• Anonym (Dexter)

Varför vill så många kvinnor att mannen ska steppa upp?

Det är bara en tidsfråga i en relation tills det att kvinnan vill ha mer av något. Att mannen inom något område bör steppa upp. 

Beror detta på att vissa kvinnor aldrig är nöjda? Männen blir bekväma? En kombination?

Jag har väl knappt någonsin hört detta från en man om en kvinna, att hon behöver steppa upp.. har ni?

• Svar på tråden Varför vill så många kvinnor att mannen ska steppa upp?
  • Anonym (My)
    Anonym (Tja) skrev 2025-09-10 12:11:07 följande:
    Jag tror att delad föräldraförsäkring skulle lösa mycket. Om alla pappor skulle vara hemma 6 månader skulle de se vad som faktiskt behöver göras.
    I vårt fall har mannen varit föräldraledig längre tid än vad jag var, så här har det i alla fall inte hjälpt. 
  • Anonym (Progressiv)
    Anonym (Tja) skrev 2025-09-10 11:58:04 följande:

Min man vill att jag ska bli bättre på att röja upp. Jag är lite oordningsam av mig. faktiskt har jag blivit mycket bättre de senaste åren, men samtidigt har jg blivit mer handikappad så det är betydligt svårare för mig nu. Han är väldigt noga med städning, nästan perfektionist.

Se till att den latdrög till man du har tar över städjobbet, vi skriver 2025 nu!!!
  • skygd
    Anonym (Ben) skrev 2025-09-10 00:06:17 följande:
    Är du en sån som har svårt att förstå cynisk sarkasm?
    Vill du att jag drar fram forskningen som ligger till grund för siffrorna?
    ja det har jag, jag har utgått från att folk menar vad de skriver.

ja, om du inte kan eller vill formulera ett svar själv om hur gnäll mäts så får du gärna hänvisa till någon eller något som kan visa hur och i vilken enhet det mäts.
  • skygd
    Anonym (MannenT) skrev 2025-09-10 05:32:15 följande:
    Det är rimligen såväl kvantitativt som kvalitativt. 

En snabbkoll på ChatGPT visar att jag tycks vara rätt ute i mitt föregående inlägg där jag skrev ner mina erfarenheter.

ChatGPT hävdar att kvinnor pratar mer om nära relationer och att mäns prat är mer uppgiftsorienterat. Negativiteten är det ingen direkt skillnad på.
    nej, det kan inte vara både och samtidigt. kvantitativa egenskaper kan mätas i numerisk form, kvalitativa kan det inte, man kan inte mäta gnäll i både numerisk och icke-numerisk form. i tidigare inlägg skrev du gnäller, här skrev du pratar. negativitet är inte heller något som kan uppmätas. jag har ingen anledning att tvivla på dina erfarenheter. vad chatgpt förmedlade om det är irrelevant, dina erfarenheter påverkas inte av det. hur är relationsprat kontra uppgiftsorienterat prat mätt?
  • skygd
    Hornper skrev 2025-09-10 12:59:14 följande:
    Vissa faktorer är dock mätbara, oavsett om man skall kalla det gnäll eller något annat.
    Kvinnor söker sjukvård i högre grad än män, och rapporterar också fler symptom, bl.a. smärta (Socialstyrelsen, Könsskillnader i vård och behandling, 2016).

Kvinnor gör också fler försök till självmord, medan männen står för 70 % av de fullbordade självmorden i Sverige. Globalt är risken för fullbordat självmord 3 till 4 ggr högre hos män.
    Män väljer i högre grad våldsamma metoder som med större säkerhet leder till döden (t.ex hängning eller skjutning). Kvinnor tar oftare diverse piller, där risken för dödlig utgång är mindre.

Man kan kanske tolka denna skillnad som en större osäkerhet (rop på hjälp) hos kvinnor. Möjligen är det också så att eftersom kvinnor i högre grad än män söker hjälp för psykiska besvär, så kan det medföra att fler försök till självmord registras för kvinnor (min gissning).
    Manliga självmordskandidater har däremot i högre grad bestämt sig för att verkligen dö, utan föregående vårdkontakt (eller gnäll, om man föredrar den benämningen).
    ja, antalet besök på sjukvårdsinrättningar går att räkna. antalet inrapporterade symtom likaså. men gnäll går inte mäta, säg att person a framför någonting, ett budskap eller åsikt eller dylikt. person b uppfattar det som gnäll, person c gör det inte. vem har rätt? om person a har det, hur och i vilken enhet har gnället mätts i? det kanske jag har missat, men jag har aldrig stött på ett mätsystem för sådant.
  • Anonym (Tja)
    Anonym (Progressiv) skrev 2025-09-10 13:25:32 följande:
    Se till att den latdrög till man du har tar över städjobbet, vi skriver 2025 nu!!!
    Latdrög? Han gör 90% av allt hushållsarbete hemma. 
  • Anonym (Ben)
    skygd skrev 2025-09-10 15:26:37 följande:
    ja det har jag, jag har utgått från att folk menar vad de skriver.

