• Jultomten

Hur känns äggplock?

ni som gjort ivf, hur känns de när dom tar ut äggen? Vad hade ni för typ av bedömning?

• Svar på tråden Hur känns äggplock?
  • Kattigloo

Jag måste tyvärr säga att för mig var det många gånger värre än jag hade föreställt mig. Men var beredd på att det gör ont så blir det ju en trevlig överraskning om det inte gör det.

Dom flesta verkar knappt känna det ens ju, säger dom i alla fall...

Jag fick lokalbedövning i underlivet och morfin in i armen första gången och dom andra gångerna fick jag lugnande in i armen också. Och sen mer morfin i pillerform efteråt..om du med bedömning menar bedövning. :) Det kommer gå bra!

• Anonym (Bananasplit)

Jag donerade ägg en gång på en privat klinik och när själva uttaget skulle ske gjorde det ont (som kraftig mensvärk fast i snabba stötar), men när jag sade det fick jag mer morfin direkt. Jag minns att jag började fnissa okontrollerat och sedan vaknade jag och det var färdigt. Jag hade alltså råkat somna där. Det obehagliga för mig var de två veckorna efteråt, när man inte får hoppa runt eller springa utan att riskera allvarligt trassel därinne. I övrigt kändes allting smidigt. Någon gång i framtiden när det är tajming i livet igen planerar jag att donera en gång till.

• Anonym (A)

Jag var väldigt orolig innan plocket så fick lugnande, vilket gjrode mig väldigt sömning och det var bra!! Fick lokalbedövning i underlivet och sen morfin in i armen. 

Jag trodde det skulle göra helt sinnessjukt ont men det gjorde det verkligen inte! Det kändes mest lite obehagligt. 

Jag skulle rekommendera att be om att få lugnade innan! De gjorde susen för mig!! 

• Anonym (Loelle)

Mitt första gjorde super ont, mitt andra kändes ingenting. skillnaden var att jag fick en högre startdos av morfin andra gången.

• Anonym (Anonym 34 åring)

Hej! Jag har gjort 2 plock. Det första var obehagligt och gjorde lite ont till och från men var helt okej. Fick ut 12 ägg. Lugnande först, sen fentanyl via armen under. Kunde gå hem typ direkt efter.
    Det andra var hemskt. Hade så ont att jag hade svårt att inte skrika till varje gång läkaren rörde ultraljudstaven trots att de fyllde på med smärtstillande flera gånger. Låg och grät efteråt av smärta. Efteråt blev jag kvar i 2-3 timmar och fick morfin tablett för att kunna gå ut till bilen. Fick 15 ägg.

Så det kan variera från gång till gång. Är glad att det första var helt ok 🙂

• Anonym (Anonym)

Jag har gjort äggplock en gång, fick ut 14 ägg. Förväntade mig att det skulle göra ont, och det gjorde ganska ont också. Tog alvedon och lugnande innan, och under ingreppet fick jag smärtstillande via armen. När jag sa att det gjorde ont fick jag mer smärtstillande. Det kändes ungefär som det läkaren gjorde; att jag blev stucken om och om igen, i kombination med mensvärk. Det värsta var nog ändå efteråt, kände mig helt mörbultad i magen. Några timmar efter ingreppet kunde jag knappt gå, låg bara i soffan. Så var det i ungefär ett dygn. Sedan blev det bättre och bättre. 

• RainbowFamilyDreams

Mitt äggplock gick bra. Tyckte HyCoSy inför insemination var mycket värre. Det gjorde såklart ont men det gick förhållandevis ändå rätt smärtfritt sett till det stora hela. Det jobbigaste var nog efteråt med smärta och påverkad tarm då det tog ett tag för det hela att komma igång. Jobbade dagen efter men skulle ha stannat hemma, blev att jag stannade hemma senare samma vecka ändå för jag var väldigt trött och hade molande värk efter ingreppet. Men jag var lugn och låg och skämtade en del så jag hade nog en rätt bra upplevelse :). fick ut 9 ägg och 5 blev blastocyster. Väntar nu på en frysåterföring. Lycka till!!

Svar på tråden Hur känns äggplock?