Anonym (Gillar en idealiserad version) skrev 2025-09-10 16:04:00 följande:
Jag tror nånga kvinnor blir kär i en idealiserad version av en man. Inte den han är, utan den hon tror han har kapacitet att bli.
Jag tror mig själv vara skyldig till det. Jag får sluta med det tror jag.
Har inte läst hela tråden. Tänkte svara på trådstarten. Men så läste jag senaste inlägget som är ditt.
Håller med!
Jag blir så ofta förvånad rent generellt över kvinnors val, när de väljer den man de vill vara tillsammans med och när de väljer den mannen som far till deras barn.
När de sedan, efter några år, och ibland mycket tidigare än så, beskriver den mannen de valde så är deras val för mig helt obegripliga.
Men det råder nog ingen tvekan om att många kvinnor generellt inbillar sig, medvetet eller omedvetet,
kanske förblindade av någon typ av förälskelse, kåthet eller allmän s k barnlängtan?,
att de ska komma förmå ändra på de grundläggande personliga egenskaper som den mannen har, den mannen som hon valde åt sig själv.
Vilket självfallet i de allra flesta fall är helt och hållet dömt att misslyckas.
Dessa försök att i grunden förändra en annan persons grundläggande personliga egenskaper leder självfallet endast till missnöje och frustration. Och det blir dubbelt negativt eftersom det leder till samma hos båda parter.
Och detta är en av de vanligaste bakomliggande orsakerna i väldigt många skilsmässor.
Du har rätt i att många kvinnor bli kära i en idealiserad version av en man. Och jag tillägger att detta är ett eget val som många kvinnor gör, dock kanske medvetet eller omedvetet i lite olika hög grad.
Men i verkliga livet råder det ingen tvekan om att det nästan alltid finns mycket goda möjligheter, eller åtminstone fullt rimliga, för alla att ta reda på en annan persons grundläggande personliga egenskaper innan man gör sitt val att fatta livsavgörande beslut, om man är tillräckligt intresserad och målmedveten.
Men en grundförutsättning för detta är givetvis att kvinnan verkligen vill ta reda på dessa, eller om hon föredrar den enkla vägen, alltså hellre gör sitt val att bli kär i en idealiserad version av en man, för att hon vill inbilla sig själv att hon ska lyckas komma att förändra honom.