• Anonym (Ett läge)

Förkortad cervix v.21

Hejsan, 

I ungefär v. 15 fick jag en REJÄL blödning och åkte naturligtvis in till gynakuten för undersökning. Visade sig att allt såg normalt ut, dem kunde inte se vart blödningen kom ifrån. Men påvisade en aningens förkortad cervix så blev utskriven progestoron och eventuell cerclage och det blev värre. Har sedan dess gått varannan vecka för att kontrollera.
    För 2 veckor sedan mätten tappen till 38mm vilket var väldigt bra. Igår mätte den mellan 27mm till 32 mm beroende på läge och hur bebis låg. Vid ett läge mätte hon 23 mm. Tappen är stängd. Men när bebis ligger för nära eller mot tappen så blir det som en liten klyka inifrån . Jag blev då sjukskriven med omedelbar verkar och ordinerad att vila. Jag får inte göra några som helst lyft, stå upp för länge och heller inte gå för länge, fick gå max 2 km i stöten.

Jag har tyvärr svårt att vila då jag inte riktigt vet vad viöa innebär 😂 Hon sa att jag kan göra saker i min takt såsom hemmasysslor, hämta barnen osv. Men jag har liksom bara en takt. Så min fråga är, hur gjorde ni? Vad menade er läkare med vila. Skulle ni ligga ner större delen av tiden eller fick ni göra saker men långsammare.

Med Vänliga Hälsningar, 
    Ett läge

• Svar på tråden Förkortad cervix v.21
  • Anonym (Ett läge)

Är det verkligen ingen som har några tips?

Var på undetsökning idag och trots den rekommenderade vilan (jag har verkligen försökt vila och öehat ner så mycket jag kan) så är den lika kort. Och nästa vecka kommer jag få gå på ett extra beaök och har den förkortats då eller om hon ser någon förändring så kommer jag bli inlagd! Vill verkligen inte 😭

Dock känner jag mig lite förvirrad. Hon sa att hela cervixen är 4.2 cm men att en del är 2.6 cm?
    Någon som vet vad hon menar med det? 

• Anonym (13 mm livmoderhals)

Hej!
    Jag måste också vila, sängläge för min del. Får bara gå på toan, duscha och laga mig någon enkel mat. Sen rätt tillbaka i liggande. Enormt frustrerande! Jag älskar att vara aktiv och min stackars man måste göra allt.

Från v 28 så var min livmoderhals 13 mm, och har konstanta sammandragningar. Är nu i v 31. Har varit inlagd på sjukhus 2 ggr, med dropp och sprutor för att bromsa förloppet och mogna lungorna snabbare.
    Så jag ligger och ligger, hela dagarna, för att ge mer tid till barnet inne i magen. Det är jobbigt men jag har lixom inget val. 

Svar på tråden Förkortad cervix v.21