• Anonym (Spara)

Pojkvän som aldrig har pengar.

Hej!
    Jag och min pojkvän har träffats i ca ett halvår. Allt är väldigt bra förutom en sak, han har väldigt sällan pengar till att göra något. Det kan vara att jag undrar om vi ska hitta på något en helg som gå på bio eller gå ut och äta. Jag har reagerat på att han ofta får massa kuvert med posten och för lite sen kikade jag lite snabbt bland dem, det är bland annat brev från olika låneföretag och påminnelseavgifter. Jag själv är väldigt ekonomisk och ser alltid till att ha pengar för hela månaden. Hur hade ni reagerat? Hur tar jag upp detta med honom, om jag ens ska göra det? Vi bor inte ihop. 

• Svar på tråden Pojkvän som aldrig har pengar.
  • UngGubbeinorr
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-24 14:59:55 följande:

Vet du inte att det är brottsligt att läsa andras post?

Det stod inte att hon läst killens post, bara att hon sett kuverten, de kan ha legat på golvet innanför dörren, på köksbordet vad som helst öppet. Det är inte olagligt.
  • Anonym (OO)

Eh, jag skulle dragit mig ur den relationen, för det ser ut som ett mönster inte en tillfällighet. Det blir knappast ett gnisselfritt förhållande om en ständigt saknar medel och den andra får täcka upp om man nu vill göra något tillsammans.
    Lika barn leka bäst heter det ju och det finns sanning i det.

• UngGubbeinorr

En "spara" och en "slösa" går sällan bra ihop i längden. Detsamma med pedanten å slarvern, eller fritänkaren ihop med den aggressivt konforme.

• Anonym (sköldmö)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-24 15:20:02 följande:
    Jo, lika bra att erkänna att hon snokat och begått en brottslig gärning innan de fortsätter relationen.

Det  är inte ollagligt att vara skuldsatt men det är olagligt att läsa andras privata post.

Så ts kille måste informeras att han ev bygger sin framtid med en brottsling.
    Sluta överdriva. Det står inte att hon snokade eller smygläste. Hon såg vad som stod på kuverten, fakturor kan ha legat framme osv.

Det är bara olagligt att ÖPPNA någons post, utan den personens tillstånd. Men det står inget om det.

Man bör inte snoka, men det är viktigt att få veta hur det står till ekonomiskt innan man eventuellt bygger en framtid tillsammans. Har man inga sådana planer spelar det ingen roll, men ska man slå sina påsar ihop är det viktigt att få veta vad man ger sig in i. Många som inte får veta det, upptäcker för sent att de har hoppat i galen tunna.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Spara) skrev 2025-08-24 14:35:38 följande:
    Pojkvän som aldrig har pengar.

Hej!
    Jag och min pojkvän har träffats i ca ett halvår. Allt är väldigt bra förutom en sak, han har väldigt sällan pengar till att göra något. Det kan vara att jag undrar om vi ska hitta på något en helg som gå på bio eller gå ut och äta. Jag har reagerat på att han ofta får massa kuvert med posten och för lite sen kikade jag lite snabbt bland dem, det är bland annat brev från olika låneföretag och påminnelseavgifter. Jag själv är väldigt ekonomisk och ser alltid till att ha pengar för hela månaden. Hur hade ni reagerat? Hur tar jag upp detta med honom, om jag ens ska göra det? Vi bor inte ihop. 

Troligen har han skulder som sagt. Och det verkar inte vara något tillfälligt eller övergående, han kan ha stora skulder.

Om du bör ta upp det eller ej, beror på vad du / ni vill med relationen. Så länge ni är särbo och inte blandar er i varandras ekonomier, spelar det egentligen ingen roll, förutom att du kanske får stå för mer av era gemensamma nöjen. Är du beredd att göra det? Om inte, blir ni nog väldigt begränsade, då är frågan om relationen håller i längden.

Letar du efter någon att bygga en framtid med, tror jag inte heller att detta är rätt kille för dig. I så fall lär du få ta ett stort ekonomiskt ansvar samt räkna med att han kanske aldrig har så mycket pengar. Lite beror det också på vad som har orsakat skulderna, samt hur han hanterar pengar i stort. Flytta inte ihop eller bilda familj med någon som inte kan hantera pengar!
  • Jårdi

Stor risk för att han har ett spelmissbruk, tänker jag, utifrån informationen att han får mycket brev från låneinstituten samt aldrig har några pengar.  Låna inte ut pengar ts eller ta några lån åt honom, det hjälper inte honom i längden. bäst att fortsätta som särbos. 

• Jårdi

Du kan nyfiket undra varför han verkar ha svårt med pengar, eller ?råka? hitta ett brev och fråga vad det handlar om att det kommer så många sådana. Blir han arg och svarar luddigt är det ett tecken på att han döljer något. 

• Anonym (Jonte)

Ring kronofogden och kolla hans status där. Det är offentliga handlingar. Behövs bara personnummer över telefon. Du får veta summa på ev skuld etc etc.

• Anonym (B)
    Jårdi skrev 2025-08-24 19:04:15 följande:

Du kan nyfiket undra varför han verkar ha svårt med pengar, eller ?råka? hitta ett brev och fråga vad det handlar om att det kommer så många sådana. Blir han arg och svarar luddigt är det ett tecken på att han döljer något. 

