• Anonym (pissed)

Får avflyttads post flera år efter trots påpekan

Flyttade in i en adress och bott här snart 3 år. Redan första året damp det ner post på ett företag som den tidigare hyresgästen hade skriven på sig. Första månaderna gick jag med posten och la i rätt låda eftersom de hade flyttat till andra kvarteret.

Men sen tappade jag sugen och började skriva på breven OKÄND / AVFLYTTAD och lägga på lådan.

Trodde det var lugnt men nu i veckan dök det upp ett nytt brev som jag höll på att öppna när jag såg att det var till samma företag.

Endera är Postnord dumma i huvudet eller läser de ens på breven och postlådan vem som bor där? Finns inte ens nån ettikett eller nånting som visar att ett företag huserar här.

• Svar på tråden Får avflyttads post flera år efter trots påpekan
  • Anonym (Big Post)
    Anonym (pissed) skrev 2025-09-01 08:31:01 följande:
    Får avflyttads post flera år efter trots påpekan

Flyttade in i en adress och bott här snart 3 år. Redan första året damp det ner post på ett företag som den tidigare hyresgästen hade skriven på sig. Första månaderna gick jag med posten och la i rätt låda eftersom de hade flyttat till andra kvarteret.

Men sen tappade jag sugen och började skriva på breven OKÄND / AVFLYTTAD och lägga på lådan.

Trodde det var lugnt men nu i veckan dök det upp ett nytt brev som jag höll på att öppna när jag såg att det var till samma företag.

Endera är Postnord dumma i huvudet eller läser de ens på breven och postlådan vem som bor där? Finns inte ens nån ettikett eller nånting som visar att ett företag huserar här.

Så du tror att brevbäraren går och läser på alla brevlådor och jämför brev för brev? Underbart!
  • Anonym (pissed)
    Anonym (Big Post) skrev 2025-09-01 08:33:20 följande:
    Så du tror att brevbäraren går och läser på alla brevlådor och jämför brev för brev? Underbart!
    Ja... eller vad tror du brevbäraren gör? Lägger det i nån låda som ser ut att vilja ha post? 
  • Yllop

Brevbäraren tittar på adressen.
    Är något adresserat till Storgatan 3 så läggs posten i den brevlådan oavsett vilket namn som står på försändelsen.

• Jesper f
    Anonym (pissed) skrev 2025-09-01 08:36:54 följande:
    Ja... eller vad tror du brevbäraren gör? Lägger det i nån låda som ser ut att vilja ha post? 
    Njä, så gott om tid har inte brevbäraren - utan den kör på adressen eller lägenhetsnummret/våningsplan som posten blivit sorterad i på sorteringscentralen. Det är sällan ens manuellt gjort numer. 

Det effektiva sättet att bli av med posten är att fortsätta som du gjort, skicka "åter avsändaren" som avflyttad, eller okänd adress, eller vad du vill skriva. Då kommer företaget som skickar förr eller senare börja titta efter, då de inte vill skicka brev och betala porto i onödan. Kostar trots allt att skicka utskick likväl.
  • Anonym (trötter)

Vi hade samma problem i fyra år. Mest efterblivna av alla var stadens tingsrätt, för de fortsatte skicka brev fel efter att vi redan hade skickat tillbaka tre stycken med "adressat okänd".

Till sist fick jag skriva till tingsrätten specifikt om detta och sen slutade de.

En simpel googling hade hittat personens nya adress, i samma stad, men statliga myndigheter ska man klart inte förvänta sig för mycket av...

• Anonym (pissed)
    Anonym (trötter) skrev 2025-09-02 08:07:31 följande:

Vi hade samma problem i fyra år. Mest efterblivna av alla var stadens tingsrätt, för de fortsatte skicka brev fel efter att vi redan hade skickat tillbaka tre stycken med "adressat okänd".

Till sist fick jag skriva till tingsrätten specifikt om detta och sen slutade de.

En simpel googling hade hittat personens nya adress, i samma stad, men statliga myndigheter ska man klart inte förvänta sig för mycket av...

Myndigheter får väl säkert inte googla ens... de måste väl byråkratiskt inställt kolla i sina register.. I guess.

Men men, nu har jag skrivit med stora bokstäver... säkerligen en aning aggressivt, AVFLYTTAD, BOR INTE HÄR SEN 4 ÅR!!!
  • Spucks

Postens ansvar är att levererar posten till adressen som står som mottagare. Det är inte deras sak att kontrollera om personen faktiskt bor där - man behöver ju inte skriva sitt namn på dörren/postlådan, man kan beställa hem till en kompis osv.

Det är avsändaren som behöver få informationen. Och den som skickade ett brev nyss har antingen inte fått informationen än, eller så har de inte lagt in det i sitt system. 

Svar på tråden Får avflyttads post flera år efter trots påpekan