• Anonym (Mamma)

Okej att kräva lån med eget kort?

Dottern går i högstadiet. De har inget eget bibliotek, utan lånar från ett i närheten. Blev lite paff när jag fick höra att eleverna måste låna med sina egna kort, samt så ska böckerna lämnas kvar i hemklassrummet sen... är det verkligen okej? Det är ju jag/dottern som är ansvariga för boken, hur kan de då kräva att de som är för skolan ska lånas på privata?

• Svar på tråden Okej att kräva lån med eget kort?
  • EnAnonumius
    Anonym (A) skrev 2025-08-22 09:29:57 följande:
    Det handlar väl om när de lånar medan de är i skolan? Dvs går dit på skoltid och lånar. Att de ska använda sitt eget kort är väl för att veta vem som lånat vilken bok. 

Ni kan ju gå dit på ledig tid och låna vad ni vill.
    Nej det är inget vettigt upplägg alls.

Först skall eleven ha ett biblioteks lånekort och låna en bok på biblioteket, på sitt egna lånekort.
    Där med blir eleven (eller elevens målsman) personlig ansvarig för boken hen lånar, då det ingår i villkoren för på lånekortet.

Hur skall skolan kunna garantera att det inget händer med boken om skolan kräver att boken är där? För det är ju inte skolan som ansvar för den lånade boken, utan det är den (målsman till eleven) som lånade boken på bibblan, i detta fall eleven (ja målsman då).

Så nej det upplägget är inte rimligt någonstans, och TS, gör rätt i som mejlade, skolan och ställde några bra och relevanta frågor. (Se inlägg #4)
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (A) skrev 2025-08-22 10:05:35 följande:
    Fast de har väl skåp eller annat där de lägger in sina saker? Självklart ska inte böckerna ligga framme så vem som helst kan ta dom. 
    Och hur garanterar man att ingen bryter in sig i skåpen?
    Skitlätt att bryta in i de skåpen som man har i skolorna.
    Och med tanke på hur det har ökats med personrån mellan unga i dag så skulle ju jag, som förälder, aldrig acceptera att en lånebok från bibblan skulle ligga kvar i elevskåpet.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Krocko
    EnAnonumius skrev 2025-08-22 10:14:24 följande:
    Och hur garanterar man att ingen bryter in sig i skåpen?
    Skitlätt att bryta in i de skåpen som man har i skolorna.
    Och med tanke på hur det har ökats med personrån mellan unga i dag så skulle ju jag, som förälder, aldrig acceptera att en lånebok från bibblan skulle ligga kvar i elevskåpet.
    Alltså det handlar om en sketen bok, inte guld eller droger Obestämd
  • Anonym (A)
    Krocko skrev 2025-08-22 10:31:02 följande:
    Alltså det handlar om en sketen bok, inte guld eller droger Obestämd
    Håller med. Hur gör eleverna med andra böcker och ytterkläder t ex? Bär de med sig allt till varje lektion för att sedan ta hem det, där det vaktas av föräldrarna?

Vad händer om barnet blir rånat på bussen hem, eller glömmer en bok på bussen? 

Då kan ju alla skåp på skolorna tas bort, eftersom det kan göras inbrott där. Men vänta, det kan ju göras inbrott hemma också, så var ska eleverna ha sina saker egentligen? Är det kanske därför skolorna skippar böcker nu för tiden, för att de blev stulna hela tiden? 
  • Anonym (Py)
    Anonym (A) skrev 2025-08-22 10:35:57 följande:
    Håller med. Hur gör eleverna med andra böcker och ytterkläder t ex? Bär de med sig allt till varje lektion för att sedan ta hem det, där det vaktas av föräldrarna?

