• Anonym (Slippabulk)

Minska fett och öka muskler - på samma gång?

Läste en artikel om att högt proteinintag (studien 2,4g/kg kroppsvikt) och kaloriunderskott (studien åt de bara 60% av sitt energibehov) gjorde att testpersonerna gick ner 4,8 kg fett och ökade 1,2 kg muskler. Personerna tränade styrke "flera gånger i veckan". 

Är det någon som har lyckats med något liknande och hur tränade ni i sådana fall?

• Svar på tråden Minska fett och öka muskler - på samma gång?
  • Anonym (MM)

På hur lång tid gjorde de detta?

Det låter oerhört tufft att ligga på så lågt kaloriintag. 

• Anonym (Slippabulk)
    Anonym (MM) skrev 2025-08-26 09:54:13 följande:

På hur lång tid gjorde de detta?

Det låter oerhört tufft att ligga på så lågt kaloriintag. 

Här läste jag det: www.styrkelabbet.se/bulka-bygga-muskler/

Fyra veckor var studien på. 
  • Anonym (Slippabulk)

Jag var nog för kortfattad i trådstarten, jag undrar alltså om någon har legat på kaloriunderskott (minskat fett) och lyckats bygga massa samtidigt. 

Det behöver inte gälla så stort underskott som 40% som i studien, utan mer normalt underskott. 

• Anonym (Wright trainer)
    Anonym (Slippabulk) skrev 2025-08-27 08:49:19 följande:

Jag var nog för kortfattad i trådstarten, jag undrar alltså om någon har legat på kaloriunderskott (minskat fett) och lyckats bygga massa samtidigt. 

Det behöver inte gälla så stort underskott som 40% som i studien, utan mer normalt underskott. 

Jag gick ner fyra kilo fett och byggde 2 kg muskler under samma period. Genom att följa ett program på Weight Trainer.
    Kost med mycket protein och lite kolhydrater samt högintensiv träning med vikter i grupp 2 halvtimmar i veckan plus en timmes promenad varje dag. Träningen var suoerintensiv, man varvade kondition och tung styrka i 25 minuter, efter träningen var vi så trötta att vi ofta låg kvar på golvet. 

Ingen kaloriräkning. Det behövs inte om man äter proteinrikt och håller nere kolhydraterna och tränar. 

• Anonym (Slippabulk)
    Anonym (Wright trainer) skrev 2025-08-27 09:12:34 följande:

Jag gick ner fyra kilo fett och byggde 2 kg muskler under samma period. Genom att följa ett program på Weight Trainer.
    Kost med mycket protein och lite kolhydrater samt högintensiv träning med vikter i grupp 2 halvtimmar i veckan plus en timmes promenad varje dag. Träningen var suoerintensiv, man varvade kondition och tung styrka i 25 minuter, efter träningen var vi så trötta att vi ofta låg kvar på golvet. 

Ingen kaloriräkning. Det behövs inte om man äter proteinrikt och håller nere kolhydraterna och tränar. 

Vad kul att höra! När jag börjad läsa på om bulk och kom över detta lät det för bra för att vara sant!
  • Anonym (Slippabulk)

Och förresten, hade du tränat förr eller började du från noll så att säga?

Anonym (Slippabulk) skrev 2025-08-27 09:35:23 följande:
    Vad kul att höra! När jag börjad läsa på om bulk och kom över detta lät det för bra för att vara sant!
    Det är lite för bra för att vara sant, för det är svårt att hålla i tyckte jag med så intensiv träning. 
    Anonym (Slippabulk) skrev 2025-08-27 09:35:23 följande:

Inte bara kolhydrater. Alkohol skall vara 0 för att det skall funka. Jag testade både med och utan alkohol och skillnaden var stor. Och då pratar jag inte om mycket alkohol. För mig räckte det med ett par glas vin två gånger i veckan för att förstöra mina resultat totalt. 

Man dricker bara vatten och äter massor av protein och grönsaker och frukt. Då kan man äta hur mycket som helst om man också tränar.

Anonym (Slippabulk) skrev 2025-08-27 09:36:01 följande:

Och förresten, hade du tränat förr eller började du från noll så att säga?

Jag hade simmat , promenerat och åkt längdskidor . Jag hade ganska mycket muskler ändå när jag startade , trots att jag inte styrketränat, någonsin tidigare 
  • Anonym (Slippabulk)

Ja det är nog tufft men vore skönt att göra allt i ett istället för att behöva bulka och sen leva på kyckling för att få fram det fina jobb som är gjortGlad

Svar på tråden Minska fett och öka muskler - på samma gång?