• Anonym (Rehabiliteringsförsök)

Det är ni som kostar!

Jag blir så förbannad...

Det gnälls över folk som är sjuka, skadade, handikappade... för att de inte jobbar och bidrar utan istället kostar samhället en massa pengar.

Min erfarenhet ser dock annorlunda ut.

De som finns för att hjälpa folk till att bli friska, starkare, leva ett bättre liv och för att komma tillbaka till arbete; som vården, Försäkringskassan och socialtjänsten, hur sköter de just den delen av sitt arbete och ansvar?

Skitdåligt, riktigt jävla uselt skulle jag hävda.

Samma med samverkan (som ofta är en förutsättning); ingen vill. Det är som att försöka spela fotboll där medspelarna inte ens vill vara med på planen samtidigt.

Vad för resultat tror man att man ska få ut av detta?

Då är det ju inte jag som är sjukskriven som är problemet vad det gäller kostnaderna, utan de som har detta ansvar, uppbär lön men inte vill göra jobbet, är de som utgör problemet.

Det här fattar varken folk eller politiker som inte själva blivit utsatta.

• Svar på tråden Det är ni som kostar!
  • Anonym (så är det)
    Trent skrev 2025-08-23 20:07:55 följande:
    Varför tror du att jag skulle vilja göra det?
    Det var ju inte ett svar på min fråga.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (så är det)
    Trent skrev 2025-08-23 21:17:36 följande:
    Det kan diskuteras. Har du slutat slå dina barn?
    Du har verkligen gått ner dig. Jag gillade dina inlägg förr, nuförtiden svarar du mest som om du vore full som ett stuprör.
  • Trent
    Anonym (så är det) skrev 2025-08-23 23:26:33 följande:
    Du har verkligen gått ner dig. Jag gillade dina inlägg förr, nuförtiden svarar du mest som om du vore full som ett stuprör.
    Oj, det måste ha varit väldigt längesen.
  • Anonym (Du inbillar dig)
    Trent skrev 2025-08-23 09:09:53 följande:

Om du vill ändra på det så se till att rösta med hjärnan i nästa val. Ja förutsatt att du har en hyffsat välfungerande hjärna. Det är inte alldeles tydligt.

Skitsnack, det förändras inte speciellt mycket i praktiken när vi byter från rött till blått eller tvärtom.
  • Anonym (X)
    Anonym (Rehabiliteringsförsök) skrev 2025-08-22 22:44:16 följande:
    Det är ni som kostar!

Jag blir så förbannad...

Det gnälls över folk som är sjuka, skadade, handikappade... för att de inte jobbar och bidrar utan istället kostar samhället en massa pengar.

Min erfarenhet ser dock annorlunda ut.

De som finns för att hjälpa folk till att bli friska, starkare, leva ett bättre liv och för att komma tillbaka till arbete; som vården, Försäkringskassan och socialtjänsten, hur sköter de just den delen av sitt arbete och ansvar?

Skitdåligt, riktigt jävla uselt skulle jag hävda.

Samma med samverkan (som ofta är en förutsättning); ingen vill. Det är som att försöka spela fotboll där medspelarna inte ens vill vara med på planen samtidigt.

Vad för resultat tror man att man ska få ut av detta?

Då är det ju inte jag som är sjukskriven som är problemet vad det gäller kostnaderna, utan de som har detta ansvar, uppbär lön men inte vill göra jobbet, är de som utgör problemet.

Det här fattar varken folk eller politiker som inte själva blivit utsatta.

Du har rätt.  Vi skulle spara massor med pengar om vi bara la ner af, fk och soc. Folk klara sig bättre själva! 
  • Anonym (Göran)

En bra analys av hur det fungerar i samhället. Men det vet ju inte de som inte behöver hjälp stöd. Men det är tyvärr så att det är ineffektivt o hjärtlöst numera.  

• Anonym (Du inbillar dig)
    Anonym (Göran) skrev 2025-08-24 08:02:39 följande:

En bra analys av hur det fungerar i samhället. Men det vet ju inte de som inte behöver hjälp stöd. Men det är tyvärr så att det är ineffektivt o hjärtlöst numera.  

Eftersom viljan att utnyttja systemet växer i samhället, så behöver samhället agera mot detta och ifrågasätta/dra ner på hjälp etc.

Det får tyvärr dom som verkligen behöver hjälp och kanske inte ens orkar arbeta sig igenom systemet sota för. Beklagligt.
  • Anonym (Rehabiliteringsförsök)
    Anonym (X) skrev 2025-08-24 07:57:52 följande:
    Du har rätt.  Vi skulle spara massor med pengar om vi bara la ner af, fk och soc. Folk klara sig bättre själva! 
    Kan du inte berätta mer om hur sjuka, skadade och funktionsnedsatta klarar sig själva utan stöd från samhället?

Har du egen erfarenhet?
  • Anonym (X)
    Anonym (Rehabiliteringsförsök) skrev 2025-08-24 17:27:25 följande:
    Kan du inte berätta mer om hur sjuka, skadade och funktionsnedsatta klarar sig själva utan stöd från samhället?

Har du egen erfarenhet?
    Eftersom de sköter sitt jobb skitdåligt så lär det inte märkas
  • Tom Araya
    Anonym (Du inbillar dig) skrev 2025-08-24 08:33:13 följande:
    Eftersom viljan att utnyttja systemet växer i samhället, så behöver samhället agera mot detta och ifrågasätta/dra ner på hjälp etc.

Det får tyvärr dom som verkligen behöver hjälp och kanske inte ens orkar arbeta sig igenom systemet sota för. Beklagligt.
    ...eller så behöver man vara lite mer noggrann med utredningar.
  • Tom Araya
    Anonym (X) skrev 2025-08-24 17:35:37 följande:
    Eftersom de sköter sitt jobb skitdåligt så lär det inte märkas
    Hur tänkte du nu?
    Tråden handlar väl främst om rehabilitering och klarar man inte att rehabilitera människor så måste samhället ta hand om dem på annat sätt.
Svar på tråden Det är ni som kostar!