• Anonym (Nedstängd)

Mina känslor för min partner har stängts ned

Jag är tillsammans med en fin och bra tjej men det känns som att mitt undermedvetna har stängt ned mina kärlekskänslor för henne. Hon har gjort mig besviken så många gånger och efter senaste gången så känner jag bara att jag inte vill vara i det här längre. Hon har inte varit otrogen eller nåt sånt utan det störst problemet är den person hon blir under PMS. Hon säger så elaka saker som sätter sig som verkligen "fuckar med min hjärna". De där sakerna går jag sedan och ältar och de blir min sanning. När jag efter några dagar tar upp det med henne svarar hon alltid. " Det där sa jag ju bara för att jag var PMSig". Jag har tidigare haft överseende med dessa dagar men det är nu efter senaste gången som att mitt undermedvetna  säger Det räcker nu! Samtidigt som min logiska hjärna säger. Det var bara PMS kör vidare. Vad göra lita på mitt undermedvetna eller lyssna på minlogiska hjärna?

• Svar på tråden Mina känslor för min partner har stängts ned
  • Anonym (Jessica)

Det går ju inte att skylla på pms. precis som fylla. Eller vad man än nu väljer att jämföra med. 

Vad man än säger så får man stå för skiten. Nånting menar man ju just då. 

Hade aldrig accepterat en sådan ursäkt om jag vore du. Stå på dig, innan hon står på dig. 

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-08-22 20:30:33 följande:

Alltså spontant skulle jag säga att oavsett om man har PMS eller inte, så är det inte okej att säga massa elaka saker. Jag har alltid varit väldigt noga med det att oavsett hur arg jag än är, så är det inte okej att säga elaka saker för det. 

Och om du mår så pass av det, så säger det ju en del om hur hårt det tag, så nä, jag tycker du ska säga ifrån. Att du inte tänker tolerera hennes kommentarer längre  
    Jag tycker du har varit allt för snäll faktiskt. Det finns inget som ursäktar elakheter enligt mig.

Precis. Trans är vad det är, hon får väl lära sig st behärska sig. Det värsta här är att hon säger men jag hade ju pms dååå!!! Hon kan inte ens (uppenbarligen) sägs en riktig ordentlig ursäkt utan skyller ifrån sig 

Och innan nån säger något, jo jag har själv pms då och då. 
  • Anonym (Jessica)

Trams *

men jag håller inte på och gör sånt för det, man får väl tänka sig för? Det du säger när du har pms , är full, arg, vad som, spels roll! Det sägs.

• Anonym (Jessica)
    Anonym (Lilo) skrev 2025-08-22 20:21:21 följande:

Kan man inte bete sig får man antingen hålla sig i soffan och undvika den andra de dagarna (vilket jag har gjort ibland) eller söka hjälp och få medicin (en väninna behöver anti-aggressionsmediciner de dagarna).

Man kan må jättedåligt men man får ändå ta ansvar för sitt beteende.

Ursäkta men vad är anti aggressionsmedicin? Arbeta rop en vårdcentral och har aldrig hört talas om något sdåfant . menar du SSRI? Vanliga antidepressiva. Det kan man få för pms
  • Anonym (Kvinna)

Precis, man bär ändå ansvaret för sitt beteende. Om nu HON har så svåra besvär när HON har pms då är det HENNES ansvar att lära sig behärska sig!
    Och klarar hon inte det så är det HENNES ansvar att söka hjälp att lära sig det. 

Och som någon också säger, helt utan att faktiskt be ordentligt om ursäkt för det. Vansinnigt dåligt. 

• Kvittning

Visst att det finns saker som kan förklaras och man bör ha förståelse för under menscykeln, men det är ju inte en ursäkt för att bete sig som en skitstövel. 

Tex, min vän har extrema menssmärtor, såklart hon behöver förståelse från sin partner. Jag börjar lätt gråta, det är klart att det är bra att min man fattar varför (att jag lätt börjar gråta betyder inte att han ska trippa på tårna, mer att när det händer så inser han att det är pga att jag är extremt känslig och inte för att han gjort något fel). 

Din tjej behöver ta ansvar genom att hitta verktyg för hur hon ska hantera det, och då blir det för dig att stötta henne i det. Tex att hon lär sig att det är bäst att gå därifrån och lugna sig i ensamhet, och då stöttar du i att låta henne vara ensam. Eller att hon lär sig att förstå att om du märker att hon reagerar överdrivet och påpekar det, att hon själv inser det (tex så gör min man det när jag börjar gråta, han frågar om jag har mens och jag inser då att han har rätt i det och vi kommer båda till insikt att det är det som spökar och så kan vi släppa vad det nu var vi pratade om). 

• Anonym (Anonym)

Jag har varit i en liknande situation, det va väldigt jobbigt, men jag kunde hantera situationen lite bättre när jag läste vad PMS innebär om och hur en kvinna bli genom PMS. Det är inte hennes fel, hon behöver faktiskt din hjälp och din stöd när hon har PMS.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Anonym) skrev 2025-08-23 06:59:32 följande:

Jag har varit i en liknande situation, det va väldigt jobbigt, men jag kunde hantera situationen lite bättre när jag läste vad PMS innebär om och hur en kvinna bli genom PMS. Det är inte hennes fel, hon behöver faktiskt din hjälp och din stöd när hon har PMS.

Men sluta. Hon är vuxen och får ta ansvar. Hon kan troligen uppföra sig bättre på jobb där detta beteendet skulle få större konsekvenser.

