• Anonym (Ts)

Nyligen fött barn, stor risk för ny graviditet?

Detta är nog en mycket dum fråga men jag födde barn för 10 dagar sedan och har givetvis inte varit på efterkontroll än (dvs inget preventivmedel) och tycker kondom oftast gör ont/obehagligt, så jag undrar om någon här vet hur stor risken är att bli gravid så tätt inpå förlossningen om man skulle ha oskyddat sex?
  • Svar på tråden Nyligen fött barn, stor risk för ny graviditet?
  • Anonym (L)

Risken/chansen finns alltid. Vet syskon för det skiljer typ nio- tio månader mellan.

Mest imponerad att du ens tänker tanken,  jag var varken läkt eller i form för det första månaden minst. Men vi är alla olika. 

• Anonym (Granbarr)

Enligt rekommendation bär man avstå sex under avslaget och innan man varit på efterkoll just pga risk för infektion eller att man påverkar eventuella stygn/sprickor efter förlossningen.  Så jag hoppas ni låter bli. 

Med det sagt. Ja det finns risk att ägglossningen kommer igång snabbt . Det finns dom som blivit gravid veckor efter förlossningen och föder barn igen efter 10 månader..   

Vänta in efterkoll och preventivmedel,  så bråttom kan det väl inte vara med just samlag? 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Ts) skrev 2025-08-25 11:23:50 följande:
    Nyligen fött barn, stor risk för ny graviditet? Detta är nog en mycket dum fråga men jag födde barn för 10 dagar sedan och har givetvis inte varit på efterkontroll än (dvs inget preventivmedel) och tycker kondom oftast gör ont/obehagligt, så jag undrar om någon här vet hur stor risken är att bli gravid så tätt inpå förlossningen om man skulle ha oskyddat sex?
    Varför så bråttom med penetrerande sex?
  • Anonym (Polly)

Som skrivts finns risk för infektion så länge du har avslag, så det är smart att ha kondom av det skälet. 

• Anonym (Polly)

Och även jag har träffat syskonpar med mindre än ett år emellan. 

• mari123

Sex 10 dar efter förlossning? På min tid hade man avslag ( eller vad det hette) i flera veckor efteråt! Äckligt blodblandat och man gick med binda! Vilken man vill in och krafsa i det? ??..men kanske avslag var 80-90-tal?

• Anonym (Polly)
    mari123 skrev 2025-08-25 12:57:22 följande:

Sex 10 dar efter förlossning? På min tid hade man avslag ( eller vad det hette) i flera veckor efteråt! Äckligt blodblandat och man gick med binda! Vilken man vill in och krafsa i det? ??..men kanske avslag var 80-90-tal?

Det avtar olika snabbt för olika personer. Men även jag blödde rejält i flera veckor. 

• Fjäril kär

Även om du blöder minimalt är du öppen på insidan och ett samlag kan stöta emot den öppna livmodern och du kan få ont och börja blöda kraftigt . Pga risk för infektion ska ingenting alls in i sidan under tiden du blöder , varken fingrar eller kondomer...  

• Anonym (H)

Håller med ovan, det finns en infektionsrisk som kan skapa komplikationer för dig och din fertilitet längre fram. Till mig sa de dock att det gick bra med kondom. Men så länge det var avslag så var vi inte så sugna + rädd för att göra ont. Vi låg innan efterkkntroll men var så svårt att slappna av innan man fått ok och visste allt var bra. När jag vart på efterkontroll och visste det var bra blev sexet mycket bättre igen 🤗

• Anonym (.)

Skräm inte TS med råd som inte längre gäller. Idag säger sjukvården att det är fritt fram att ha penetrerande sex om man vill, men pga infektionsrisken under avslaget bör man använda rena fingrar samt kondom på dildo eller penis. 

Men, för att svara på TS fråga: Det är svårt att säga hur stor risken är. Du kommer ha din första ägglossning innan din mens återkommer, och när det sker är svårt att säga. Flaskmatar du kommer den oftast tidigare jmf med om du helammar, men även vid helamning kan den komma fortare än du tror. Så prata med din BM om preventivmedel om du vill vara säker på att skydda dig.

Härligt att du har lust reda! och grattis till bebisen.

Svar på tråden Nyligen fött barn, stor risk för ny graviditet?