• Anonym (L)

När ska jag våga ha sex efter kondylom?

Jag upptäckte i våras att jag hade kondylom. två små vårtor (såg inte ut som vårtor utan bara små prickar). fick vartec utskrivet och blev snabbt av med mina vårtor. nu Syns det ingenting och har inte gjort det på ett tag. jag har Ingen fast partner, min fråga är nu, ni som haft detta, när vågade ni ha sex igen? 

menligt läkaren jag gick till så smittar det inte när man inte har vårtor, men jag är så rädd att smitta nån? vill inte föra vidare detta

• Svar på tråden När ska jag våga ha sex efter kondylom?
  • Anonym (Ingen fara)
    Lynx123 skrev 2025-08-24 08:42:48 följande:

Med kondom smittar du inte, men var lite försiktig med fingrar och mun.

Kondylom kan smitta även när man använder kondom. Det kan också smitta trots att vårtorna behandlats och inga synliga vårtor finns. Ju längre man varit symtomfri, desto mindre risk för smitta. Bör nämnas att nästan alla vuxna i något skede blir smittade och långt ifrån alla får synliga vårtor. Sjukdomen är helt ofarlig. Så om ts varit symptomfri en längre tid, tycker jag inte du behöver vara rädd för att ha sex.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ingen fara) skrev 2025-08-24 11:10:16 följande:
    Kondylom kan smitta även när man använder kondom. Det kan också smitta trots att vårtorna behandlats och inga synliga vårtor finns. Ju längre man varit symtomfri, desto mindre risk för smitta. Bör nämnas att nästan alla vuxna i något skede blir smittade och långt ifrån alla får synliga vårtor. Sjukdomen är helt ofarlig. Så om ts varit symptomfri en längre tid, tycker jag inte du behöver vara rädd för att ha sex.

ja tyvärr så kan det ju smitta trots kondom? jag har själv fått det trots att jag inte legat oskyddat på fem år. Och jag har inte heller legat mycket sedan jag blev singel så uppenbarligen är det väldigt smittsamt. 

läkaren sa som sagt att det inte smittar om man inte har symptom men jag har läst annat på nätet? och att smitta någon vore väldigt jobbigt? trots att jag själv inte haft ont av av mitt? inga besvär alls förutom en känsla av att känna sig äcklig? inge ett dugg ont, inte kliande.. upptäckte det av en slump när jag duschade. 

jag har inte haft symptom på tre månader nu. 

Svar på tråden När ska jag våga ha sex efter kondylom?