Då kan ju alla skåp på skolorna tas bort, eftersom det kan göras inbrott där. Men vänta, det kan ju göras inbrott hemma också, så var ska eleverna ha sina saker egentligen? Är det kanske därför skolorna skippar böcker nu för tiden, för att de blev stulna hela tiden? 
    Här var väl problemet att böckerna skulle förvaras i HEMKLASSRUMMET.
  • Anonym (Mamma)

Böcker som är skolans är en annan sak, och kläder och annat man låter barnen ha i skolan är på eget ansvar, men nu är det SKOLAN som kräver att vi ansvarar för en bok SKOLAN bestämmer ska ligga kvar där. Det blir ju konsekvensen av det. Händer något boken skolan tvingar oss att stå på så kommer vi få bekosta det. Låneböcker borde skolan stå på, allt annat är orimligt.

• Anonym (Mamman)
    Anonym (A) skrev 2025-08-22 10:35:57 följande:

Man köper billiga, begagnade kläder och tillåter inte att barnet tar med onödiga prylar till skolan. Byter cykelnyckel mot kodlås, har hemnyckeln på hemligt ställe utomhus hemma osv. Hade INTE uppskatfat kostnaden för låneböcker som skolan kräver ovanpå allt privat borttappat.
  • Krocko
    Anonym (Mamman) skrev 2025-08-22 11:03:48 följande:
    Man köper billiga, begagnade kläder och tillåter inte att barnet tar med onödiga prylar till skolan. Byter cykelnyckel mot kodlås, har hemnyckeln på hemligt ställe utomhus hemma osv. Hade INTE uppskatfat kostnaden för låneböcker som skolan kräver ovanpå allt privat borttappat.
    Och tonåringar på högstadiet går gärna omkring i billiga begagnade kläder? Tillåt mig småle Tungan ute
  • Anonym (Mamman)
    Krocko skrev 2025-08-22 11:13:57 följande:
    Och tonåringar på högstadiet går gärna omkring i billiga begagnade kläder? Tillåt mig småle Tungan ute
    Här var värsta tappa bort-perioden på mellanstadiet. Men ja, mycket av mina tonåringars kläder är både billiga och begagnade.
  • Anonym (A)
    Anonym (Py) skrev 2025-08-22 11:00:59 följande:
    Här var väl problemet att böckerna skulle förvaras i HEMKLASSRUMMET.
    På bänkarna? Eller i skåp?
  • Anonym (Mamma)
    Krocko skrev 2025-08-22 11:13:57 följande:
    Det är inte skolan som kräver en viss prislapp på kläderna, så det är inte jämförbart.
  • Krocko
    Anonym (Mamma) skrev 2025-08-22 11:40:35 följande:
    Det är inte skolan som kräver en viss prislapp på kläderna, så det är inte jämförbart.
    Det här med kläder var apropå hur troligt det är att det blir inbrott i elevernas skåp. Om din dotter har låneböckerna i sitt skåp så är det väl ingen fara på taket att låna med eget kort?
  • Spucks

Om man behöver betala för försenade, borttappade eller skadade böcker skulle jag vägra. 
    Bara för någon månad sedan fanns en tråd här om ett skolbok som försvann, eftersom eleven hade den liggande på bordet när brandlarmet gick och sedan var den borta. Skolan (och många användare här) tyckte det var ändå elevens ansvar att ta hand om boken och att föräldrarna ska betala för den.

Aldrig i livet. 

• Anonym (Py)
    Spucks skrev 2025-08-22 11:53:28 följande:

Om man behöver betala för försenade, borttappade eller skadade böcker skulle jag vägra. 
    Bara för någon månad sedan fanns en tråd här om ett skolbok som försvann, eftersom eleven hade den liggande på bordet när brandlarmet gick och sedan var den borta. Skolan (och många användare här) tyckte det var ändå elevens ansvar att ta hand om boken och att föräldrarna ska betala för den.

Aldrig i livet. 

På familjeliv är alla så oerhört toleranta. Rektorn skulle kunna slita sönder en elevs skolbok inför flera vittnen, och medlemmar på familjeliv skulle ändå anse att det är elevens och förälderns ansvar och de skulle självfallet glatt betala. 

Jag har aldrig mött så ?toleranta? människor som här!

Svar på tråden Okej att kräva lån med eget kort?