Anonym (sköldmö) skrev 2025-08-29 17:47:04 följande:
Jag lever inte i någon romantisk dröm, jag är lyckligt gift och vi har stabil ekonomi. Både jag och min man är mer spara än slösa, även om vi inte snålar.
Jag skulle inte rekommendera någon att bygga ett liv med en partner som inte kan hantera pengar. Det skrev jag ju.
Men "fattigdom" är relativt, och till skillnad från dig, inser jag att det finns andra värden i livet än pengar och status. Dessutom behöver man inte vara en dålig människa för att man har ont om pengar, det beror på orsaken. Men du verkar se alla som inte har det gott ställt som misslyckade. Det är en ganska tragisk människosyn.
Ingen har skrivit att TS ska sitta och vänta på Kronkalle, eller acceptera en sådan relation. Det är din skeva tolkning. Det ENDA folk skriver är att hon bör ta reda på mer om killen och hans ekonomi, innan hon (eventuellt) dumpar honom.
Men så länge de är särbo och har skilda ekonomier, kanske hon är beredd att stå för mer av deras gemensamma nöjen och aktiviteter? Om hon vill och har gott om pengar, samt gillar killen i övrigt.
Så gör min syster. Hon har en särbo som tjänar mindre än hon, men han går runt. Hon betalar mer när de reser eller äter ute, annars skulle han inte ha råd. I gengäld hjälper han henne med annat. Han är snäll, omtänksam och rolig att umgås med, varför skulle hon dumpa honom? De bidrar båda till förhållandet, bara på delvis olika sätt. Men enligt din syn är han misslyckad och inget att ha, eftersom han inte har råd med några större utsvävningar.
Andra värden? Trodde du hade förstått det, baserat på inledningen i min text, att klassisk bildning är viktig för mig. De platser jag läst om vill jag gärna kunna besöka tillsammans med min partner och dessa bildningsresor är just inga "utsvävningar". Det kan handla om allt från besök på vingårdar, konstresor eller rundresor i Asien, vandringar på kinesiska muren eller beundran av Påfågelstronen i Teheran, Opera Bastillen i Paris ska man inte glömma, heller inte Nilkryssningar med ingående studier av faraoners gravar. Vill jag ha min partner med mig, och det vill jag, ska jag inte behöva betala för honom; det skulle ge en obalans i relationen. Det du i okunskap kallar för "utsvävningar" är aktiviteter viktiga för den personliga utvecklingen.