• Anonym (Spara)

Pojkvän som aldrig har pengar.

Hej!
    Jag och min pojkvän har träffats i ca ett halvår. Allt är väldigt bra förutom en sak, han har väldigt sällan pengar till att göra något. Det kan vara att jag undrar om vi ska hitta på något en helg som gå på bio eller gå ut och äta. Jag har reagerat på att han ofta får massa kuvert med posten och för lite sen kikade jag lite snabbt bland dem, det är bland annat brev från olika låneföretag och påminnelseavgifter. Jag själv är väldigt ekonomisk och ser alltid till att ha pengar för hela månaden. Hur hade ni reagerat? Hur tar jag upp detta med honom, om jag ens ska göra det? Vi bor inte ihop. 

• Svar på tråden Pojkvän som aldrig har pengar.
  • Anonym (Rätt beslut)

Det har blivit lättare för denna sort att hitta någon att utnyttja nu också, i och med nätdejtingen, då det är så lätt att träffa många och sondera terrängen på en gång.

Ibland blir det så genomskinligt, när karl'n på första dejten frågar ut en om man har förmögenhet, skulder, äger sin bostad, om man har lån på bostaden, hur mycket man tjänar, till och med om man har något arv att vänta... samt sonderar hur man ser på att stå för fiolerna några år, så att han ska kunna betala av sina skulder. Det är helt sanslöst. En del människor är oerhört fräcka.

• Anonym (Bingo)
    Goneril skrev 2026-02-10 07:39:03 följande:
    Nja, så enkelt är det nog inte. Att inte kunna sköta sin ekonomi är för de allra flesta lite "skämmigt" och nånting som man försöker dölja i det längsta. På väg in i ett nytt förhållande får man vara lite "vaken", se hur det ser ut därhemma och kolla i de olika register som finns i dag. Personnumret kan man få av Skatteverket. Vi lever  i ett öppet samhälle med alla dess för- och nackdelar. Ofta behöver man inte ens kolla, dålig ekonomi märks tidigt. Det är bara att passa sig för dessa individer. En "klassiker"är löftet om skötsamhet från och med NU när de blir påkomma.       .                                                                                                                                                                   Jag kan inte nog varna för misskötsamma "snubbar". Ex-maken kunde komma hem och berätta att han just köpt en ny bil. Givetvis på kredit, och då var inte den gamla till närmelsevis betald, inte heller dess föregångare. Skulden växte upp till höjden av Egyptens pyramider. Detta blev ett problem för hustru nummer två och även hustru nummer tre. Personlig konkurs, men jag kom undan hyfsat helskinnad.
    Men fy...då förstår jag bättre varför du är så "om dig och kring dig".

Jag är också mer pengaorienterad än många kvinnor men det är för att min mor tyvärr gjorde ett väldigt dåligt val, som sög ut både pengar och liv från henne.
    Att ständigt oroa sig för räkningar och så en karlslok som inte bidrar ovanpå det, nej minsann, det livet ville jag inte ha.

Så därför valde jag väldigt noga och det blev mycket bra, tack och lov.
  • Anonym (Rätt beslut)

...och även sådant här som att de låter sig bjudas på allting utan att skämmas. Alternativet är att man inte kan göra någonting, inte kan gå någonstans, eller får göra det ensam eller med vänner. Men man VILL ju gå ut och åta med sin partner, gå ut och lyssna på musik med sin partner, åka på en liten kryssning med sin partner...

Jag träffade ett tag en sådan man, det blev inga enorma summor jag bjöd på (jag är inte dum), men det var själva KÄNSLAN att vara tvungen att köpa sällskap som var så tråkig. Som kvinna vill man ju i stället få känna sig åtrådd och uppvaktad.

Han sa jämt att han inte var intresserad av olika saker - men när jag sa att jag kunde bjuda, DÅ gick det bra. Men då var det inte roligt för mig längre, då satt jag på den där restaurangen, bion, konserten, whatever, med en gråtklump i halsen...

• Goneril
    Anonym (Bingo) skrev 2026-02-10 07:58:37 följande:
    Men fy...då förstår jag bättre varför du är så "om dig och kring dig".

Jag är också mer pengaorienterad än många kvinnor men det är för att min mor tyvärr gjorde ett väldigt dåligt val, som sög ut både pengar och liv från henne.
    Att ständigt oroa sig för räkningar och så en karlslok som inte bidrar ovanpå det, nej minsann, det livet ville jag inte ha.

Så därför valde jag väldigt noga och det blev mycket bra, tack och lov.
    Skönt att höra, du valde rätt. Oro för ekonomin fullkomligt slukar allting annat. Nattsömnen störs, svårt att koncentrera sig på arbetet, jag kunde knappt läsa en bok ens. Såå skönt att ha ordnad ekonomi, buffert, och möjligheter att förverkliga resdrömmar.Särbon lever enligt samma principer. Sen har vi alla det stora hindret för förverkligande av drömmar, nämligen åldrandet, men man går försöka hänga med så gott det går och hälsan medger.Coronan var "onödig", trist att leva i isolering; då hjälper inte pengar.
  • Goneril
    Anonym (Rätt beslut) skrev 2026-02-10 07:59:52 följande:

...och även sådant här som att de låter sig bjudas på allting utan att skämmas. Alternativet är att man inte kan göra någonting, inte kan gå någonstans, eller får göra det ensam eller med vänner. Men man VILL ju gå ut och åta med sin partner, gå ut och lyssna på musik med sin partner, åka på en liten kryssning med sin partner...

