mig om du vill prata ut ❤️
Svar på tråden Låg moderkaka och blödningar