• Anonym (Trött mamma)

Fler 2-åringar som sover dåligt?!

Mitt barn fyller snart 2 år och sover så oroligt och dåligt och har gjort det sedan start. I början kändes det mer okej även om det var svinjobbigt men då var det många mammor i tex mammagruppen som också kunde relatera och var uppe med sina bebisar på nätterna. Men nu känns det som att alla jämnåriga sover så bra på nätterna och vi är de enda som fortfarande är uppe. känner mig så ensam och som att vi har missat eller gör något fel. Jag och mannen turas om med nätterna så vi iaf får Sova ibland men det sliter så fruktansvärt att bara få sova 50% av tiden under så lång tid. Är fler i samma situation?? Hur gör ni för att orka jobb och vardag? 

Jag vet att det kommer att vända någon gång men just nu känns det väldigt långt borta när det pågått under 2 år utan någon större förbättring. Nu ska jag upp om ca 2-3 timmar och har knappt sovit mer än en timme inatt. Ångest inför nätterna.

• Svar på tråden Fler 2-åringar som sover dåligt?!
  • majgrönska

Har ni testat att sambolagen med barnet hela natten? En del barn behöver närheten lite längre för att sova gott.
    Har ni fått några tips från BVC, tänker om det kan vara något medicinskt problem i grunden?
    Hoppas det vänder, vet hur jobbigt det kan vara! 

• Anonym (Trött mamma)

Ja vi turas alltså om att vi tar varsin hel natt (förutom nätter där det är total katastroff så vi behöver vara vaken båda och hjälpas åt). 

Ja vi har lyft det med BVC många gånger och bett om hjälp men de säger bara att det löser sig av sig själva, en extra läkarkontroll har gjorts där de inte kunde se något avvikande. Känner mig inte jättestöttad därifrån tyvärr.

• Anonym (Trött mamma)
    majgrönska skrev 2025-08-26 07:23:58 följande:

Samsova ska det stå

Jaha, ja samsova är det enda som går att göra, barnet har aldrig kunnat sova själv, knappt i vagnen. Men fast vi sover tillsammans och barnet sover på eller precis intill oss så är det gny och gnäll genom nätterna och behöver att vi söver om.
  • Hellan86

Kunde varit jag som skrivit om mitt barn. Hon jag hittills aldrig sovit en hel natt i sitt liv och är nu 2 år och 3 månader. Lite tröstlöst faktiskt. Alla andras ungar sov genom natten vid några månader bara men icke här. Känner med dig till tusen och man blir verkligen galen. Har också bara fått beskedet att ge det tid?

Håll ut du är inte ensam!! ❤️

• yny

Känner igen mig SÅ mycket, du är inte ensam!

Sonen har hittills inte sovit igenom en hel natt. Inte ens i närheten, faktiskt. Han blir 2 år i december. 

I tuffare perioder gör vi som ni, vi tar varannan natt. Det är det enda som funkar för att man inte ska bli fullkomligt galen av sömnbristen. 

Svar på tråden Fler 2-åringar som sover dåligt?!