Anonym (Spara) skrev 2025-08-24 14:35:38 följande:
Pojkvän som aldrig har pengar.
Hej!
Jag och min pojkvän har träffats i ca ett halvår. Allt är väldigt bra förutom en sak, han har väldigt sällan pengar till att göra något. Det kan vara att jag undrar om vi ska hitta på något en helg som gå på bio eller gå ut och äta. Jag har reagerat på att han ofta får massa kuvert med posten och för lite sen kikade jag lite snabbt bland dem, det är bland annat brev från olika låneföretag och påminnelseavgifter. Jag själv är väldigt ekonomisk och ser alltid till att ha pengar för hela månaden. Hur hade ni reagerat? Hur tar jag upp detta med honom, om jag ens ska göra det? Vi bor inte ihop.
Troligen har han skulder som sagt. Och det verkar inte vara något tillfälligt eller övergående, han kan ha stora skulder.
Om du bör ta upp det eller ej, beror på vad du / ni vill med relationen. Så länge ni är särbo och inte blandar er i varandras ekonomier, spelar det egentligen ingen roll, förutom att du kanske får stå för mer av era gemensamma nöjen. Är du beredd att göra det? Om inte, blir ni nog väldigt begränsade, då är frågan om relationen håller i längden.
Letar du efter någon att bygga en framtid med, tror jag inte heller att detta är rätt kille för dig. I så fall lär du få ta ett stort ekonomiskt ansvar samt räkna med att han kanske aldrig har så mycket pengar. Lite beror det också på vad som har orsakat skulderna, samt hur han hanterar pengar i stort. Flytta inte ihop eller bilda familj med någon som inte kan hantera pengar!