• Anonym (TS)

Fibromyalgi någon?

Hej!
    För ca 1,5 år sedan fick jag träffa en neurolog. Som var bombsäker på att jag lider av fibromyalgi.
    Mitt besök avsåg främst problem med yrsel, skakningar, muskelryckningar m.m.
    Inte direkt besvär med smärta!
    Efter undersökningen visade det sig att alla triggerpunkter jag har gör jätte ont och som sagt enligt läkaren säger han fibromyalgi. Och ville att jag skulle utredas vidare på smärtmottagningen för att få diagnos.
    Jag tog aldrig tag i det då jag inte kände att det stämde.
    Tills nu, då min husläkare faktiskt vill öppna upp utredningen igen dels pga andra symtom som tex magbesvär.

Jag vill höra från er med fibromyalgi vad ni har för typ av symtom? Är det någon som. Har nian symtom? Eller är det bara smärta som är dominerande i denna sjukdom?

Visst har jag smärtor också och domningar. Men känner inte att det är dom dominerande symtomen.

• Svar på tråden Fibromyalgi någon?
  • Jesper f

Nu har jag inte just fibro - men har annan kronisk smärta. Generellt, det är omöjligt för någon annan att bedömma vad just din smärta är eller hur den känns - det är komplett individuellt.

Det viktigaste när det gäller smärta, det är att man i botten verkligen får utrett att det inte är någon sk diferens sjukdom, dvs att du inte har någon annan orsak till smärtan - tex som att det inte rör sig om störning i kalium värdet, inflammation i slemsäckarna, någon mindre vanlig form av longcovid - eller något annat. Det finns ändå lite olika orsaker som skulle kunna förklara dina symptom som inte är just Fibro.

Men har du gjort den utredningen med prover, du är skickad till Neurolog, densamma är säker på sin sak - då är det med största sannolikhet vad du har - oavsett vad någon annan känner. Att skicka dig till smärtmottagning är sättet att mer säkert bekräfta eller avfärda den misstanken, så det ska du givetvis göra. Det räcker inte riktigt bara med att trycka på triggerpunkterna.

Det är hemskt tråkigt att få autoimonua sjukdomar, de är jobbiga att leva med, för de är skov aktiga. Enda fördelen är att man "lär" sig så småningom sjukdomen, vad som fungerar bättre, vad som inte fungerar och triggar den - men något "bot"  finns tyvärr inte att finna. Bara saker som gör den bättre eller sämre. Men diagnostitet verktygen vi har idag är ändå så pass bra och säkra, att det är ovanligt att doktorn har totalt uppåt väggarna fel. Visst, det inträffar - kroppen är inte statisk oss människor emellan, men det är inte vanligt.  

Svar på tråden Fibromyalgi någon?