Fråga honom bara rakt av, har märkt att du har lite pengar att röra dig med och att du får brev från låneföretag. Har du dålig ekonomi och mycket skulder? Varför? 

Låter tyvärr som om du borde dumpa honom. 

• Anonym (Spara)

Jag har absolut inte öppnat några brev, breven har legat synligt framme i köket i en hög. Dessutom står det på många kuvert vilket företag som skickat breven. Det är främst låneföretag men även kreditupplysningsföretag, flera olika. Jag älskar den här mannen men jag har tyvärr svårt för människor som inte kan handskas med pengar. Vi har inga planer på att flytta ihop än iallafall, förhållandet är så pass nytt än. Jag vet inte om det är för tidigt att ta upp detta, jag har ju egentligen inget med det att göra eftersom vi är särbos och inte planerar att flytta ihop. 

• Anonym (Syster)

Om han har ett arbete så låter det märkligt. Jag skulle misstänka spelproblematik. 
    Och är det så. Då springer du fort som fan ifrån denna relation. Rädda dig själv. 

• Anonym (Donna begår förtal.)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-24 15:20:02 följande:
    Jo, lika bra att erkänna att hon snokat och begått en brottslig gärning innan de fortsätter relationen.

Det  är inte ollagligt att vara skuldsatt men det är olagligt att läsa andras privata post.

Så ts kille måste informeras att han ev bygger sin framtid med en brottsling.
    Du är den enda här som begår en brottslig handling.
    Förtal är ett brott om du missade detta...
    Det är inte olagligt att se avsändaren på ett kuvert , men det är brottsligt att begå förtal och ljuga att TS har öppnat någon annans post.

Din kille eller tjej borde informeras att hen ev bygger sin framtid med en brottsling.
  • Anonym (B)
    Anonym (Spara) skrev 2025-08-24 23:21:14 följande:

Jag har absolut inte öppnat några brev, breven har legat synligt framme i köket i en hög. Dessutom står det på många kuvert vilket företag som skickat breven. Det är främst låneföretag men även kreditupplysningsföretag, flera olika. Jag älskar den här mannen men jag har tyvärr svårt för människor som inte kan handskas med pengar. Vi har inga planer på att flytta ihop än iallafall, förhållandet är så pass nytt än. Jag vet inte om det är för tidigt att ta upp detta, jag har ju egentligen inget med det att göra eftersom vi är särbos och inte planerar att flytta ihop. 

Nej det är inte för tidigt, han har liten kassa när ni ses. Naturligtvis kan du fråga varför. 
  • Anonym (KNO**A)
    Anonym (Jonte) skrev 2025-08-24 21:13:34 följande:

Ring kronofogden och kolla hans status där. Det är offentliga handlingar. Behövs bara personnummer över telefon. Du får veta summa på ev skuld etc etc.

Är det såhär folk kollar upp andra numera?
  • Jimmy75
    Anonym (Spara) skrev 2025-08-24 23:21:14 följande:

Visst har du befogad anledning att ta upp det med honom - det påverkar ju er relation. Det är ju alltså av betydelse för dig och rimligen för honom också av den anledningen.

Och före att föregå eventuella synpunkter förtydligar jag att han självklart inte har någon skyldighet att berätta något om det, men om han har något intresse att bygga vidare på relationen så borde det vara angeläget för honom att kunna ge sin särbo information som hjälper henne förstå varför det är som det är och hur han tänker om det.

• OlleSQ

Det finns två sorters människor.

De som inte kan sköta sin ekonomi oavsett inkomst.
    De som kan sköta sin ekonomi och har en buffert även om de har en låg lön.

Du har två val. Dumpa eller bli hans mamma och styra upp hans ekonomi. Han klarar bara av veckopeng och behöver en förmyndare för allt annat.

Har en vän som gifte sig med en spelmissbrukare och trots äktenskapsförord och att han var väldigt tydlig med att det var nolltolerans så klarade hon inte av att låta bli. De var inte gifta ens två år och som han sa. Det kostade som bröllopet att lösa hennes skulder och kasta ut henne men inte lika kul för han älskade ju henne. Så det andra valet är egentligen inget val. 

• Anonym (101)

Jag stöttar dig i din frågeställning och håller med vad många skriver här, fråga honom rakt ut. Kolla även med Kronofogden om han har skulder. Du kan även via olika hemsidor även kolla upp vad han tjänar, det kostar en symbolisk summa men kan vara värt att betala för.

Det är inte olagligt att ha skulder, men bottnar sig skulderna i onödig konsumtion, spel eller liknande kan det var vara en god indikation på missbruk och/eller destruktiv impulsivitet.

Det finns inget skäl för att misstro men att inleda en relation med någon som har dålig ekonomi är att starta i uppförsbacke.

• Anonym (Bingo)
    Anonym (Donna) skrev 2025-08-24 14:59:55 följande:

Vet du inte att det är brottsligt att läsa andras post?
    Berätta det till att börja med, att du snokar i hans privata brev. Då lär du slippa honom framöver.

Fy på dig.

Man behöver inte läsa någon annans post för att se om ett brev är från inkasso eller en påminnelse, det ser man redan på utsidan.
Svar på tråden Pojkvän som aldrig har pengar.