• Anonym (Leya)

Han håller på att förlora mig - och han har ingen aning

Hej

Jag skulle vilja ha lite tips/råd/input, gärna från lite äldre män med livserfarenhet 🙏

Min kille (särbo) sedan flera år, verkar bry sig mer om sig själv än om oss. Jag har alltid varit den som velat vårda relationen på alla sätt, men han steppar inte upp. Tvärtom. Och nu har jag tröttnat. 

Till saken hör att han inte är en elak människa alls. Han är bara jävligt ego utan att ens vara medveten om det. Och det påverkar oss och mig jättenegativt. 

Det var inte såhär i början. Då var han mycket mer omtänksam och gav mer av sig själv. Vi kan inte gå djupare in på samtalsämnen utan att han blir uttråkad eller känner sig dumförklarad när jag kräver lite mer utvecklande  svar.. Och han är typ bara gosig när han är kåt. Jag får aldrig en ordentlig kram efter en tid ifrån varandra eller nått. Vi har aldrig kul tillsammans då det inte går med honom då han inte är en lättsam person som har nära till skratt. Han glömmer mina födelsedagar och lägger allt ansvar på mig att inte bli gravida trots flera aborter i bagaget. 

Går detta ens att rädda? Jag vill inte sabba detta bara för att han inte är mer självmedveten.

• Svar på tråden Han håller på att förlora mig - och han har ingen aning
  • Olsdotter
    Anonym (Leya) skrev 2025-09-01 18:23:16 följande:
    Jag har påtalat, jag har påminnt, jag har väntat, jag har hintat, jag har tagit initiativ. Jag får ingen respons såvida jag inte nästan ställer mig och börjar stortjuta ut problemen eller på andra sätt blir mer dramatisk. DÅ får han tummen ur röven i en vecka, max två, sen är han tillbaka i gamla vanor igen. 

Ja vi får väl se.. Jag är inte den som ger upp så lätt, men även jag har en gräns.
    Om vi ser det ur ett annat perspektiv, så har du alltså försökt få en annan vuxen människa att lyda dig. Du har gjort detta genom att tjata, vänta, driva på osv... 
  • Anonym (Leya)
    Olsdotter skrev 2025-09-01 18:25:51 följande:
    Ja, det är ju inte konstigt att du frågar dig det. Något svar kommer du ju inte heller att få, egentligen.
    Antagligen inte.
  • Anonym (Leya)
    Olsdotter skrev 2025-09-01 18:28:21 följande:
    Om vi ser det ur ett annat perspektiv, så har du alltså försökt få en annan vuxen människa att lyda dig. Du har gjort detta genom att tjata, vänta, driva på osv... 
    Inom vissa områden har jag tjatat - andra områden tagit initiativ och/eller bara väntat, osv. 

Jag har exempelvis tjatat på honom (och väntat på) att han ska köpa kondomer efter att jag genomgick min andra abort som var väldigt plågsam för mig. Hans svar varje gång: "Det kan väl du göra..?" Trots att jag stått för allt som hade med preventivmedel innan dess. Jag trodde att han själv skulle steppa upp där och ta sitt ansvar när det blev en andra abort, men nej.
  • Olsdotter
    Anonym (Leya) skrev 2025-09-01 18:35:11 följande:
    Inom vissa områden har jag tjatat - andra områden tagit initiativ och/eller bara väntat, osv. 

Jag har exempelvis tjatat på honom (och väntat på) att han ska köpa kondomer efter att jag genomgick min andra abort som var väldigt plågsam för mig. Hans svar varje gång: "Det kan väl du göra..?" Trots att jag stått för allt som hade med preventivmedel innan dess. Jag trodde att han själv skulle steppa upp där och ta sitt ansvar när det blev en andra abort, men nej.
    Regel nr 1 med män:
    De responderar på gränser, inte på begäran.

I fallet med kondomer översätter det till att du säger "jag vill att du köper kondomer hädanefter". Inte "köp kondomer därför att jag (----- diverse skäl, diverse orsaker att du inte kan, bla bla bla ----) och jag vill därför att du gör det".

Varför skulle det vara en självklarhet att du gör det, och att du därför behöver skäl om du inte gör detta? Ser du att du tar över ansvaret genom att inte gå direkt på sak, utan istället ge massa skäl till varför du inte vill/ kan?

Köper han inga blir det inget sex. Enkelt.
  • Anonym (U)

Rent generella drag så brukar kvinnan i förhållandet påpeka bristerna i förhållandet när de uppkommer och försöker då fixa det. Männen hanterar det genom att ignorera saken, vilket tystar kvinnan. Ju längre tiden går så tystnar kvinnan helt och förhållandets avslut blir då ett faktum. Det är då männen försöker fixa saken. 

Du får väl lista ut i vilken fas ni befinner er. Låter som skedet precis innan avslutsfasen. 

• Anonym (BesvärligaBirger)

Anonym (Leya) skrev 2025-09-01 18:23:16 följande:
    Ja vi får väl se.. Jag är inte den som ger upp så lätt, men även jag har en gräns.
    Haha. Ja men du ser ju vad du får. Men visst, vill du fortsätta att slå pannan blodig i en dödsdömd relation, så kör hårt.
  • Jimmy75
    Anonym (Leya) skrev 2025-09-01 10:44:45 följande:
    Åjo! Sånt märker han direkt.