Jag träffade ett tag en sådan man, det blev inga enorma summor jag bjöd på (jag är inte dum), men det var själva KÄNSLAN att vara tvungen att köpa sällskap som var så tråkig. Som kvinna vill man ju i stället få känna sig åtrådd och uppvaktad.

Han sa jämt att han inte var intresserad av olika saker - men när jag sa att jag kunde bjuda, DÅ gick det bra. Men då var det inte roligt för mig längre, då satt jag på den där restaurangen, bion, konserten, whatever, med en gråtklump i halsen...

Då åkte han snålskjuts ett tag. Säkert använder han samma metod med nästa offer. Att han inte skäms! Han kanske till och med är lite "mallig"  och känner dig smart! Han kanske berättar för sina kompisar hur han gick tillväga och så skrattar de gott åt lättlurade kvinnor! Usch så arg jag blir!  Skönt att du blev av med honom!
  • fornminne
    Goneril skrev 2026-02-10 07:39:03 följande:
    Nja, så enkelt är det nog inte. Att inte kunna sköta sin ekonomi är för de allra flesta lite "skämmigt" och nånting som man försöker dölja i det längsta. På väg in i ett nytt förhållande får man vara lite "vaken", se hur det ser ut därhemma och kolla i de olika register som finns i dag. Personnumret kan man få av Skatteverket. Vi lever  i ett öppet samhälle med alla dess för- och nackdelar. Ofta behöver man inte ens kolla, dålig ekonomi märks tidigt. Det är bara att passa sig för dessa individer. En "klassiker"är löftet om skötsamhet från och med NU när de blir påkomma.       .                                                                                                                                                                   Jag kan inte nog varna för misskötsamma "snubbar". Ex-maken kunde komma hem och berätta att han just köpt en ny bil. Givetvis på kredit, och då var inte den gamla till närmelsevis betald, inte heller dess föregångare. Skulden växte upp till höjden av Egyptens pyramider. Detta blev ett problem för hustru nummer två och även hustru nummer tre. Personlig konkurs, men jag kom undan hyfsat helskinnad.
    Detta förklarar mycket av ditt sätt att resonera. Dina dåliga erfarenheter.

Din ex-man verkar i alla fall inte haft svårt att hitta fruar. Något måste han ha haft som ni föll för alla tre.

Men bra att du tog dig ur det.

Man kan ha olika syn på vad som är viktigt i livet. Man kan spara eller spendera, så länge man inte lever över sina tillgångar.

Men man bör ALDRIG bygga bo med någon som inte kan hantera pengar. Som inte har koll på sin ekonomi.
  • Anonym (Spara)
    Anonym (Rätt beslut) skrev 2026-02-10 07:59:52 följande:

Samma här, köpa sällskap och aktiviteter känns helt fel. Han betalade aldrig för en dejt, och varje gång vi skulle köra någonstans så tog vi min bil. Det var alltid något med hans bil - dåliga däck, lampa som var sönder, glömt tanka. Det enda han hade råd till var att ligga hemma på soffan och kolla film. Beställa en pizza var det sällan frågan om. Likaså gå ut och ta en öl. 
  • Anonym (Donna)
    Anonym (Bingo) skrev 2026-02-07 11:24:46 följande:
    Okej, fel av mig. Skriver någon "pojkvän" utgår jag från att de är max 25-30 år, är man vuxen skriver man väl normalt särbo.
    Eller hur!

Min särbo är 50 och definitivt ingen pojke.
    Vi har faktiskt pratat om det där, vad man ska säga.

Han kan ju säga "min kvinna" men om jag säger "min man" så tror ju folk att vi är gifta. Inte för att det spelar någon roll men rätt blir det ju inte.
    "Pojkvän" eller "kille" är totalfel...

Ibland kallar jag honom för "kärleken" och ibland för "sällskapet", det varierar. Men oftast säger jag min särbo, det känns bäst.
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Spara) skrev 2025-08-24 14:35:38 följande:
    Pojkvän som aldrig har pengar.

Hej!
    Jag och min pojkvän har träffats i ca ett halvår. Allt är väldigt bra förutom en sak, han har väldigt sällan pengar till att göra något. Det kan vara att jag undrar om vi ska hitta på något en helg som gå på bio eller gå ut och äta. Jag har reagerat på att han ofta får massa kuvert med posten och för lite sen kikade jag lite snabbt bland dem, det är bland annat brev från olika låneföretag och påminnelseavgifter. Jag själv är väldigt ekonomisk och ser alltid till att ha pengar för hela månaden. Hur hade ni reagerat? Hur tar jag upp detta med honom, om jag ens ska göra det? Vi bor inte ihop. 

