• Anonym (kkort45)

Digitala körkort

Ja plast körkorten ska bli ett minne blott, allt ska snart i mobilen.
    Vad tycker ni om detta?
    blir vi i befolkningen överkörda igen, hade ett val varit bättre?

Vad säger ni?

• Svar på tråden Digitala körkort
  • Anonym (Mia)
    Anonym (kkort45) skrev 2025-08-31 09:32:59 följande:

Låt säga du har ett bara ett digitalt körkort för att du vill vara med i framtiden.
    Du blir stoppad i en poliskontroll med mobil som har slut batteri och laddkabeln i bilen är trasig eller kanske glömt hemma.. vad göra då? 
    Polisen kan ju inte låna ut en laddare till höger och vänster.

Du har väl ett personnummer?

Folk glömmer ju sina plastkörkort idag också. 
  • Anonym (Mia)

Låt säga du har ett bara ett digitalt körkort för att du vill vara med i framtiden.
    Du blir stoppad i en poliskontroll med mobil som har slut batteri och laddkabeln i bilen är trasig eller kanske glömt hemma.. vad göra då? 

Lär ju inte hända dig i alla fall. 
  • Anonym (kkort45)
    Anonym (Mia) skrev 2025-08-31 10:06:44 följande:
    Lär ju inte hända dig i alla fall. 
    Säg aldrig aldrig.. 
  • Anonym (Läs)
    Anonym (kkort45) skrev 2025-08-31 10:07:43 följande:
    Säg aldrig aldrig.. 
    Hur ofta har det hänt att du glömt dagen fysika körkort när du är ute och kör? 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (kkort45) skrev 2025-08-31 10:07:43 följande:
    Säg aldrig aldrig.. 
    Fast du är ju medveten om detta så du kommer ju att ha både och. 
  • Anonym (Lovisa)

Då har du ditt personnummer i huvudet eller på en lapp i plånboken, så kan poliserna själva hitta ditt körkort i sina register.
  • Trent

Varför tror du att Transportstyrelsen och andra inblandade aktörer inte tänkt på såna situationer?
  • Tow2Mater

Ett fysiskt körkort kommer fortsätta behövas om du vill kunna köra i en hel del andra länder.

• Anonym (Stoppa digitaliseringen)

Gillar verkligen inte det. Ska alla tvingas ha körkortet i mobilen med tiden? För att politiker tror det är bättre. Jag vill inte tvingas vara ännu mer beroende av min mobil än jag är.  Den kan ladda ur eller börja krångla. Då måste man ändå ha det riktiga i reserv och det känns onödigt att ha två. För mig har plastkortet aldrig varit några problem. Man får bara tänka på att ha med plånboken. Sedan förstår jag att vissa tycker det digitala är smidigare. Men jag tycker att man ska ha möjligheten att välja

• Anonym (Läs)
    Anonym (Stoppa digitaliseringen) skrev 2025-08-31 19:41:38 följande:

Gillar verkligen inte det. Ska alla tvingas ha körkortet i mobilen med tiden? För att politiker tror det är bättre. Jag vill inte tvingas vara ännu mer beroende av min mobil än jag är.  Den kan ladda ur eller börja krångla. Då måste man ändå ha det riktiga i reserv och det känns onödigt att ha två. För mig har plastkortet aldrig varit några problem. Man får bara tänka på att ha med plånboken. Sedan förstår jag att vissa tycker det digitala är smidigare. Men jag tycker att man ska ha möjligheten att välja

Från transportstyrelsen

"Det ska även i framtiden vara möjligt att få ett traditionellt, fysiskt körkort utfärdat"
  • Anonym (kkort45)
    Anonym (Läs) skrev 2025-08-31 19:42:53 följande:
    Från transportstyrelsen

"Det ska även i framtiden vara möjligt att få ett traditionellt, fysiskt körkort utfärdat"
    Vi vet att du vet att transportstyrelsen har skrivit det och att du skrivit de nu 2 ggr, har hajat prylen...
  • Anonym (Mia)
    Anonym (kkort45) skrev 2025-08-31 19:52:56 följande:
    Vi vet att du vet att transportstyrelsen har skrivit det och att du skrivit de nu 2 ggr, har hajat prylen...
    Och ändå är här ytterligare en skribent som inte tagit reda på fakta. 
Svar på tråden Digitala körkort