Men frågan jag skulle vilja få hjälp med är hur man kan påtala för en man, med ett stort och skört ego, att det är just hans ego som är problemet. Jag misstänker ju att om jag påtalar att det är han och hans ego som är problemet så kommer det, för det första att vara ett diffust problem för honom att eventuellt lösa, och för det andra så lär hans ego slå bakut och förmodligen säga åt honom att det är mig det är fel på. 

Hur hade du som man velat att en kvinna sa det till dig?
    Nu kan jag inte tala för en person som har problem med sitt ego....vad du nu egentligen menar med det, men om du nu ska vara konkret så handlar det ju om att i så fall tala om vad det är du saknar och varför det är ett problem. För övrigt, även om du skulle kunna hitta tusen personer som anser att du har helt rätt, så kommer du inte någonvart med att påtala för honom att det är hans ego som är problemet. Spelar mindre roll att det mycket väl kan stämma, för det kommer göra att han går i försvar och därmed inte tar åt sig av det du säger, hur befogat det än är.
  • Jimmy75
    Anonym (Leya) skrev 2025-09-01 11:02:01 följande:
    Nu har jag ju radat upp mycket av det negativa och sammanfattat det på ett ställe. Sprider man ut det över några år så blir det ju inte lika "intensivt". Men jo, jag vet det låter illa. 

Parsamtal är uteslutet. Han tycker inte man borde behöva sånt i en relaion.

Inte ovanligt svar från en partner som inte ser allvaret, men ordet borde är fullkomligt ointressant i sammanhanget vilket han behöver förstå. Nej, det kanske inte borde behövas i en relation, men uppenbarligen gör det ju det nu. Det är som att då ut i regnet utan paraply, bli irriterad för att man blir blöt och säga att det inte borde regna eftersom prognosen lovade uppehåll.

Det finns människor som förhåller sig till hur de anser livet borde vara enligt någon märklig mall och sedan finns det de som förhåller sig till hur det faktiskt är

• Jimmy75
    Postman skrev 2025-09-01 12:36:37 följande:
    Men du, om du nu tycker han är ett rövhål och han inte ens kan minnas din födelsedag, varför försöker du ens liksom? Jag förstår inte, du har radat upp det ena negativa efter det andra. Dela på er. 

Har också svårt att förstå. Det är en total sågning men ändå vill du försöka....eller?

Sedan, baserat på ren erfarenhet har jag oerhört svårt att tro att det skulle vara så oerhört ensidigt. Det brukar sällan vara det när det kommer till kritan.

Men om hon nu verkligen vill jobba för en förändring och framför de där sakerna är det inte supersvårt att säga det på ett någorlunda vettigt och inte så anklagande sätt.

• Postman
    Jimmy75 skrev 2025-09-01 20:06:43 följande:

Har också svårt att förstå. Det är en total sågning men ändå vill du försöka....eller?

Sedan, baserat på ren erfarenhet har jag oerhört svårt att tro att det skulle vara så oerhört ensidigt. Det brukar sällan vara det när det kommer till kritan.

Men om hon nu verkligen vill jobba för en förändring och framför de där sakerna är det inte supersvårt att säga det på ett någorlunda vettigt och inte så anklagande sätt.

Ja det är märkligt, jag kan känna att det är så pass mycket på minussidan och inte heller verkar det gå att närma sig honom utan risk för en explosion eller låsning. Det låter som en omöjlig situation. Tror de båda mår bäst utan varandra. 
  • Xenia
    Anonym (Leya) skrev 2025-08-31 19:11:13 följande:
    Har frågat honom när han blir lite extra tyst och låg om det är något. Men han svarar alltid att han bara är seg/trött. Vilket han ofta är pga jobb bland annat.

Kan inte svara på det riktigt. 

5 år. Jo det gör det och sen är ju inte allt dåligt eller negativt heller. Vi är väldigt lika på många sätt, men rätt olika på andra. Och det i kombination med att han ofta är så egoistisk blir lite för mycket av det dåliga. På senare tid har det dåliga börjat tippa över för min del och väger nu lite väl tungt :( Jag accepterar fullt ut att han inte är exakt som mig i alla avseenden, även om han inte verkar göra detsamma med mig. Men det jag stör mig på och blir så sårad av är hans ego som förstör för oss gång på gång.
    Men hur är han när han är med sin familj och hur verkar de vara? Är de också tystlåtna, dystra och avstängda? Eller träffar ni aldrig hans familj?

Du vill alltså inte skaffa barn med honom?. Låter iofs som det bästa mtp att förhållandet tycks vara på uppehällningen. Men han är ju helt ansvarslös och hänsynslös som tycker att du ensam ska sköta preventivmedel. Bara det är orsak nog att lämna honom.

