• Anonym (Orolig)

Gick på ultraljud för tidigt och nu är jag orolig

Bokade ett abdominalt ultraljud I v 8+0 (enligt vårdens uträkning), väl där syntes bara hinnsäck och gulesäck och jag fick ny tid 10 dagar senare och uppmaningen att inte ta ut något i förskott då hon ändå tyckte att gulesäcken såg så fin ut och att jag kunde vara kortare gången än jag tror. Jag tappade hoppet totalt och räknade bort graviditeten helt och hållet. Tills nån dag senare när jag samlat mig lite och tänkt efter, då jag räknade ut att om jag går efter när jag sannolikt hade ägglossning bör jag bara ha varit i v 7+2 när jag gjorde ultraljudet. Nu pendlar jag mellan hopp och förtvivlan och vill å ena sidan bara släppa allt och förbereda mig på ett avbrytande för att slippa bli för besviken, men å andra sidan kan jag inte hjälpa att det finns ett litet hoppas. Så jag undrar om det finns fler som varit i min situation och hur det i så fall gick? Vet att ingen kan säga något säkert om hur det är i mitt fall men håller på att bli tokig av väntan.

• Svar på tråden Gick på ultraljud för tidigt och nu är jag orolig
  • Solrosen96

Jag visste inte att man gjorde ultraljud på magen så tidigt, jag gjorde vaginalt ultraljud i vecka 7+ nånting men jag gjorde ivf så dom visste ju exakt var jag var i tid. 😊

Jag har för mig att det är svårare att se via magen så tidigt, så kan det vart pga de? 

Jag skulle absolut inte förlora hoppet, de sa ju att det såg fint ut 😊

• Jl00

jag gjorde ultraljud på magen i vecka 8+0 men hon sa ganska fort att vi behövde göra ett vaginalt då hon knappt såg någonting på magen, absolut inga hjärtslag. Vaginalt såg vi allt jättebra och ett foster med hjärtslag, så ta inte ut något i förskott! 

Ska du göra ett abdominalt igen nästa gång? Jag hade nog bett om ett vaginalt om möjligheten finns.

• Anonym (Orolig)

Tack för era svar, det lugnar lite. Det var hos en privat aktör som gör ul från v.8+0 (vilket jag trodde jag var i) som tidigast, men jag trodde väl aldrig att det skulle skilja sig så mycket med ett par dagar hit eller dit. Ångrar det nu i efterhand. Nästa ultraljud blir också ett abdominalt men då bör jag vara i v 8+5 ca och då vet jag att man kunnat se på mig vid tidigare graviditeter. 

Har kvar alla mina symptom, har inte haft några blödningar och testrecken är starkare än kontrollinjen på gravtesten. Men om det är ett MA spelar väl allt detta ingen roll 😫

Svar på tråden Gick på ultraljud för tidigt och nu är jag orolig