ja, om du inte kan eller vill formulera ett svar själv om hur gnäll mäts så får du gärna hänvisa till någon eller något som kan visa hur och i vilken enhet det mäts.
    Jag har redan formulerat ett svar om hur mitt inlägg ska tolkas. Att du då fortfarande inte förstår det är faktiskt inte mitt problem. 
  • skygd
    Anonym (Ben) skrev 2025-09-10 15:38:05 följande:
    Jag har redan formulerat ett svar om hur mitt inlägg ska tolkas. Att du då fortfarande inte förstår det är faktiskt inte mitt problem. 
    jag frågade efter hur det mäts, du frågade om jag ville veta forskningen som ligger till grund för siffrorna. men då förstår jag, även det var sarkastiskt och inget som faktiskt gäller.
  • Anonym (Ben)
    skygd skrev 2025-09-10 15:42:43 följande:
    jag frågade efter hur det mäts, du frågade om jag ville veta forskningen som ligger till grund för siffrorna. men då förstår jag, även det var sarkastiskt och inget som faktiskt gäller.
    Världen kan vara överväldigande ibland.
  • skygd
    Anonym (Ben) skrev 2025-09-10 15:50:40 följande:
    Världen kan vara överväldigande ibland.
    ja, de gånger det finns en eller flera aktörer som upplever den som överväldigande.
  • Anonym (Gillar en idealiserad version)

Jag tror nånga kvinnor blir kär i en idealiserad version av en man. Inte den han är, utan den hon tror han har kapacitet att bli.

Jag tror mig själv vara skyldig till det. Jag får sluta med det tror jag.

• Hornper
    skygd skrev 2025-09-10 15:32:27 följande:
    ja, antalet besök på sjukvårdsinrättningar går att räkna. antalet inrapporterade symtom likaså. men gnäll går inte mäta, säg att person a framför någonting, ett budskap eller åsikt eller dylikt. person b uppfattar det som gnäll, person c gör det inte. vem har rätt? om person a har det, hur och i vilken enhet har gnället mätts i? det kanske jag har missat, men jag har aldrig stött på ett mätsystem för sådant.
    Intressant, för nu blir det nästan filosofiskt. Mycket beror ju på vem som klagar, hur och under vilka omständigheter det sker och hur budskapets mottagare uppfattar det.
    Försök har faktiskt gjorts att identifiera negativa yttranden som meningslösa (gnäll) resp. konstruktiva och lösningsinriktade Bublitz, W., & Norrick, N. (2011). Conversational Practices in Complaining. Amsterdam: John Benjamins.
    Det verkar som att kvinnor i högre grad än män tenderar att uppfattas som gnälliga, allt annat lika. Någon universellt accepterad enhet för gnällets intensitet blir ändå svår att ta fram.

Mjuka, kvalitativa faktorer kan dock i någon mån mätas genom skattning.
    Ta en sak som fysisk attraktion t.ex. Även om vissa egenskaper som kroppslängd, shoulder to hip-ratio är i högsta grad mätbara och t.o.m. normalfördelade, ligger mycket i betraktarens öga och är svårt att sätta fingret på.
    Ändå kan vi nog vara säkra på att om vi låter en tillräckligt stor jury betrakta en skara slumpvis utvalda personer, så kommer det att råda en hög grad av samstämmighet beträffande var en individ x befinner sig på en godtycklig skala 1 till 10. 
  • Anonym (Janne)

Tycker det är rätt bra när kvinnor säger så, ser det som en röd flagg och då vet jag ju att jag ska undvika henne.

• Anonym (x)
    Anonym (Gillar en idealiserad version) skrev 2025-09-10 16:04:00 följande:

Jag tror nånga kvinnor blir kär i en idealiserad version av en man. Inte den han är, utan den hon tror han har kapacitet att bli.

Har jag aldrig gjort.
  • Anonym (Motsatta kön)
    Anonym (Gillar en idealiserad version) skrev 2025-09-10 16:04:00 följande:

Har inte läst hela tråden. Tänkte svara på trådstarten. Men så läste jag senaste inlägget som är ditt.

Håller med!

Jag blir så ofta förvånad rent generellt över kvinnors val, när de väljer den man de vill vara tillsammans med och när de väljer den mannen som far till deras barn.
    När de sedan, efter några år, och ibland mycket tidigare än så, beskriver den mannen de valde så är deras val för mig helt obegripliga.

