• Anonym (gudre)

Köra moppe på innergård, okej eller inte?

Bor i en huslänga som går som en hästsko runt ett område med lekplats, grillplats och nån gräsyta. Är asfalterat som en gångväg runt innergården som bildas där, främst för att kunna komma fram med typ postbil, brandbil och servicefordon.

Står en skylt vid ena infarten, som blockeras av en bom, att motortrafik enbart får ske av just servicefordon, samt typ flyttbilar.

Nu är det nån mamma med två tonårstjejer som bor i en lägenhet, vars döttrar är ute och far med moppen i princip dagligen. Är väl okej att de kan ta sig fram, fine... men det kan gå med en sabla fart ibland.

Det är många boende med småbarn i området och det springer utekatter fritt då det i övrigt är väldigt lugnt från biltrafik.

Bomjäkeln gör ju absolut ingen nytta, ställa ut blomlådor... funkar inte alls för de här kan uppenbarligen köra slalom. Har själv fått nästan hoppat åt sidan när en av de här tjejerna kom farande förbi porten en förmiddag.

Så jag har väldigt svårt att tro att nån av de har nått konsekvenstänk eller förståelse för vad hänsyn betyder.

Blir nån 5-åring som springer ut ur porten före mamma och pappa påkörd av en sån där vet man ju inte hur det går.

Kan ju förstå önskan att vara bekväm och kunna köra iväg från porten dit man ska men övriga bilar får ju stå på en boendeparkering längre bort och absolut inte vid porten.

Vaf anska man göra egentligen? Får mina barnbarn hit ibland och vill kunna få ha dem ute här utan att de ska skadas. Vill inte behöva leka trafikpolis. Eftersom minst en av dem nästan kört rakt på mig så visar det ytterligare att endera är tjejen extremt synskadad eller skiter fullständigt i sin omgivning...

• Svar på tråden Köra moppe på innergård, okej eller inte?
  • Anonym (Plipp)

Om du är för konflikträdd för att prata med dem själv får du antingen stå ut eller be värd/styrelse eller liknande prata med dem.

• Anonym (Patricia)

1. Knacka på och prata med både mamman och flickorna i lugn ton om att förbud mot motorfordon råder på gården och hänsyn måste tas till både barn och äldre. 

2.  Påtala för hyresvärden eller brf-styrelsen att detta är ett problem.  

3. Vill du vara nitisk så ring p-bolaget , parkerar dom moppen vid porten kan det vara böter som gäller . Mopeder ska ha parkeringsplats precis som alla andra fordon. 

4. Du kan vid tillfälle stanna dom på gården och ta ett snack direkt med fingrarna i syltburken om deras körning. Brukar funka rätt bra så länge du är sansad och lugn. 

• Anonym (NN)

Tror att det beror på hur skylten ser ut och vad det är för klass på mopeden. Jag vill inte hamna i konflikt med mina grannar så jag hade tagit det med kvartersvärden. 

Svar på tråden Köra moppe på innergård, okej eller inte?