• Dexter dot com
    Anonym (Anonym) skrev 2025-08-23 06:59:32 följande:

Självklart är det inte hennes fel att hon lider av PMS men hon är ju vuxen och måste ta ansvar för sitt beteende och söka hjälp.
  • Anonym (M)

Det låter för mig som att det kan vara så att hon använder sin pms som ursäkt för att bete sig illa mot dig ts. Dom som trycker till andra så som du beskriver vet vad dom gör. Inte ok och något att se upp med, det kan komma värre saker längre fram.

• Anonym (L)
    Anonym (Nedstängd) skrev 2025-08-22 10:18:00 följande:

Jag är tillsammans med en fin och bra tjej men det känns som att mitt undermedvetna har stängt ned mina kärlekskänslor för henne. Hon har gjort mig besviken så många gånger och efter senaste gången så känner jag bara att jag inte vill vara i det här längre. Hon har inte varit otrogen eller nåt sånt utan det störst problemet är den person hon blir under PMS. Hon säger så elaka saker som sätter sig som verkligen "fuckar med min hjärna". De där sakerna går jag sedan och ältar och de blir min sanning. När jag efter några dagar tar upp det med henne svarar hon alltid. " Det där sa jag ju bara för att jag var PMSig". Jag har tidigare haft överseende med dessa dagar men det är nu efter senaste gången som att mitt undermedvetna  säger Det räcker nu! Samtidigt som min logiska hjärna säger. Det var bara PMS kör vidare. Vad göra lita på mitt undermedvetna eller lyssna på minlogiska hjärna?

Blir hon så utom sig av PMS så behöver hon söka hjälp för det! Det finns mediciner. Hon behöver också äta balanserat med olika typer av fetter, proteiner  och grönsaker.

Det är dumt av henne att inte söka hjälp för sitt problem när hon sårar sin omgivning så mycket! Skadar relationen. Hon bör gå till en gynekolog.

Hon är inte ensam, det finns kvinnor som ska skilja sig en gång i månaden, resten av tiden vill de inte alls skiljas. En del män har bestämt sig för att ignorera dumheterna, men det är upp till var och en att avgöra hur man vill göra.

Vet att hormonerna kan ställa till det, blev själv deprimerad en gång i månaden. 
    Men jag gick inte på andra för jag blev inte arg.
  • Anonym (L)
    Anonym (Jessica) skrev 2025-08-22 20:33:53 följande:
    Precis. Trans är vad det är, hon får väl lära sig st behärska sig. Det värsta här är att hon säger men jag hade ju pms dååå!!! Hon kan inte ens (uppenbarligen) sägs en riktig ordentlig ursäkt utan skyller ifrån sig 

Och innan nån säger något, jo jag har själv pms då och då. 
    Jag urssäktar inte hennes beteende men det finns väldigt stora skillnader i hur PMS kan påverka en person.
  • Anonym (101)

Skulle jag var tillsammans med någon som endast är ?fin? och ?bra? utan att känna kärlek, plus att denne på regelbunden basis är elak utan att ta ansvar för det skulle jag göra det enkelt för mig själv och lämna. Finns det barn med i bilden skulle jag be henne söka hjälp för sitt beteende innan jag beslutar att lämna.

• Olsdotter
    Anonym (Nedstängd) skrev 2025-08-22 10:18:00 följande:

Det spelar ingen roll om "det bara är PMS" eller ej. Du kan konstatera att oavsett anledning sätter sig hennes elakheter på dig, och det är det enda viktiga. Hur logiskt du än kan tycka det vara att "köra på" därför att det "bara är PMS", så ändras inte det faktum att hennes sätt dödar din kärlek till henne.

Sätt er och ha ett allvarligt samtal om detta! Var ärlig mot dig själv, och ta hand om dig hur du sedan än väljer att göra framåt!
    Det ärliga:
    Dina känslor har dött pga hennes beteende under PMS.
  • Anonym (M)
    Anonym (101) skrev 2025-08-23 11:37:59 följande:

Skulle jag var tillsammans med någon som endast är ?fin? och ?bra? utan att känna kärlek, plus att denne på regelbunden basis är elak utan att ta ansvar för det skulle jag göra det enkelt för mig själv och lämna. Finns det barn med i bilden skulle jag be henne söka hjälp för sitt beteende innan jag beslutar att lämna.

Japp.

Att vara arg av pms eller annat innebär inte att man är elak mot sina närmaste, det är skilda saker.
  • Olsdotter
    Anonym (L) skrev 2025-08-23 11:37:40 följande:
    Jag urssäktar inte hennes beteende men det finns väldigt stora skillnader i hur PMS kan påverka en person.
    Hur gör det skillnad för TS?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (L) skrev 2025-08-23 11:37:40 följande:
    Om en man har humörsvängningar och är elak mot sin fru, förstår och accepterar du även detta beteende?
  • Anonym (L)
    Anonym (Mx) skrev 2025-08-23 14:40:13 följande:
    Om en man har humörsvängningar och är elak mot sin fru, förstår och accepterar du även detta beteende?
    Som jag skrev i mitt inlägg:  "jag ursäktar INTE hennes beteende"!

Mitt inlägg var ett svar på en kvinnas inlägg som skrev att hon hade PMS men inte lät det gå ut över andra. Jag ville påpeka att PMS kan vara mycket olika svår. 

I ett tidigare inlägg har jag dessutom föreslagit att TS tjej ska söka medicinsk vård för sitt problem. Har verkligen inte nonchalerat deras problem och hennes beteende.
Svar på tråden Mina känslor för min partner har stängts ned