• AnkN

Sekundär barnlöshet

Vi har försökt att få till ett syskon i snart 9 månader utan resultat. 
    Jag håller på att bli knäpp, jag stirrar mig blind på alla appar, googlar till tusen, jag testar mig varje dag 14 dagar innan mensen kommer.
    Nu har till och med mensen börjat blivit lite oregelbunden och haft spottings 2 gånger som jag då trodde kunde vara nidblödningar. Ja då hetsgooglade jag på nidblödningar i flera dagar.
    Jag gråter, sörjer och känner mig totalt värdelös som inte lyckas bli gravid. Jag känner mig oerhört ensam i detta då min sambo tar lite lättare på det hela och tänker att "det blir när det blir". 
    Men det är inte han som håller koll på ägglossningar, symtom efter mens eller graviditet.
    Jag funderar på att kontakta vården men vet inte vart jag ska börja för att kanske få göra en utredning att se hur allt står till. Har inte åldern på min sida heller, är 35 år nu. 
    Är det vårdcentralen man kontaktar? Är det då barnmorskan eller en läkare man kontaktar?

• Svar på tråden Sekundär barnlöshet
  • Anonym (Tora)
    AnkN skrev 2025-08-23 21:08:50 följande:
    Sekundär barnlöshet

Vi har försökt att få till ett syskon i snart 9 månader utan resultat. 
    Jag håller på att bli knäpp, jag stirrar mig blind på alla appar, googlar till tusen, jag testar mig varje dag 14 dagar innan mensen kommer.
    Nu har till och med mensen börjat blivit lite oregelbunden och haft spottings 2 gånger som jag då trodde kunde vara nidblödningar. Ja då hetsgooglade jag på nidblödningar i flera dagar.
    Jag gråter, sörjer och känner mig totalt värdelös som inte lyckas bli gravid. Jag känner mig oerhört ensam i detta då min sambo tar lite lättare på det hela och tänker att "det blir när det blir". 
    Men det är inte han som håller koll på ägglossningar, symtom efter mens eller graviditet.
    Jag funderar på att kontakta vården men vet inte vart jag ska börja för att kanske få göra en utredning att se hur allt står till. Har inte åldern på min sida heller, är 35 år nu. 
    Är det vårdcentralen man kontaktar? Är det då barnmorskan eller en läkare man kontaktar?

Vårdcentralen, alltså en vanlig läkare, brukar det vara.
    Men hade du en vårdkontakt med läkare på MVC under graviditeten så skadar inte att fråga där heller.
  • Anonym (Troligen inte)

Hur gammalt är barnet som ni försöker få till ett syskon till?
    Det är rätt avgörande om du frågar mig.
    Lika viktigt är om det är samma pappa, är det det så vet ni att ni är kompatibla.

Är det ett litet barn så vet ni ju att kroppen fungerar så att säga.
    Jag hade 18 år mellan barnen och då hade det hända saker som jag fick hjälp med, men handlar det bara om ett par år så kan det knappast hänt så mycket.

Oavsett så är nio månader en kort tid och ni lär knappast få någon utredning ännu iaf.
    Både med tanke på att du varit gravid tidigare samt att det gått alldeles för kort tid.

• Anonym (Tora)
    Anonym (Troligen inte) skrev 2025-08-24 14:28:54 följande:

Hur gammalt är barnet som ni försöker få till ett syskon till?
    Det är rätt avgörande om du frågar mig.
    Lika viktigt är om det är samma pappa, är det det så vet ni att ni är kompatibla.

Är det ett litet barn så vet ni ju att kroppen fungerar så att säga.
    Jag hade 18 år mellan barnen och då hade det hända saker som jag fick hjälp med, men handlar det bara om ett par år så kan det knappast hänt så mycket.

Oavsett så är nio månader en kort tid och ni lär knappast få någon utredning ännu iaf.
    Både med tanke på att du varit gravid tidigare samt att det gått alldeles för kort tid.

Det är inte alltid nödvändigt att vänta 12 mån, beroende på ålder.
    Men annars håller jag med, är det lilla barnet 9 mån eller har man försökt i  9 mån? Viss skillnad. Vi fick till slut 8 år emellan (samma pappa) så vi utgick från att vi var kompatibla och att jag ju hade gått igenom en graviditet innan. 
  • AnkN

Förlåt om jag var otydlig men barnet är över 2 år men vi har försökt att få till ett syskon i över 9 månader

Svar på tråden Sekundär barnlöshet