Men det råder nog ingen tvekan om att många kvinnor generellt inbillar sig, medvetet eller omedvetet,
    kanske förblindade av någon typ av förälskelse, kåthet eller allmän s k barnlängtan?,
    att de ska komma förmå ändra på de grundläggande personliga egenskaper som den mannen har, den mannen som hon valde åt sig själv.
    Vilket självfallet i de allra flesta fall är helt och hållet dömt att misslyckas.
    Dessa försök att i grunden förändra en annan persons grundläggande personliga egenskaper leder självfallet endast till missnöje och frustration. Och det blir dubbelt negativt eftersom det leder till samma hos båda parter.
    Och detta är en av de vanligaste bakomliggande orsakerna i väldigt många skilsmässor.

Du har rätt i att många kvinnor bli kära i en idealiserad version av en man. Och jag tillägger att detta är ett eget val som många kvinnor gör, dock kanske medvetet eller omedvetet i lite olika hög grad.

Men i verkliga livet råder det ingen tvekan om att det nästan alltid finns mycket goda möjligheter, eller åtminstone fullt rimliga, för alla att ta reda på en annan persons grundläggande personliga egenskaper innan man gör sitt val att fatta livsavgörande beslut, om man är tillräckligt intresserad och målmedveten.

Men en grundförutsättning för detta är givetvis att kvinnan verkligen vill ta reda på dessa, eller om hon föredrar den enkla vägen, alltså hellre gör sitt val att bli kär i en idealiserad version av en man, för att hon vill inbilla sig själv att hon ska lyckas komma att förändra honom.
  • skygd
    Hornper skrev 2025-09-10 16:38:48 följande:
    Intressant, för nu blir det nästan filosofiskt. Mycket beror ju på vem som klagar, hur och under vilka omständigheter det sker och hur budskapets mottagare uppfattar det.
    Försök har faktiskt gjorts att identifiera negativa yttranden som meningslösa (gnäll) resp. konstruktiva och lösningsinriktade Bublitz, W., & Norrick, N. (2011). Conversational Practices in Complaining. Amsterdam: John Benjamins.
    Det verkar som att kvinnor i högre grad än män tenderar att uppfattas som gnälliga, allt annat lika. Någon universellt accepterad enhet för gnällets intensitet blir ändå svår att ta fram.

Mjuka, kvalitativa faktorer kan dock i någon mån mätas genom skattning.
    Ta en sak som fysisk attraktion t.ex. Även om vissa egenskaper som kroppslängd, shoulder to hip-ratio är i högsta grad mätbara och t.o.m. normalfördelade, ligger mycket i betraktarens öga och är svårt att sätta fingret på.
    Ändå kan vi nog vara säkra på att om vi låter en tillräckligt stor jury betrakta en skara slumpvis utvalda personer, så kommer det att råda en hög grad av samstämmighet beträffande var en individ x befinner sig på en godtycklig skala 1 till 10. 
    jag instämmer i stort! vi har att göra med omätbara egenskaper varje dag, färger och känslor till exempel. musik är inte mätbart heller för den delen. ja, det är vissa strukturer/information vi uppfattar relativt samstämmigt. fysisk attraktion är ju ett exempel ja, vi kan ju inte ens mäta det vi använder för att mäta, alltså medvetandet, bara dess fysiska korrelat. eller om man vill, det vi uppfattar som fysiska korrelat. 

ja, här är ju ett talande exempel, jag kan ha svårt att förstå sarkasm och gnäll, speciellt i text. men om avsändaren inte får någon respons på sarkasm blir den ensidig, och många fenomen uppstår först när man är två eller fler. gnäll kanske inte ens finns hos avsändaren alla gånger, utan uppstår i och med mottagaren, om inte mottagaren uppfattar det och avsändaren inte haft för avsikt att gnälla, finns inte heller något gnäll.
  • Hornper
    Anonym (Mamma) skrev 2025-08-31 09:43:27 följande:

Många kvinnor verkar behöva vara mamma även till sin partner.

Tro aldrig somkvinna att er partner (som ärnsom ett barn) kommer att ändra sig när ni flyttar ihop, nör barnen kommer osv. Det kommer troligtvis aldrig att hända.

Helt rätt, och det gäller även kvinnor, märk väl. I den mån förändring över huvud taget sker är det alltid till det sämre. En alkoholist förblir (nästan alltid) alkoholist. En misshandlande eller otrogen man kommer inte att sluta med sitt beteende.
    Och, lika viktigt, när en kvinna börjat tjata kommer hon att fortsätta. Och när hon tappat sexlusten kommer den inte tillbaka.
    S.k. terapi hjälper aldrig. När en man och en kvinna börjar kasta bort pengar på parterapi är förhållandet slut i praktiken. Att arvodera en skilsmässoadvokat ger bättre utbyte.
    Att 50 % av parförhållanden märkligt nog håller över en längre tid beror på att båda parter helt enkelt resignerat.
Svar på tråden Varför vill så många kvinnor att mannen ska steppa upp?