• Hellstorm

Salmonella/campylobacter

Okej, det här låter jättelöjligt kanske, men det ligger till så här. Igår när jag skulle tillaga kyckling så råkade hushållspapper komma i kontakt med kyckling (fråga mig inte hur jag lyckades) som jag höll på att tillaga, jag var lite i tidsnöd och min gravida fru skulle hjälpa till med matlagningen när hon kom hem (jag skulle iväg på bilservice under eftermiddagen). 

Slänger inte den här rullen av någon dum anledning, antagligen pga att jag var lite stressad. Kommer på detta då jag kommer hem och informerar henne att inte använda det pappret ,vilket hon redan hunnit göra och dessutom ätit bröd som det antagligen kommit i kontakt med.

Har nu gått 24-48 h, min fru har sen länge varit illamående pga graviditeten i sig, men vet nu inte riktigt vad som är vad och är orolig för barnet såklart. Hon spydde två gånger igår med några timmars mellanrum, inga andra symtom som diarre, feber eller liknande vad vi märkt.

• Svar på tråden Salmonella/campylobacter
  • Anonym (Ssk)
    Rent spontant tycker jag det inte känns speciellt sannolikt att hon ska ha blivit smittad, men jag kan inte lova något. Ring 1177, de lär kunna ge bättre svar.

Den kan jag ju berätta att hade hon haft salmonella skulle hon vara däckad av magsmärtor och det hade varit livsfarligt för en gravid kvinna, så är hon ändå relativt pigg och frisk så bör hon inte ha det i alla fall. Men jag skulle nog ändå kontakta vården ifall ni upplever att hon mår sämre än hon gjorde innan hon kom i kontakt med det kontaminerade pappret.
  • Hellstorm

Hon har inte klagat på magsmärtor, däremot vart trött då hon har svårt att äta pga illamåendet och inte fått behålla mycket av maten. Illamåendet verkar triggas av bla lukten av kött, la fram mat till henne igår och hon spydde direkt. Tar även emot att äta köttfärs, hon kan inte äta mycket av det heller innan det tar emot. Antar det än så länge bara är illamåendet som eskalerat och inte någon matförgiftning då hon inte har feber, diarré eller kraftiga magsmärtor.

• Anonym (biologen)

Allmänt om graviditetsillamående:

Hennes lever jobbar just nu övertid med att hantera mängder av graviditetshormoner som flödar genom kroppen men kostar mycket energi att bryta ner. Levern kan då inte göra sitt vanliga jobb fullt ut och kvinnan får restprodukter i blodet som ger jobbigt illamående.

Protein är också tungt för kroppen att processa. Hela 25% av energin som finns i protein vi äter går förlorad när kroppen ska omvandla det till en användbar form. Därför är en proteintung köttmåltid ofta rena döden för en kvinna med graviditetsillamående, så undvik det och ät lättare mat. Lite samma sak gäller för stor mängd fett i samma måltid.

Det som är enklast för den stackars stressade levern att göra av med är kolhydrater, och gravida med svårt illmående råds ofta att knapra kex, dricka saft, äta isglass- kylan hjälper också lite mot ett "normalt" illamående. 

För att sprida ut belastningen kan man

- äta mindre mängder och oftare. Jag åt varannan timme hela min vakna tid och kunde då undvika att spy i alla fall även om jag hade spyan i halsen 24/7 i 10 veckor.

- tugga varje tugga många gånger, eftersom levern bara jobbar på max när vi gör tuggrörelser samtidigt som det kommer signaler till hjärnan att det finns kolhydrater i munnen. Då varvar levern upp allt den kan.

Svar på tråden Salmonella/campylobacter