Oavsett hans ev goda sidor så är du ju inte lycklig med honom. Och du kan ju inte stanna hos honom bara för hans skull, för att han vill det. Du har ett eget liv att leva och ni tycks inte ha några barn ihop.
  • Anonym (Jag)

Nu har jag inte läst exakt hela tråden, men om du exv känner stress kring att skaffa barn så kan du ju göra det på egen hand. Och senare träffa rätt person. Bättre det än att skaffa med fel person. 
    Alla kanske inte tänker den tanken men den möjligheten finns. 

• Anonym (Fattar inte)
    Olsdotter skrev 2025-09-01 17:53:50 följande:
    Ett tips är att börja med att fråga dig själv exakt vad du är investerad i.

Tex tycks du vara investerad i att ha en kille som uppvaktar dig på din födelsedag. Däremot tycks du inte egentligen vara investerad i den kille du har, eftersom att han INTE gör så som den vision du är investerad i ser ut.
    Kan vi sluta med att vanligt jävla hyfs är en nivå som ens ska behöva diskuteras och analyseras i en relation?

Fota ut skåpet bara!
  • Jimmy75
    Anonym (Fattar inte) skrev 2025-09-03 19:31:12 följande:
    Kan vi sluta med att vanligt jävla hyfs är en nivå som ens ska behöva diskuteras och analyseras i en relation?

Fota ut skåpet bara!
    Även om jag instämmer i din åsikt så frågar ju TS uttryckligen om det går att rädda, så då får hon ju svar utifrån det.
  • Olsdotter
    Anonym (Fattar inte) skrev 2025-09-03 19:31:12 följande:

Fota ut skåpet bara!
    Är du observant kan du se att jag inte diskuterar och analyserar mannens beteende, utan varför TS inte redan har fotat ut skåpet.
  • Anonym (jury)

Tror nog jag också skulle känna mig dumförklarad och gå i baklås om jag blev utsatt för den verbalt välbegåvade TS och hennes 'vårdande av relationen' och hennes krav på djupa samtal med uppföljande kuggfrågor. Mannen verkar mer vara håglös, reserverad och allmänt tråkig än ett jättestort superego. Kondomköphistorien kunde väl egentligen få lov att passera under bagatellgränsen om TS inte velat göra den till ett bevis på mannens karaktärbrister..

Men TS kan ju välja att säga att hon har fått nog av håglöshet och tråkighet, men risken är nog att det upprepas i nästa förhållande  och att dom djupa samtalen uteblir också där efter ett tag.

• Anonym (H)
    Anonym (U) skrev 2025-09-01 18:42:42 följande:

Rent generella drag så brukar kvinnan i förhållandet påpeka bristerna i förhållandet när de uppkommer och försöker då fixa det. Männen hanterar det genom att ignorera saken, vilket tystar kvinnan. Ju längre tiden går så tystnar kvinnan helt och förhållandets avslut blir då ett faktum. Det är då männen försöker fixa saken. 

Du får väl lista ut i vilken fas ni befinner er. Låter som skedet precis innan avslutsfasen. 

Ganska vanligt att det är så.
  • Dimisi
    Anonym (jury) skrev 2025-09-03 20:13:46 följande:

Tror nog jag också skulle känna mig dumförklarad och gå i baklås om jag blev utsatt för den verbalt välbegåvade TS och hennes 'vårdande av relationen' och hennes krav på djupa samtal med uppföljande kuggfrågor. Mannen verkar mer vara håglös, reserverad och allmänt tråkig än ett jättestort superego. Kondomköphistorien kunde väl egentligen få lov att passera under bagatellgränsen om TS inte velat göra den till ett bevis på mannens karaktärbrister..

Men TS kan ju välja att säga att hon har fått nog av håglöshet och tråkighet, men risken är nog att det upprepas i nästa förhållande  och att dom djupa samtalen uteblir också där efter ett tag.

Jag håller faktiskt med. Det verkar inte utgå mycket kärlek från någon av dem. 

TS, för att konversationen ska bli djup måste minst en vara nyfiken och driva ämnet med följdfrågor. I stort sett ALLA skyller på jobbet när de har det jobbigt. Det är det ytliga svaret man ger till dem som man tror ändå inte vill veta, eller när man inte vågar öppna sig, eller kanske inte ens själv vet vad som skaver.

Ingen av er öppnar sig om sina innersta tankar för den andre. Det är sorgligt och förmodligen lider ni lika mycket av avståndet mellan er.
  • Jimmy75
    Dimisi skrev 2025-09-03 23:13:42 följande:
    Jag håller faktiskt med. Det verkar inte utgå mycket kärlek från någon av dem. 

TS, för att konversationen ska bli djup måste minst en vara nyfiken och driva ämnet med följdfrågor. I stort sett ALLA skyller på jobbet när de har det jobbigt. Det är det ytliga svaret man ger till dem som man tror ändå inte vill veta, eller när man inte vågar öppna sig, eller kanske inte ens själv vet vad som skaver.

Ingen av er öppnar sig om sina innersta tankar för den andre. Det är sorgligt och förmodligen lider ni lika mycket av avståndet mellan er.
    Spot on!
Svar på tråden Han håller på att förlora mig - och han har ingen aning