• Anonym (Kilroy)

Skulle din 10-åring få åka på långsemester med en kompisfamilj?

Hej,

Vi funderar på att resa till ett sydostasiatiskt land nästa år, i 2 veckor.
    Vi kommer att bo på en fin resort, i ett tryggt (och ganska exklusivt område). Skriver inte det för att skryta, utan tänker att det har med frågeställningen.

Min son kommer då vara 10 år gammal och vi har upptäckt att det är såå mycket enklare när han har jämnåriga att vara med. 
    Om ni helt bortser från kostnad, skulle ni låta en 10-åring åka med sin kompis och föräldrar i 2 veckor till ett annat land?

• Svar på tråden Skulle din 10-åring få åka på långsemester med en kompisfamilj?
  • Anonym (l)
    Anonym (Kilroy) skrev 2025-08-31 14:49:11 följande:
    Det är legio i alla svenska skolor jag är medveten om. Kanske annorlunda där du är?

Om man inte kan klara av allt som skolan går igenom under året genom att vara frånvarande några dagar så har jag frågor.

Med tanke på alla arga föräldrar och tidningsartiklar de senaste åren vet jag ingen som tillåter 10 dagar bara sådär utan enstaka dagar av goda skäl. Så ja. Förvånad. Vad nu legio betyder. 

Få barn håller sig friska under skolåret så frånvaro finns.

• Anonym (Ok)
    Anonym (Kilroy) skrev 2025-08-31 14:30:11 följande:
    Ja det vet vi ju, därför vill vi boka biljetter nu till ett bättre pris, och därför är det ju bra att veta om vi ska boka 3 eller 4 st.
    Fast det är ju ändå ni som bestämmer, det finns ju säkert ännu billigare flygbiljetter men föräldrarna till barnet som ska följa med måste välja samma som er.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Kilroy) skrev 2025-08-31 14:30:11 följande:
    Ja det vet vi ju, därför vill vi boka biljetter nu till ett bättre pris, och därför är det ju bra att veta om vi ska boka 3 eller 4 st.
    Och mkt hinner hända innan resan. Till jul är de kanske inte ens vänner längre.
  • Anonym (sköldmö)
    Anonym (Kilroy) skrev 2025-08-31 13:36:02 följande:
    Jag förstår. Det är snällt och generöst av er att vilja ta med en kompis och stå för en hel del av kostnaderna. Ingen annan förälder vill nog verka otacksam.

Men jag tror som många andra att det är för tidigt. Om några år kanske. Eller en kortare resa inom Sverige / Norden.
  • Anonym (Kilroy)
    Anonym (Ok) skrev 2025-08-31 15:21:38 följande:
    Fast det är ju ändå ni som bestämmer, det finns ju säkert ännu billigare flygbiljetter men föräldrarna till barnet som ska följa med måste välja samma som er.
    Finns det säkert det? Varför skulle vi inte välja billiga biljetter?
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Kilroy) skrev 2025-08-31 19:10:39 följande:
    Finns det säkert det? Varför skulle vi inte välja billiga biljetter?

Ju fler stopp och längre restid ju billigare blir det. 

• Anonym (B)

Skulle jag spendera så mycket pengar på min sons semester, skulle jag hellre göra det när han åker tillsammans med mig. Om jag inte kunde åka och det var hans bästa kompis, han älskade familjen och det var hans enda chans till bra semester, då kanske. 

• Anonym (Kilroy)
    Anonym (Ok) skrev 2025-08-31 22:25:59 följande:

Ju fler stopp och längre restid ju billigare blir det. 

Du verkar väldigt upphängd på biljettpriserna. Det finns inget självändamål i att betala mer för flygbiljetter än vad man måste. Priset jag skrev ned är en högst rimlig färdväg. Jag tittade på samma biljetter för nästa månad (under regnperioden) och då gick de på mellan 20-30 000:-

Därför vill jag boka nu, långt i förväg för att det faktiskt är väldigt, väldigt mycket billigare. 
    Varför vänta till kort innan man ska åka och se att priset dubblats eller kanske tripplats?

Det är också därför jag startade tråden, för att jag inte visste hur vi skulle göra. Att bjuda med en kompis är något vi vill och kan, men huruvida vi bör och ska, det var frågan jag ställde här.
    Svaret verkar ju vara det vi misstänkte, att i stort sett ingen skulle godkänna att låta sitt barn att åka med.
  • Anonym (?)
    Anonym (Kilroy) skrev 2025-09-01 07:01:03 följande:
    Därför vill jag boka nu, långt i förväg för att det faktiskt är väldigt, väldigt mycket billigare. 
    Varför vänta till kort innan man ska åka och se att priset dubblats eller kanske tripplats?
    Det som bli lite klurigt är att mycket händer i 10-åringars sociala liv. Kompisar nu kan vara en helt annan situation om några månader.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (Kilroy) skrev 2025-09-01 07:01:03 följande:
    Du verkar väldigt upphängd på biljettpriserna. Det finns inget självändamål i att betala mer för flygbiljetter än vad man måste. Priset jag skrev ned är en högst rimlig färdväg. Jag tittade på samma biljetter för nästa månad (under regnperioden) och då gick de på mellan 20-30 000:-

Det är också därför jag startade tråden, för att jag inte visste hur vi skulle göra. Att bjuda med en kompis är något vi vill och kan, men huruvida vi bör och ska, det var frågan jag ställde här.
    Svaret verkar ju vara det vi misstänkte, att i stort sett ingen skulle godkänna att låta sitt barn att åka med.
    Är det inte bättre att faktiskt fråga dem det berör? 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Kilroy) skrev 2025-08-31 14:49:11 följande:
    Det är legio i alla svenska skolor jag är medveten om. Kanske annorlunda där du är?

Om man inte kan klara av allt som skolan går igenom under året genom att vara frånvarande några dagar så har jag frågor.
    Är det under terminstid? Aldrig i helvete då! 

Nej, det är inte "legio" att man per automatik får ta ut 10 dagar utöver loven. Vår skola nekar definitivt om det inte är under "särskilda omständigheter" dcs begravning etc. Det stör alldeles för mycket i undervisningen. Det spelar ingen roll om barnen ligger i framkant i skolan heller. 

I vår skola kan vi få godkänt för ledighet även enskilda strödagar, men absolut inte 10 dagar i sträck. 
  • Anonym (Ö)

Absolut om jag känner dem väl och litar på deras omdöme. Hos oss är det i och för sig vi som tagit med andras barn oftast, men det har funkat bra. Det ända vi märkt av är att vissa föräldrar är mer benägna att erbjuda matpengar än andra - men vår inställning har varit flygbiljett betalar barnets föräldrar. Mat, restaurang och nöje betalar vi självklart då vi bjuder med.

• Hellishen

Utomlands med flyg - aldrig i livet.
    Inom Sverige med bil/tåg, javisst.

Om något händer, typ barnet blir sjukt eller skadat vill jag kunna ta mig dit, inte sitta på andra sidan jordklotet.

Finns dessutom tyvärr inga kompisar i min dotters liv som hade funkat en hel vecka när de var 10. Och inga föräldrar som är tillräckligt rimliga och pålitliga kring säkerhet, rutiner, barnuppfostran etc. 

Svar på tråden Skulle din 10-åring få åka på långsemester med en kompisfamilj?