• Anonym (Ts)

Jag tror vår granne är pedofil. Vill se på vår dotter

Nästan varje gång vår dotter är ute går grannen till ett hörn vid tomtgränsen där man har bra insyn till vår gård. Saken är den att det finns absolut ingen vettig orsak att vara i den delen av trädgården. Ett mörkt hörn bara. Han låtsas alltid göra någon obestämd trädgårdssyssla, som att flytta någon kvist från ett ställe till ett annat, eller klipper enstaka skott från buskarna. När dottern inte är ute har jag aldrig sett honom där. Jag har vid några tillfällen också fått känslan av att han filmar henne när han är längre in på deras gård. Alltså aldrig uppenbart och inte när han står vid tomtgränsen. Har aldrig sett honom stirra på henne, bara några snabba blickar som egentligen lika bra kan ha varit riktade mot något annat än dottern.

Det som bekymrar mig mest är inte bara att han kanske är pedofil, utan det faktum att han, om min känsla stämmer, aktivt väljer att vara nära vår dotter och observerar henne. Är inte det här en varningssignal om att han inte har band på sin läggning? Att det finns en ökad risk att han går längre än så?

Jag söker inte bekräftelse här om ifall han är pedofil eller inte, den bedömningen får jag lov att göra själv och min bedömning är att det inte finns något sätt att vara säker så länge han inte gör något uppenbart, som att stå och glo. Men är jätte tacksam om någon annan förälder här har liknande erfarenheter att dela med sig av. Hur hanterade ni situationen? Känns som att osäkerheten, alltså att jag inte kan vara helt säker på att min känsla är rätt, gör det så mycket svårare. Har inte berättat för någon om mina misstankar för ryktesspridning kan vara så katastrofalt ifall jag har fel. Jag känner inte heller att jag vill begränsa min dotters liv på något som helst sätt och vill inte att hon ska känna sig otrygg på sin egen gård. Så jag bara avvaktar. Känns inte optimalt.

• Svar på tråden Jag tror vår granne är pedofil. Vill se på vår dotter
  • Anonym (?)
    Anonym (Ts) skrev 2025-08-22 22:02:13 följande:
    Inte helt lagligt att ha kameraövervakning över andras gårdar.

Du behöver inte övervaka andras gårdar. Om möjligt så sätt på ovanvåningen så det filmar ner över er tomt, och precis bara så det täcker hörnet han står i. 

Jag menar inte heller att du ska använda detta på något sätt så, utan bara att ha för att hjälpa dig att se om du har något att oroa dig för eller inte. 

Och nej, du ska absolut inte anklaga i nuläget. Oavsett om han är det eller inte så kommer en anklagelse som den att förstöra hans liv. Du vet inte om detta är något som du bara fått för dig. En sån sak kan vara så enkel som att du sett något på tv om pedofiler och därefter såg du grannen, och utan att du själv medvetet gör en koppling så kan rädslor och oro kombinert med det du sett på tv göra att din hjärna gör kopplingar baserade på allt annat än verkligheten. 
    Så gör lite konkreta saker först. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (?) skrev 2025-08-22 21:56:45 följande:

Undrar lite kring hur ofta detta egentligen hänt. För å ena sidan säger du att det är varje gång dottern är ute men p andra sidan att  bara varit några snabba blickar åt hennes håll. Att det inte ens behöver vara henne han tittade på. 

Och kan säga att jag inte tycker det är något onaturligt att titta till vad som händer om man ser något röra sig i ögonvrån. 

För att det inte ska bli att göra en höna av en fjäder. Så tycker jag ni ska rota rätt på en gammal telefon eller något liknande och sätta i ett fönster riktat dit innan ni släpper ut dottern. 
    Då kan ni ju se om det är så att han gör det eller inte. 

Finns ju faktiskt en risk att bara det faktum att hon är ute gör att man som förälder ?höjer beredskapen? så behöver ju inte vara att det stämmer att han går ner dit varje gång dottern är ute. 

OBS, jag säger inte varken att du har fel eller rätt. Jag säger bara att utifrån det jag läst så tror jag det viktigaste är att vara observant utan att bli paranoid. 