Jag är rätt konservativ, men jag tycker inte att en människa (man eller kvinna) som har akuta ekonomiska problem ska dejta överhuvudtaget. Då får man fixa sitt liv först och sen dejta.

Jag skulle ha reagerat som så att jag hade tagit en paus eller gjort slut och bett honom återkomma när han är på fötter igen. Det kräver ju mkt energi att få ordning på ekonomin och då har man inte tid att bygga ett liv med någon annan. 
  • Anonym (Fru Penningpåse)
    Mrs Moneybags skrev 2026-02-13 08:59:35 följande:
    Jag är rätt konservativ, men jag tycker inte att en människa (man eller kvinna) som har akuta ekonomiska problem ska dejta överhuvudtaget. Då får man fixa sitt liv först och sen dejta.

Jag skulle ha reagerat som så att jag hade tagit en paus eller gjort slut och bett honom återkomma när han är på fötter igen. Det kräver ju mkt energi att få ordning på ekonomin och då har man inte tid att bygga ett liv med någon annan. 
    Fast nu är inte alla ute efter att "bygga ett liv tillsammans" utan kanske bara för att ha någon att umgås med när det passar.
    Allt man gör måste inte kosta jättemycket pengar!

Har man inte önskemål om t e samboskap eller att bilda familj så kan det fungera ändå.
    Dock år man acceptera att göra saker på den andra ekonomisk villkor och vill man kosta på sig så får man antingen bjuda, annars så måste partnern acceptera att man göra saker själv.

Jag har exempelvis rest många gånger själv, då mitt ex inte hade ekonomi till resor.
    Det var inga som helst problem från någon av våra sidor.
    Att han blev ett ex hade inget med hans knackliga ekonomi att göra.

Kom på nu att han skrev mig som förmånstagare till sin livförsäkring, det hade jag helt glömt. Har inte tänkt en tanke på honom på många år. Tänk om det en dg trillar in flera 100k på kontot!
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Fru Penningpåse) skrev 2026-02-13 09:07:43 följande:
    Fast nu är inte alla ute efter att "bygga ett liv tillsammans" utan kanske bara för att ha någon att umgås med när det passar.
    Allt man gör måste inte kosta jättemycket pengar!

Har man inte önskemål om t e samboskap eller att bilda familj så kan det fungera ändå.
    Dock år man acceptera att göra saker på den andra ekonomisk villkor och vill man kosta på sig så får man antingen bjuda, annars så måste partnern acceptera att man göra saker själv.

Jag har exempelvis rest många gånger själv, då mitt ex inte hade ekonomi till resor.
    Det var inga som helst problem från någon av våra sidor.
    Att han blev ett ex hade inget med hans knackliga ekonomi att göra.

Kom på nu att han skrev mig som förmånstagare till sin livförsäkring, det hade jag helt glömt. Har inte tänkt en tanke på honom på många år. Tänk om det en dg trillar in flera 100k på kontot!
    Ja, där är vi olika. För mig är det i så fall ännu märkligare att ha någon att umgås med när det passar och samtidigt vara helt pank.

Såklart kan man hitta på saker som är gratis, men det mesta kostar ju något...

Jag har inga krav på en rik man, utan bara ordnad ekonomi så som att inte ha kronkalle efter sig eller extremt stora utgifter varje månad. 

Vad fint att du hade en så bra relation. Det önskar jag alla. 
  • Goneril
    fornminne skrev 2026-02-11 15:23:07 följande:
    Detta förklarar mycket av ditt sätt att resonera. Dina dåliga erfarenheter.

Din ex-man verkar i alla fall inte haft svårt att hitta fruar. Något måste han ha haft som ni föll för alla tre.

Men bra att du tog dig ur det.

Man kan ha olika syn på vad som är viktigt i livet. Man kan spara eller spendera, så länge man inte lever över sina tillgångar.

Men man bör ALDRIG bygga bo med någon som inte kan hantera pengar. Som inte har koll på sin ekonomi.
    Jodå, efter skilsmässan var jag riktigt vaksam, det räckte med "minisignaler", jag såg ofta direkt om det var ordning och reda med pengar; därmed inte sagt att killar behövde vara rika! Hade de inte stabil ekonomi och var de snåla gick de "fetbort". Det fanns också någon som tyckte att jag bodde stort, där kunde han också få plats - med sitt barn. Två fel, snål och barn sedan tidigare. Bort på ett tidigt stadium.                                                                                                                                                                    Exmaken:.Jovars, han hade charm, var allmänbildad och såg bra ut. Till en början var han framgångsrik i sitt yrke men det där förändrades. På slutet gick ingenting bra, äktenskapen gick över styr, han var konstant otrogen. Blev jag ledsen? Inte det minsta. Tror jag öppnade en flaska skumpa når jag fick veta att fru nummer tre hade skickat ut honom. Rätt åt honom! 
Svar på tråden Pojkvän som aldrig har pengar.