Jag är helt med dig där. Det är just det som är så jobbigt. Om det varit helt tydligt att han är där för att observera dottern hade det ju varit lättare att veta hur man förhåller sig till det, även om det inte precis skulle vara mindre obehagligt. Vi har tyvärr inga fönster åt det hållet, så att hålla koll inifrån går inte. Tänker att han kanske gärna undviker att titta på dottern när jag är där. Ser på riktigt ingen vettig orsak att gå omkring bland risiga buskar i ett annars helt oanvänt hörn av trädgården flera gånger per vecka, utan att egentligen göra något, och bara då min dotter är där.
  • Anonym (Green)

När du ser han stå där och glo på henne, ropa och säg hej eller gå fram och hälsa för att se hur han reagerar. Då ser han också att du/ni har koll, så får du se om det blir någon förändring. 

• Anonym (Hg)
    Anonym (Hg) skrev 2025-08-22 22:13:01 följande:

När din dotter inte är ute har du kollat i det där hörnet. Det du beskriver är en klassisk självuppfyllande profetia. 

... har du inte kollat i det där hörnet... menade jag. Visst du har tittat nån gång men ni inget fönster åt det hållet t.ex...
  • Anonym (Ts)
    EpicF skrev 2025-08-22 21:59:16 följande:

Anonym (Ts) skrev 2025-08-22 18:30:49 följande:
    Jag tror vår granne är pedofil. Vill se på vår dotter

Nästan varje gång vår dotter är ute går grannen till ett hörn vid tomtgränsen där man har bra insyn till vår gård. Saken är den att det finns absolut ingen vettig orsak att vara i den delen av trädgården. Ett mörkt hörn bara. Han låtsas alltid göra någon obestämd trädgårdssyssla, som att flytta någon kvist från ett ställe till ett annat, eller klipper enstaka skott från buskarna. När dottern inte är ute har jag aldrig sett honom där. Jag har vid några tillfällen också fått känslan av att han filmar henne när han är längre in på deras gård. Alltså aldrig uppenbart och inte när han står vid tomtgränsen. Har aldrig sett honom stirra på henne, bara några snabba blickar som egentligen lika bra kan ha varit riktade mot något annat än dottern.

Det som bekymrar mig mest är inte bara att han kanske är pedofil, utan det faktum att han, om min känsla stämmer, aktivt väljer att vara nära vår dotter och observerar henne. Är inte det här en varningssignal om att han inte har band på sin läggning? Att det finns en ökad risk att han går längre än så?

Jag söker inte bekräftelse här om ifall han är pedofil eller inte, den bedömningen får jag lov att göra själv och min bedömning är att det inte finns något sätt att vara säker så länge han inte gör något uppenbart, som att stå och glo. Men är jätte tacksam om någon annan förälder här har liknande erfarenheter att dela med sig av. Hur hanterade ni situationen? Känns som att osäkerheten, alltså att jag inte kan vara helt säker på att min känsla är rätt, gör det så mycket svårare. Har inte berättat för någon om mina misstankar för ryktesspridning kan vara så katastrofalt ifall jag har fel. Jag känner inte heller att jag vill begränsa min dotters liv på något som helst sätt och vill inte att hon ska känna sig otrygg på sin egen gård. Så jag bara avvaktar. Känns inte optimalt.

Kan din dotter leka/vara någon annanstans på gården som inte ger insyn? 

Personligen att jag frågar rakt ut vad grannfanskapet sysslar med. 
    Hennes studsmatta ryms bara just vid det hörnet av gården och det är där hon mest vill vara när hon är ute. Om problemet fortsätter kan vi förstås lägga upp någon stor spaljé med klängväxter som skydd.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Hg) skrev 2025-08-22 22:13:01 följande:

När din dotter inte är ute har du kollat i det där hörnet. Det du beskriver är en klassisk självuppfyllande profetia. 

Jag är ju rädd för just det, att jag läser in för mycket. Men efter att jag började se mönstret har jag ju aktivt hållit koll på grannen. Inte en enda gång har jag sett honom där när min dotter inte varit ute. Däremot har det hänt flera gånger per vecka att han strosat in bland buskarna närmast dotterns studsmatta när hon varit där.
  • TriC

Många svenskar är så satans konflikträdda!  Inte mycket vikingablod kvar i oss. Hade jag varit pappa till flickan så hade problemet redan varit löst. 

• Anonym (Hej)

Du inbillar dig bara. Han är nog inte pedofil.

• Tow2Mater

Han kan ju även bara vara en ansvarsfull medmänniska som håller ett öga på barnet så hon inte gör illa sig, det händer många olyckor med just t ex trampoliner, när föräldrar inte är närvarande. Skulle du tänka lika om grannen var en äldre kvinna?

• Anirac

Jag hade  frågat vederbörande va han sysslar med rakt av ingen tvekan om den saken. Det finns så många sjuka människor .....

• Anonym (Lena)

Har ni möjlighet att sätta upp någon typ av insynsskydd så gör gärna det. Annars får ni väl prata med honom eller göra honom uppmärksam på att du ser vad han gör. Eller flytta.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Hej) skrev 2025-08-22 23:52:43 följande:

Du inbillar dig bara. Han är nog inte pedofil.

Näe, gör som så många andra här i världen och blunda och titta bort så försvinner nog problemet med pedofiler...  Det finns pedofiler överallt. Sluta blunda för i helvete.
  • Anonym (?)
    Anonym (Lena) skrev 2025-08-23 13:20:45 följande:
    Näe, gör som så många andra här i världen och blunda och titta bort så försvinner nog problemet med pedofiler...  Det finns pedofiler överallt. Sluta blunda för i helvete.

Jo, visst finns det fler än man tror. Men det betyder inte att alla som tittar i riktning mot ett barn är det. 

Kanske ta för vara att heja och vinka varje gång ni ser honom där, för att visa att ni ser honom.
    Om han är pedofil lär han troligen bli illa till mods och dra sig undan, och annars så tycker han nog bara att ni är trevliga som hejar.  

• Anonym (Ts)
    Anonym (Lena) skrev 2025-08-23 13:20:45 följande:
    Det här är så viktigt, vi måste sluta se på ämnet som nånting man inte ens vill ta i med tång. Det är klart att insikten att våra barn med stor sannolikhet rör sig bland pedofiler på skolan, på bussen, på släktträffen eller hos barnvakten känns obehaglig, men de finns oberoende hur vi väljer att se på saken. Att tiga och låtsas att det bara är den där udda, fula gubben bakom förskolans staket tjänar ingen på. Jag vet att jag själv så många gånger har varit tyst när jag kanske borde ha sagt något och har också känt av den där spänningen i en grupp när många tänker samma, men ingen vill säga det högt och det slutar med att någon byter samtalsämne. Jag tror att en starkt vägande faktor, förutom tabu, är osäkerheten kring om man har rätt, tänk om hen inte är pedofil. Ingen vill riskera konsekvenserna av det om personen man misstänker är någon som på ett eller annat sätt är involverad i ens eget liv. Som lärare, släkt, äldre barn eller grannar.
  • Anonym (Calle)
    TriC skrev 2025-08-22 22:52:14 följande:

Många svenskar är så satans konflikträdda!  Inte mycket vikingablod kvar i oss. Hade jag varit pappa till flickan så hade problemet redan varit löst. 

Hur hade du löst det?
    Värdelöst att skriva som om du vet när du sen inte ger ts råd.
  • Anonym (Peddo)
    Tow2Mater skrev 2025-08-23 00:17:38 följande:

Han kan ju även bara vara en ansvarsfull medmänniska som håller ett öga på barnet så hon inte gör illa sig, det händer många olyckor med just t ex trampoliner, när föräldrar inte är närvarande. Skulle du tänka lika om grannen var en äldre kvinna?

BETYDLIGT större risk att en man är peddo än en äldre kvinna. 
  • Tow2Mater
    Anonym (Peddo) skrev 2025-08-23 18:02:44 följande:
    BETYDLIGT större risk att en man är peddo än en äldre kvinna. 
    Inte så stor skillnad som du verkar tro faktist, om du googlar statistik. Risken för vilket som, är dock liten. Men folk vill misstänkliggöra män i stor utsträckning jämfört med kvinnor.

Av någon anledning läste jag TS som det handlade om en äldre man, men det kanske det inte är. Så läs yngre eller ädre kvinna då - typ jämnårig med grannen.
  • Anonym (?)

Kvinnliga förekommer givetvis de också, och siffrorna går isär någo. men 5-20% är kvinno, så visst är det fortfarande betydligt större andel män. 
    Däremot så av vad jag förstår under min utbildning så är det betydligt vanligare att man inte pratar om de kvinnliga. 

Svar på tråden Jag tror vår granne är pedofil. Vill se på vår dotter